Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg fatter ikke en meter, hvorfor ringer jeg ikke til peter.

Jeg har endnu ikke forstået hvorfor man anbefaler at bruge en computer med en Lcd fladskærme (ikke computer skærm, men et rigtigt tv) frem for Plasma, er der ikke nogen der kan forklare mig det.

Har endnu ikke haft muligheden for at samligne plasma og lcd tilsluttet en computer (f.eks den samme computer med samme opløsning på begge skærme).
En af bagsiderne ved plasmateknologien er muligheden for retention - det fænomen der opstår hvis det samme statiske billede vises i lang tid, og hvor man efterfølgende kan se en "skygge" af det statiske billede når man skifter over til en anden kanal.

Det kan f.eks. opleves hvis man har TV'et stående på Text TV i lang tid, eller hvis man ser den samme kanal med et markant, kontrastrigt kanallogo oppe i hjørnet i lang tid.

Sætter man en computer til, og f.eks. lader Windows Desktopppen stå i længere tid er der den samme risiko, og det er primært derfor dette bliver nævnt.

Når det er sagt, så er det temmelig forskelligt fra model til model hvor udtalt retention er, men normalt forsvinder det efter ganske kort tid, uanset.

Personligt foretrækker jeg denne ulempe frem for de ulemper der er med LCD, men det er der allerede sagt og skrevet så meget om, at det næppe er nødvendigt at starte en ny religionskrig om dette.
Af gasolin
Personligt foretrækker jeg denne ulempe frem for de ulemper der er med LCD, men det er der allerede sagt og skrevet så meget om, at det næppe er nødvendigt at starte en ny religionskrig om dette.

Kunnne jeg venligst få et link så jeg kan læse det med rentation og plasma med en computer. Er det ikke bare at sørge for at computerens pauseskærm træder i kraft efter max 5 min ?
Af xcardman
hvis du skal bruge din computer til tv og film, så er der ingen problemer med plasma.
har jeg selv, bruger dog en popcorn c200 i stedet
film og tv foretrækker jeg plasma

men til musik(flere timer med samme billede) og tekstbehandling internet
der er lcd bedst. faktisk det lcd er bygget til af start.
derfor står der lcd skærme på et kontor og ikke plasma skærme.
Af gasolin
Jeg har ca 9.6 gb youtube videoer, der står der er 508 filer, dem kunne jeg god finde på at afspille i fuldskærm med vlc og så bare se,lytte til videoerne imens jeg er på en chat, facebook eller noget andet og så har jeg en usb harddisk med masser af film, som jeg engang imellem skal se, det ikke noget jeg gør så tit, idet jeg ved, at når jeg har dem på harddisken kan jeg altid se dem så det haster ikke. Gætter på 30-40 % film spil med mere fra min computer og playstation 2 , resten er tv (alm sd signal)
Af RogueAgent
gasolin skrev:Er det ikke bare at sørge for at computerens pauseskærm træder i kraft efter max 5 min ?
I princippet jo, men på nogen skærme kan retention forekomme selv efter ganske få minutter, bl.a. afhængig af skærmens indstillinger for lys og kontrast.