Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jessemand
Hej alle.
Jeg har i lang tid været på jagt efter et lcd til vores datters værelse og derudover et sæt 2.1 højttalere da hun lider af nedsat hørelse. 2.1-sættet havde jeg så regnet med skulle være med blu-ray. Lyden skulle også gerne komme i 2.1 når man ser tv/cd og ikke kun ser film. Jeg har kigget på Samsung, LG og Sony og har hele tiden troet at når man købte et 2.1-sæt og lcd i samme mærke, ja så kunne man betjene alt med én remote og at lyden automatisk kom i 2.1 lige meget hvilken kilde man så. Men så var jeg i Elgiganten og så et LG-sæt med begge dele og her skulle man , ifølge sælger, igennem flere menuer for at få det til at virke med én remote... hver gang. Dvs. at når man blot så tv, ja så kom lyden ikke automatisk i 2.1? Kan dette virkelig passe og gælder det så alle mærker som sælgeren påstod? Det skal jo helst være let for en 8-årig pige!
;-) Jes
Jessemand skrev:Hej alle.
et 2.1-sæt og lcd i samme mærke, ja så kunne man betjene alt med én remote og at lyden automatisk kom i 2.1 lige meget hvilken kilde man så.
HDMI 1,3 understøtter CEC (Consumer Electronics Control) således at een fjernbetjening kan understøtte flere enheder, på tværs af fabrikater. Det er dog ikke 100% implementeret i alle fabrikater. Et tryk på forstærkerens fjernbetjening (på f.eks. TV) burde altså tænde for TV'et og kunne regulere kanalskift og volumen. TV'et skulle også selv skifte til den rette indgang, hvis man vælger Blueray/DVD. Det virker fint med Samsung / Onkyo, som jeg selv har. CEC kaldes desværre en masse forskellige ting, afhængig af fabrikat. Sony kalder det Bravia sync, Panasonic kalder det Viera og Samsung kalder det Anynet, men det er altsammen det samme.
Af Jessemand
Hej Peter.
Tusind tak for svaret. Så er der alligvel lidt håb forude... he he!
;) Jes