Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kozz
Hej.

Min første fladskærm er i hus. En Sony KLD-40EX500 :p
Man kan ikke kalde mig en fladskærmsekspert, men jeg ved dog hvad JEG kan lide, når vi snakker billede :)

Og dette Sony tv, virker som fin value for the penge. Jeg er ihverfald positivt overrasket over dette Sony tv. Men jeg lever (heldigvis) i lykkelig uvidenhed over, HVOR gode de bedste flade tv er :) Så jeg er gald for mit tv.

Nu skal jeg selvfølgelig passe på, da det kun har været sat til, i 1 1/2 døgn. Men sidder man ca. 3 meter væk og ser tv, på en ganske alm. digital kanal som tv2, så kan billedet godt se noget syntetisk og kunstigt ud. Men er det ikke bare typisk, for en LCD skærm? For mig virker det gennemgående, for netop LCD skærme.

Kvaliteten af de alm. 576i digital kanaler, er dog godkendt. Men man skal sidde et stykke væk. Ca. 3 meter.

DR HD, er derimod en helt anden sag. Ihverfald det jeg så i går, så ret så flot ud. Jeg glæder mig dælme, til alle kanaler har DEN kvalitet 8) 8) Både (selvfølgelig) detaljer, klarhed og naturlighed, rykker ret meget op ad den gode skala. HD signaler ser TOP nice up på dette tv :)

Også min kære Xbox 360. Wauw, siger jeg bare. At gå fra et 32" rør-tv og over på et 40" full HD tv som dette Sony, er bare ren "spilleglæde" :p
Glæder mig til at spille Alan Wake!!!! 8)

Men der er bare SÅ mange måder, at indstille sit billede på, så det er lige før man mister modet, når man prøver at fintune billedet.

Nogen der har nogle tips til kalibrering?

Men nu er det din tur. Hvad siger du til dit nye Sony EX500??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et spg. som mange nok venter på svar til, er om skærmen lider af backlight bleeding. Det kan du undersøge ved at vise et sort billede i et helt mørkt lokale. Du vil se fænomenet som lyse plamager på skærmen langs kanterne og i hjørnerne. Det led W5500 en del af.
Af Kozz
yakken skrev:Et spg. som mange nok venter på svar til, er om skærmen lider af backlight bleeding. Det kan du undersøge ved at vise et sort billede i et helt mørkt lokale. Du vil se fænomenet som lyse plamager på skærmen langs kanterne og i hjørnerne. Det led W5500 en del af.
Det vil jeg prøve at kigge efter. Hvad kommer ellers dette fænomen af? Er det LCD problem, Sony problem, eller hvor er den eventuelle røde tråd?
Af Kozz
Jeg kan ikke se nogle klatter med lys, som slipper igennem, når skærmen er hel mørk og rummet ditto.

Noget som jeg undrer mig lidt over er, at hvis der ikke er fuld knald på kontrasten, så synes jeg billedet er noget mørkt og mat. Måske det har noget at gøre, med den automatiske lysfidus?

Lyden i sådan en flad, er som ventet. Ringe og dåse-agtig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. til kilden for inhomogen belysning (tyåisk kaldet clouding), så er det noget der relaterer til selve LCD-teknologien og ikke noget Sony gør selv (de får desuden deres LCD-paneler fra Samsung). Det opstår når den lyskilde, der sidder bagved de flydende krystaller ikke sidder i samme afstand overalt.

Når man ser lysudslip langs kanterne (som kaldes backlight bleeding), så skyldes det typisk at noget lys slipper rundt om de flydende krystaller og derved oplyser dele af skærmen uden mulighed for dæmpning.

Selvom de to ting begge relaterer til belysningen, så er kilden altså lidt forskellig.
Af Kozz
Har lige en tilføjelse.

Da jeg snakkede om billedet virkede lidt mat og mørkt, var det fordi den automatiske billedesensor, var sat på "on". Efter den blevet deaktiveret, står billedet langt mere klart. :)

Og så må jeg sige, at især DR kanalerne of TV2, er nok de digital kanaler, som står bedst. I forhold til DK4 (måske ikke så mærkeligt), som ikke er særligt kønt at kigge på.

Efter en del roderi med diverse billede indstillinger, så synes jeg, at man kan opnå (når det indkommende signal tillader det), et særdeles flot billede, med endog rigtig flotte farver.

Jeg ved ikke hvordan betragtningsvinklerne var på "w" modellerne, men på denne 40EX500, så synes jeg de er "rimelige" For de fleste, så tror jeg næppe det ville være et problem. Men skulle hele den pukkelryggede masses sammen i en lille stue, for at se X-Factor, Før Søndagen, DR Update, eller andet, og var smurt rundt i stuen, så var der måske nok nogen, som ville have "et sært billede" :p
Af SandmanDK
Tak for input om Sony's KLD-40EX500.. O_O
Står selv og skal have købt mit første fladskærms TV og er blevet lun på Sonys KLD-40EX500 da man får relativ mange finesser med for pengene og det der tiltalte mig er deres nye Billed processor Bravia Engine 3 som efter sigende skulle gøre et godt stykke arbejde i forhold til mange andre producenters. Jeg havde ellers Samsungs 40B755 i hovedet men efter at have set et review på lillebroren B750 eren var jeg ikke i tvivl om at jeg skal have Sony's EX500 istedet for. Men som mange andre spørgsmål der rejser sig som der ikke kan findes noget om på Sonys hjemmeside har jeg følgende spørgsmål: Ville jeg gerne vide om du har prøvet LAN forbindelsen på lokal netværk og DLNA og om den kan vise DivX film fra en HDD via USB stikket det skulle kunne fungere med et USB stick.
mvh.
Af Kozz
SandmanDK skrev:Tak for input om Sony's KLD-40EX500.. O_O
Står selv og skal have købt mit første fladskærms TV og er blevet lun på Sonys KLD-40EX500 da man får relativ mange finesser med for pengene og det der tiltalte mig er deres nye Billed processor Bravia Engine 3 som efter sigende skulle gøre et godt stykke arbejde i forhold til mange andre producenters. Jeg havde ellers Samsungs 40B755 i hovedet men efter at have set et review på lillebroren B750 eren var jeg ikke i tvivl om at jeg skal have Sony's EX500 istedet for. Men som mange andre spørgsmål der rejser sig som der ikke kan findes noget om på Sonys hjemmeside har jeg følgende spørgsmål: Ville jeg gerne vide om du har prøvet LAN forbindelsen på lokal netværk og DLNA og om den kan vise DivX film fra en HDD via USB stikket det skulle kunne fungere med et USB stick.
mvh.
Jeg har ikke fået købt den lille Sony USB nøgle, som skulle kunne afspille stivX. På W modellerne, var hele dette internet-halløj, vist ret så dårligt. Så har Sony mon oppet sig?
Af SandmanDK
Sony's USB key til Wireless LAN er kun til at kunne gå trådløs istedet for at sætte et LAN kabel i fjernsynet. Jeg har også læst mig til at LAN er kun til featuren DLNA som er en måde at kunne streame billeder og musik fra en PC på det lokale netværk sammen med eks. Mediaplayer 11 men om man kan kigge i shared foldere på andre PCer uden om DLNA som Samsung B755 modellen kan gøre vides ikke men det kunne være lidt sejt.
Du kan bruge et helt alm. USB nøgle med DivX film på til at stoppe ind i USB hosten på fjernsynet og derved se DivX film via USB men gad vide om den også kan se et USB HDD koblet på USBen og derved bladre i fil strukturen... det må komme an på en prøve når jeg snart køber mig EX500 tv'et