Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yes, så har jeg forstået det hele korrekt.

Din pladespiller skulle kunne tilkobles Z7 ved at bruge de to stik der sidder under "Audio" og er rød/hvid. De er markeret med (5) i din manual. Du siger, at din pladespiller har phono-udgang, så den skulle kunne køres direkte heri fra din forforstærker.

Du har desværre ikke flere indgange tilbage i Z7 efter denne operation, dvs. når du får din Yousee-boks, så kan du ikke slutte lyden direkte i Z7 og du kan heller ikke køre billedet via dén. Du skal derfor slutte boksen til dit TV via et HDMI-kabel. Jeg er ikke helt sikker på om du så samtidigt kan bruge det optiske kabel, som jo allerede sidder mellem TV og Z7, til også at få lyden fra boksen kørt over i Z7. Altså således, at lyden først føres over i TV'et og derfra videre til Z7 via det kabel du allerede har sat i. Det må komme an på en prøve. Ofte så er der noget kopibeskyttelse, som forhindrer, at man kan videreføre et digitalt signal på denne måde.

Hvis du IKKE kan få lyden med over i Z7 via TV'ets optiske kabel, så er der desværre ikke så meget at gøre ved det, ud over at ofre en af dine andre enheders tilslutning.
- Enten bruger du "Audio"-stikkene bagpå Z7, som så stjæler pladsen fra din pladespiller (når du har sat den til altså). Yousee-boksen har udgange til disse to stik.
- Eller også så ofrer du TV-signalets lysleder, som også kan tilsluttes Yousee-boksen.

Sidstnævnte løsning er nok den jeg ville anbefale dig, og så slet ikke bruge TV'ets indbyggede tuner. Du kan da se TV via boksen, hvilket vil give dig en bedre oplevelse, da ting som pause af TV-programmer osv. vil virke langt bedre hvis du ikke først skal skifte til boksens HDMI-port, og så finde en anden fjernbetjening og til sidst trykke rundt i menuerne på boksen.

Når du får din Yousee-boks, så skal du derfor blot gøre følgende:
- Sæt den til dit TV via HDMI
- Sæt antennekablet til Yousee-boksen (tag antennekablet fra dit TV og sæt det i, så dit TV ikke har et kabel siddende).
- Skift det optiske kabel, så det sidder mellem Z7 og boks, og ikke mellem TV og boks.
- Skift til HDMI-porten på dit TV
- Brug nu boksens fjernbetjening til at styre rundt i TV-kanaler, optage, sætte på pause osv.

Denne manøvre vil godt nok bevirke, at du først skal tænde dit TV, og så betjene boksen via en anden fjernbejening, men her kommer begrebet universal-fjernbetjening så ind i billedet. Det må vi lige tage senere...
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det var noget af en forklaring. Jeg tager en ting ad gangen.

Jeg har pladespilleren forbundet med de røde og hvide audio kabler til audio på Z7. Det lyder ganske forfærdeligt - meget skrattende. Så hvad gør jeg nu? Kan jeg have sat kablerne forkert, eller kan det være kablerne eller forforstærkeren der er noget galt med? Eller skal jeg justere noget inde i menuerne?
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:Jeg har pladespilleren forbundet med de røde og hvide audio kabler til audio på Z7. Det lyder ganske forfærdeligt - meget skrattende. Så hvad gør jeg nu? Kan jeg have sat kablerne forkert, eller kan det være kablerne eller forforstærkeren der er noget galt med? Eller skal jeg justere noget inde i menuerne?
Rigtig dumt spørgsmål (tilgiv mig), men nu HAR du vel sat strømforsyningen til riaa forforstærkeren til..? Er lyden også meget svag, udover at være skrattende..?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
:D slet ikke så dumt et spørgsmål. I går havde jeg nemlig glemt det. Lyden er ikke svag, bare skrattende og pludselig forsvandt den, uden at jeg rørte noget.
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:Lyden er ikke svag, bare skrattende og pludselig forsvandt den, uden at jeg rørte noget.
Det lyder som om der er en løs forbindelse, enten i pladespilleren eller riaa'en - eller måske indgangen i forstærkeren. Det kan evt. også være kablet fra riaa'en til forstærkeren, men hvis lyden forsvinder helt (begge kanaler), så tvivler jeg, det lyder mærkeligt hvis kablet skulle være stået af i begge kanaler på een gang.

