Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, vil høre om man skal køre med eller uden 16:9 overscan? Synes det fjerner en del af billedet når man slår det til. Så hvad skal det gøre godt for hvis det fjerner billedet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
På dine HD kilder bør du køre uden overscan. På dine SD kilder kan det nogen gange være en fordel af have det slået til. Problemet når man slår overscan fra på TV-kilder kan være, at man får sig en grim takket synkroniseringslinje i toppen af billedet. Det er ikke skærmens skærm, men en linje der ligger i signalet.

Fordelen ved at slå overscan fra er derimod, at man får hele billedet med og undgår den skalering af billedet, som sker ved overscan og som kan give dårligere billedkvalitet.
Af Grumpy Kiwi
Køre med overscan nu på mit tv signal, og det virker okay. Der mangler ikke noget undertekst eller logo, så tror bare jeg prøver at lade den stå der.

Hva så med det der Intelligent Frame Creation? Er det der den køre med 600 hz?

Skal lige siges det er G20 50", ved ikke om det har nogen betydning?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej de 600 Hz er det man kalder subfield drive, og blot et udtryk for hvor hurtigt pixels opdaterer (blinker).

IFC beregner nye billeder og sætter ind, formentlig ved 100 Hz. IFC kan sammenlignes med 100/200 Hz systemerne på LCD-TV.
600 Hz subfield drive er noget helt andet.
Af Grumpy Kiwi
Okay. Så de 600Hz sub, køre så heletiden?

Det der Intelegent Frame Creation, er det så noget man skal slå til? Har haft det på, men synes billedet ser ud som i en soap tv serie :D
Af Dajs
Når jeg vælger en HD-kilde, så står der oppe i venstre hjørne noget ala "1080p/50 Hz"...betyder det så, at det ikke kører 100Hz? :s
Af phytoplankton73
Dajs skrev:Når jeg vælger en HD-kilde, så står der oppe i venstre hjørne noget ala "1080p/50 Hz"...betyder det så, at det ikke kører 100Hz? :s
Det kunne jeg også godt tænke mig spørge om
Af bantam
Det skærmen skriver er et udtryk for kildematerialets (eller reelt set afspillerens) opløsning og refresh/billedfrekvens - ikke hvad skærmen faktisk viser.
Af Grumpy Kiwi
Når man ser blu ray, skal man så slå det der 24p smooth film til? Er der noget at hente ved det?
Af kronholm
Grumpy Kiwi skrev:Når man ser blu ray, skal man så slå det der 24p smooth film til? Er der noget at hente ved det?
Prøv at søge efter 24p smooth, enten herinde eller på google. Så skal du nok kunne finde nogle informationer...