Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa flatforum venner.

Vi venter vel alle på en seriøs Harddisk optager med indbygget DVB-T MPEG4 tv tuner indbygget. At bygge en fornuftig og stabil Media Center computer PC/MAC der kan MPEG4 ordentligt har vi jo opgivet efterhånden. Så vi må have en Harddisk optager right?

SONY har lige smidt en ny serie RDR-DCxxx på deres website, men de tør ikke skrive om den har MPEG4 tuner eller ej. Typisk dem.
Ved nogen af JER om hvad den kan og ikke kan???

Sony UK:
http://www.sony.co.uk/product/dvd-recorder

Sony DK:
http://www.sony.dk/product/dvd-recorder

Under "recording formats" står der bl.a. "MPEG4" her:
http://uk.shopping.com/xPO-Sony-RDR-DC5 ... aturesArea

Any clues?
:)

vh.
grafiker
Jesper, 8410 Rønde.
Af simweb
Hejsa Lars

Tak for reply.
Ja det er så nyt at det er ikke nemt at finde noget info.
Det står godt nok på din side at den har 2 tunere, men på Sony DK så står der jo også at den har både analog og digital tuner. Så hvis man ligger de to sammen så er det jo 2 tunere. Så vi ved ikke om den har 2 digital tunere. Analog tuner har vi ikke meget at bruge til i Danmark.

Men vi mangler at finde ud af om den digital tuner den har om den har MPEG4 eller kun MPEG2. Og om de to omtalte tunere er digitale eller om det er analog og digital tilsammen der giver 2 tunere.

På din side står der at optageren har PC card input, så muligvis kan man proppe et BoxerTV kort i den så den kan optage BoxerTV kanaler. Det ville jo være dejligt. Men det kræver jo MPEG4. Vi skal også finde ud af at Optagerens PC card er kompatibel med BoxerTV kort.

På din side kan vi dog se man skal vælge forskellige optage kvaliteter:
HQ, SP, LP og EP. Så det er da ny info.

Tak igen.
Af larshenriksen
Har lige snakket med min sonypusher idag, og der er indbygget DVB-T tuner indbygget. Men jeg blev nu lidt skuffet, da jeg fandt ud af at Sony ikke smider en DVB-C tuner i en optager også.

De har valgt at udskyde det på ubestemt tid, da de simpelthen ikke kan få teknikken til at fungere optimalt... total nedtur.
Af simweb
Hejsa og tak Lars for dit indlæg.

Kan du venligst vride lidt mere information ud af din Sonypusher?

- Har DVB-T tuneren MPEG4 eller kun MPEG2?

- I såfald den har MPEG4 DVB-T tuner, hvilket format optager den så DVB-T MPEG4 formatet i ned på harddisken?

- Hvis den optager DVB-T MPEG4 stream ned på harddisken kan den så lave det om til en DVD-Video disc som jo kun indeholder MPEG2 format?

- Har den Comon Interface kort indgang (BoxerTV kort)?

- Har den 1 eller 2 DVB-T tunere indbygget?

- Kan man vælge om den skal optage undertekster eller ikke på DVB-T optagelser eller laver den det automatisk om til DVD-Video undertekster der kan vælges via alm. DVD Afspiller fjernbetjening?

Alle sammen spørgsmål som alle potentielle købere jo gerne vil vide inden de køber. Det er relevante spørgsmål som SONY DK ikke har skrevet noget klart information om på deres hjemmeside, men burde skrive! ...Men de ved det nok ikke selv endnu!
;o)

Rigtigt Lars:
"At være, eller ikke at have!"
Jeg kan godt følge dig.
Man kan jo bare springe ud i det!

Man kan se det fra flere vinkler. Jeg kan nemt se denne vinkel...
Online pris databaser viser at den lander omkring de 4000 kr. for topmodelen med 500 GB. Men det er jo ingenting ved siden af at skulle lave en computer der kan håndtere MPEG4 optagelser og ikke mindst afspilning af MPEG4 i full HD i progressive scan. Det kræver jo et nyere heftigt Geforce grafikkort, 2 kernet CPU og en pæn sjat RAM og overskud hvis man skal kunne bruge computer til andet samtidig med at den optager/afspiller MPEG4. I så fald slår de 4000 kr. ikke langt.
For de heldige som har sådan en computer er det jo ikke et problem, men kan man slippe for at holde en computer med dertil kørende styresystem og antivirus, firewall, drivere, konflikter, reboot osv...
Been there, done that, bought the T-shirt....!
Jah, det vil man jo bare gerne slippe for. Livet er for kort til den slags! For at slippe for en computer så giver jeg gerne 4000 kr. for en optager hvis den ellers kan det den skal kunne.

;o)

venlig hilsen
Jesper, Rønde
Af Micro
Kan Sony ikke finde ud af teknikken, altså smide en DVB-C tuner i optageren? De kan sagtens bruge DVB-C tuner i alle deres TV, men ikke i deres harddiskoptagere. Det synes jeg er ret underligt.