Prøv evt. at sætte pladespilleren direkte i forstærkeren - lyden vil være MEGET svag, som nævnt, og mangle en masse bas, men det vil måske kunne give et hint om det er pladespilleren der fejler noget, eller om riaa'en måske er defekt...
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
RIAA'en er helt ny, så jeg tvivler på, at det kan være den. Kablet på pladespilleren er ikke langt nok til at nå hen til receiveren - som altså er en helt ny Sony Z7 hjemmebiograf, så jeg ved ikke, om du var klar over det. Det er en jungle at finde ud af, hvordan jeg skal indstille mit TV for at få lyd fra pladespilleren, så her kunne jeg godt bruge noget hjælp. Måske er det der, det går galt.

Skal kablerne fra pladespilleren i in eller out på RIAA'en? På Z7 sluttes de til out, men der er ingen logik i det for mig. Lyden skal vel fra pladespiller og IND i receiveren.
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:RIAA'en er helt ny, så jeg tvivler på, at det kan være den. Kablet på pladespilleren er ikke langt nok til at nå hen til receiveren - som altså er en helt ny Sony Z7 hjemmebiograf, så jeg ved ikke, om du var klar over det. Det er en jungle at finde ud af, hvordan jeg skal indstille mit TV for at få lyd fra pladespilleren, så her kunne jeg godt bruge noget hjælp. Måske er det der, det går galt.

Skal kablerne fra pladespilleren i in eller out på RIAA'en? På Z7 sluttes de til out, men der er ingen logik i det for mig. Lyden skal vel fra pladespiller og IND i receiveren.
Kablerne fra pladespilleren skal i "IN" i RIAA'en, derefter skal der kabel fra "OUT" i RIAA'en til "AUDIO IN" i hjemmebiografen.

Du har fat i noget af det rigtige med hele tiden at have for øje (eller øre) hvilken vej signalet skal gå, på den måde bliver det nemmere at holde styr på INDgange og UDgange :)
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det er også sådan, jeg har sat dem til, men der er ingen lyd i dag, og jeg kan ikke huske, hvornår det lige var det virkede i går, fordi jeg gik gennem så mange menupunkter på både receiveren og TV'et.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Nu har jeg fundet den menu, jeg brugte i går, hvor der kom lyd. Der står audio på både TV og Z7, men ingen lyd. Jeg giver op :((
Af RogueAgent
Blomsterpigen skrev:Nu har jeg fundet den menu, jeg brugte i går, hvor der kom lyd. Der står audio på både TV og Z7, men ingen lyd. Jeg giver op :((
Mit bedste bud er at det er riaa'en der er defekt - selv om den er ny, kan det jo være en mandagsmodel.

Prøv evt. at sætte "et eller andet" til Audio In i din hjemmebiograf, f.eks. en DVD afspiller fra soveværelset hvis du har en, bare for at være 100% sikker på at der er hul igennem til Audio In.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det prøver jeg at finde ud af. Tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis kablerne virkelig er så lange som du siger, så kan det også være dér fejlen ligger. Phonokabler samler ret meget støj op.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Hvis kablerne virkelig er så lange som du siger, så kan det også være dér fejlen ligger. Phonokabler samler ret meget støj op.
Kablerne fra pladespilleren er 50 cm. De andre er 1 m, og de kan ikke være kortere, for så kan de ikke nå.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg har skiftet kabler, så nu fik jeg lyden igennem, men den er stadig ganske forfærdelig at høre på.