Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Brylle
Hej erfarne brugere..

Jeg står og gerne vil skifte mit normale 21" tv ud med en fladskærm.

Jeg regner med at det skal være en 42" lcd tv. Det skal kunne bruges til at se normalt tv på, meget sport, men ellers film osv. DVD og surround sound skal selvfølgelig også tilsluttes til dette.

Det skal også kunne bruges til en spillekonsol.

TV'et skal kunne hænge på væggen i cirka 1½ meters højde, dvs det skal kunne ses klart "nedefra" en sofa, eller hvis man ligger på sengen.

Jeg har et cirka budget på 12.000.

Nogen der har nogle gode forslag, evt modeller i har gode erfaringer. Jeg er ikke bleg for at købe i Bilka. (bor i Odense)
Af Brylle
Har kigget lidt på denne side:

http://www.bilka.dk/internet/bilka/info ... side13.pdf

både det 37" tommer Prosonic og det 42" panasonic.
Dog har jeg nogle spg. som jeg ikke selv kan finde ud af.

1. hvor meget betyder opløsningen? for kan se at 37" kører med 1366*768, mens det 42" kører med 852*480 ?
2. 42" har en kontrast på 10000:1, mens 37" har en kontrast på 600:1, hvad gør den kæmpe forskel?
3. Hvilket vil du foreslå, eller skal det være noget helt andet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Opløsningen er ret vigtig i den sammenhæng. Har du læst noget af det materiale der findes her på siden? Vi har jo en hel sektion om TV i menuen til venstre på forsiden.

TV signalet der kommer ind via din antenne har en opløsning på 576 linier, hvilket vil sige at det 42" TV du har kig på ikke engang kan leve op til opløsningen på det forholdsvist ringe TV signal vi har her i Danmark. Det må du for alt i verden ikke købe! Det er desuden slet ikke et LCD TV men derimod plasma - derfor er kontrasten også så høj.

Kig lidt på vores TV sektion og læs derefter nogle af de indlæg der er her i vores TV-forum. Der er mange der har samme ønsker som dig, så træk lidt på de svar der er givet allerede. Brug evt. søgefunktionen i forum til hjælp.
Af fimmer5
Hej Brylle

Måske kan du have lidt glæde af den allerførste del af mit indlæg, som ligger under brugeranmeldelser, for fremgangsmåden er jo den samme uanset hvilken størrelse TV man søger. (Min anmeldelse drejer sig om Samsung LE26M51B)

Det er meget vigtigt, at du bruger lidt tid på at sætte dig ind i, hvilke krav og behov, du har. Og at du sætter dig godt og grundigt ind i hvad de forskellige teknologier kan og betyder. Det kan du få gode forklaringer på og oplysninger om på bl.a. på flatpanels.dk og dr.dk/forbrug.

God fornøjelse. :)
Af Brylle
Jeg har læst en masse, men noget af det er pænt svært at fatte :)

Tror jeg er kommet frem til denne skærm, som en del andre har anbefalet positivt...

Medion MD31842

Kan i sige god for denne?
Af nonameDK
Som jeg har skrevet tidligere. Så er den super til prisen. Jeg havde ikke forventet meget men blev da positivt overrasket.

Har siddet og set lidt fodbold på det via analog uden problemer.

Har set et par DVD film på det via HDMI kabel i 1080i og det stod bare flot samlignet med scart.
Af cyberguyen
Jeg tror at man skal ud i butikken og se godt og grundigt på det. Eller man kan vælge at få dem hjem først, med tilbagelevringsgaranti.
Så vidt jeg har opdaget i min søgen, så er der ret mange skærme, som har problemer med panoreringer og specielt fodbold er jo et sted hvor man vil lægge mærke til dette.
Jeg bliver hurtigt træt og ærgelig over noget hvis det ikke er i orden. Så IMO hellere betale for meget end for lidt og så være irriteret over kvaliteten. Jeg ville personligt anbefale at vente med at købe fladskærms tv, hvis man endnu ikke er klar til at smide over 20 kilo for det :((

Så heller et godt 32 tommer 100Hz alm. crt tv.