Jeg nægter at tro at det skulle være meget sværere end at benytte en DVB-T tuner.
Af Kleitus
Det er en anden afdeling der laver dem. Og de har desværre frokost på et andet tidspunkt end TV afdelingen så de taler ikke sammen... :D
Af simweb
Hejsa, tak for jeres muntre indlæg alle sammen. Men vi er næppe blevet klogere end da jeg stillede spørgsmålet. Jeg fornemmer imellem linierne at man betvivler SONY's kvalitet. Tja... Jeg er selv ganske godt tilfreds med mit 200Hz SONY tv, og min SONY blu-ray, de virker upåklageligt. At man kan bruge samme remote til TV, Blu-ray. DVD-optager og Receiver er jo dejligt. Vi har nok alle set steder hvor de har en mellemstor Margretheskål stående på sofabordet med 12 fjernbetjeninger i, det er IKKE et pænt syn! Men vi skal jo bare vente på at SONY laver en DVD-optager med MPEG4 tuner og BoxerTV kort indgang. I øvrigt er SONY's XrossMediaBar menu navigationssystem er det bedste jeg har set til dato.
Jeg har prøvet Sharp, Samsung, LG, Panasonic, Philips m.fl. deres menusystem og mangel på MANGE billedindstillinger er direkte dårlige i forhold til SONY's. Endda i forhold til det første SONY LCD tv jeg købte for 1,5 år siden med MPEG4 tuner i, er bedre end de andre mærker TV jeg har prøvet i dag! Eksempel: Jeg har i sidste uge installeret og tunet kanaler på et helt nyt 40-42" Samsung LED tv for en jeg kender. De digitale kanaler kan man ikke flytte rundt på rækkefælgen på, kun de analog kanaler!!!! HALLOOOOO Samsung!!! Samsung fjernbetjeningen er også ulogisk og grimt opbygget i forhold til bl.a. SONY's. Nå sorry, det er bare min personlige erfaring. Som ham fra So Ein Ding i DR ville sige det. ... Samsung, nu må I lige stramme op!!!
:s
Well well, valg af mærker er tit religion mere end andet. Men mit spørgsmål er stadig ikke besvaret med 100% garanti af nogen endnu.
I know, jeg kan bare spørge SONY DK selv. yes yes!
;)

Anyways, jeg tror nu godt SONY kan finde ud af MPEG4 tunere. Men mon ikke det er noget med at SONY jo også har med film/tv branchen at gøre. Måske noget med film/tv rettigheder som sinker SONY i at lave en DVD-optager der ikke krænker de rettigheder. Som I beskriver, de sidder nok i kantinen og siger til hinanden. Skal vi, eller skal vi lade være med at lave en MPEG4 DVD-optager?... Måske er de ved at opfinde en form for anti-kopi-kryptering som de indbygger i deres DVD-optagere! Eller måske har både SONY og mange andre mærker allerede udviklet dem, de venter bare på hvad der sker i forhold til hvordan TV og film branchen vil reagere når de kommer på det europæiske og amerikanske marked. Man kan tit læse at de i Japan typisk har den slags nyt isenkram langt hurtigere end vi har den i europa og USA. Så det skulle ikke undre mig at produkterne allerede er udviklet.

Hej med jer.
Af Jock
Hej.

Jeg har forstået på "vildledningen" til f.eks. Sony DVD/Harddisc 205, at den kan behandle MPEG4-formaterne, hvis bare der er en tuner i apparatet, der kan modtage signalerne.

Det samme gælder de fleste andre nyere modeller fra andre firmaer så som Samsung, Panasonic o.s.v..

Måske misforstår jeg jeg indholdet, men der skrives en del om det i alle vejledninger.

Check selv.
Af dkscan
Jock skrev: Jeg har forstået på "vildledningen" til f.eks. Sony DVD/Harddisc 205, at den kan behandle MPEG4-formaterne, hvis bare der er en tuner i apparatet, der kan modtage signalerne.
Sony 205 har ikke MPEG4-tuner og kan derfor kun optage fra et MPEG4-signal, hvis man har en løs boks eller et tv, der kan modtage det og sende det videre analogt via et scart-kabel. I den henseende adskiller den sig ikke fra en hvilken som helst anden recorder eller for den sags skyld en gammel VHS-video.
Af Grøffe
På det danske marked findes der ingen HDD/DVD-optager med indbygget MPEG4-tuner, og det er irriterende. Der findes dog nogle i udlandet. På det franske marked har Panasonic lanceret en model, der hedder DMR-XW-300. Den koster ca. 600 Euro, så den er halvdyr. Men den har indbygget MPEG4-tuner. Jeg er ikke klar over, om den vil fungere optimalt her i DK. Den findes også på det australske marked, men der skal man ikke bestille den fra, fordi den er regionslåst med en forkert kode.
Af Jock
dkscan skrev:
Jock skrev: Jeg har forstået på "vildledningen" til f.eks. Sony DVD/Harddisc 205, at den kan behandle MPEG4-formaterne, hvis bare der er en tuner i apparatet, der kan modtage signalerne.
Sony 205 har ikke MPEG4-tuner og kan derfor kun optage fra et MPEG4-signal, hvis man har en løs boks eller et tv, der kan modtage det og sende det videre analogt via et scart-kabel. I den henseende adskiller den sig ikke fra en hvilken som helst anden recorder eller for den sags skyld en gammel VHS-video.
Hej. Sony 205 er, efter min mening, ikke en gang Sony's eget produkt. Det er en Samsung-model. Jeg har netop lånt en Samsung hos min lokale Expert. da min gamle Sony 750 skabte problemer. Jeg havde netop købt en ny Sony 205, og jeg opdagede, at menuen i Samsung og i Sony 205 var ens.

Sony producerer med garanti ikke nogen ny dvd/harddisc i øjeblikket. Mon ikke de venter og ser, hvad der sker på markedet, når det gælder MPG4 og de muligheder eller problemer, der opstår med optagelse i MPG4. Det er bare en teori fra undertegnede.

M.V.H. JOCK