Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilken skærm anbefaler du?

Samsung 205BW 20" TN
1
20%
ViewSonic VX2025wm 20" P-MVA
3
60%
Samsung 225BW 22" ukendt paneltype
Ingen stemmer
0%
ViewSonic VX2235wm 22" TN (antageligt)
1
20%
Acer AL2216W 22" Advanced PVA (ifølge Acer)
Ingen stemmer
0%
Jeg har med interesse fulgt dette forum i nogle uger, men dette er min første post.

Jeg står overfor at skulle vælge en skærm til mit firmas medarbejder PC ordning. Det er meningen at den skal bruges til kontorarbejde, websurfing, spil samt hvad vores medarbejdere ellers måtte finde på at anvende den til. Umiddelbart er der flere konfigurationer at vælge imellem, men denne konfiguration bliver reklameret som værende en performance/spil PC og skal derfor have en skærm, der macther dette.
Jeg er begrænset i udvalget, da den skal købes hos én af vores leverandører.

Umiddelbart har jeg set på:
20" widescreen:
Samsung 205BW (a-si TFT/TN)
ViewSonic VX2025wm (P-MVA)

22" widescreen:
Samsung 225BW (?)
ViewSonic VX2235wm (TN ifølge vores leverandør)

Umideelbart har VX2025 uden tvivl(?) det bedste panel, men i modsætning til andre (bl.a. her i forummet) kan jeg godt se en fordel i flere tommer ved samme opløsning (større skærmareal = større tekst ved f.eks. websurfing og tekstbehandling). Ydermere har jeg set mig varm på widescreen konceptet, da flere og flere spil understøtter det, samt det giver mulighed for at se 2 A4 sider ved siden af hinanden.

Desværre er valget yderligere begrænset af en ulækker, lille ting kaldet et "budget", men forhåbentlig kan der skabes luft til at vælge mellem disse 4.

Hvilken vil du, kære læser, anbefale af disse 4 skærme? Du må meget gerne begrunde dit svar.

På forhånd tak.

EDIT: Tilføjede Acers 22" widescreen som en mulighed
Senest rettet af Cthulhu 22 sep 2006, 13:18, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Cthulhu
Hmmmm... Short Media skriver i en anmeldelse af 225BW, her: http://www.short-media.com/review.php?r=336

Skriver følgende om begge 22" skærme:
I could not find much information on the panel used in the 225BW but there is really only one 22" 5ms model on the market today: the Chi Mei Optoelectronics S-MVA panel (P/N: M220Z1-L01). This is the same panel used in the ViewSonic VX2235WM and the Acer AL2216WBD. S-MVA technology was actually developed by Chi Mei Optoelectronics and offers 8-bit color depth, wide viewing angles and high contrast ratios. Although Samsung produces their own LCD panels, the CMO S-MVA panel was likely chosen due to it's unique performance characteristics and value.
Andet steds (kan desværre ikke lige huske hvor, men det var vist et australsk forum) skriver de at Samsung vist udvikler deres paneler selv, så det ikke nødvendigvis er det ovenfor referede, der benyttes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror roligt du kan regne med at det ikke er et MVA panel idet Samsung ikke er kendt for at bruge andet end egne paneler i deres skærme. I er velkomne til at modbevise det, men jeg satser på et TN panel bla. pga. betragtningsvinklerne.
Brugeravatar
Af Cthulhu
yakken skrev:Jeg tror roligt du kan regne med at det ikke er et MVA panel idet Samsung ikke er kendt for at bruge andet end egne paneler i deres skærme. I er velkomne til at modbevise det, men jeg satser på et TN panel bla. pga. betragtningsvinklerne.
Det var også det jeg regnede med (udfra min bemærkning under citatet).

Men er det dette (MVA) panel VX2235 og 2216W benytter, som de påstår?
Af Crabtech
ifølge samsungs hjemmeside er det er PVA panel -

http://www.samsung.com/dk/products/moni ... ifications

Udfra de to anmeldelser der er oppe indtil videre virker 225bw som et meget interessant display. Super billigt for 22" som endda ikke er af TN typen.

Kan man forvente en test hos jer i den nære fremtid? For mit vedkommende vil de to ekstra tommer udkonkurrere de bedre farver på dell 2007wfp da jeg højst sandsynligt også vil bruge det som tv-skærm engang i fremtiden.
Brugeravatar
Af hightower
Det er forkert. Samsung 225BW har et TN panel, hvad den tyske side også skriver:
http://monitor.samsung.de/article.asp?a ... show=specs

Enhver med lidt forstand på fladskærme, som har set billederne fra anmeldelserne på nettet, vil kunne se det er et TN panel. Hvis man gør sit hjemmearbejde godt nok vil man også kunne se at Viewsonic også er TN:

http://www.viewsoniceurope.com/se/Produ ... 2235wm.htm

Mig bekendt findes der kun TN i 22" - endnu.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og for at der ikke er nogen der skulle være i tvivl, så er et TN panel ret elendigt til TV-brug. Mit 710MP leverer nogle fantastisk ringe betragtningsvinkler, så det skal være som et sidste alternativ hvis 225BW skal bruges som TV.
Brugeravatar
Af Cthulhu
LOL - der er ikke ret meget Samsungs danske og tyske afdelinger er enige om vedr. specs på 225BW. Den danske udgave har S-video, CVBS og Component indgange, hvilket tyskerne ikke mener at den har.

Er der nogen, der kan poste et link til en pålidelig anmeldelse?
Af Crabtech
Heh de danske specifikationer siger også den har højtalere...

hhrm nå ja hvis det er et TN panel så er den skærm nok ikke den holy grail jeg havde forestillet mig, satans. Afventer stadig spændt jeres anmeldelser af de her 22" displays og dells 2007wfp.
Brugeravatar
Af Cthulhu
Hmmm... kun 3 stemmer, det var en smule skuffende. :((

Er der generelt ikke så meget aktivitet herinde eller er det bare ikke ret menge, der har interesse i så store skærme? O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du kan se i forum, så er der ret mange af denne slags tråde, så det er ikke sikkert at alle bliver ved med at have mod på at kommentere tråden.