Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har lige været en tur i Fona for at kigge på Philips 37PF9731D
Virkelig et lækkert TV selvom de havde valgt at vise det med et analogt TV signal....

En af årsagerne til jeg kigger på netop dette TV er foruden den indbyggede digital tuner også den høje opløsning på 1920x1080.

Denne opløsning er flere steder omtalt som ægte HD.... da jeg nævnte dette for den kære ekspedient sagde han at med hensyn til HD TV var det fuldstændig ligegyldigt om opløsningen var på 1920x1080 eller det mere almindelige 1366x768. Så længe TV'et var "HD-Ready" ville det præsentere et HD signalet lige godt....

Ekspedienten var 100% sikker i sin sag selvom jeg med min indrømmede noget begrænsede viden diskuterede det ivrigt.

Hvad siger i?

Lars
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har flyttet din tråd til TV sektionen. Panelteknologi handler udelukkende om teknologien bag farvekilden.
Af stbus
Ham din hjemmedreng i fona tager fejl. Køb det med 1920*1080 hvis du virkelig har råd til det.
Af xenon
[quote="stbus"]Ham din hjemmedreng i fona tager fejl. Køb det med 1920*1080 hvis du virkelig har råd til det.[/quote]

jep... der er ikke noget værre end folk der tror de er eksperter på noget - men i virkeligheden ikke fatter brik...
Af Tiarn
Du skal dog lige tænke på at det ikke er nok bare at kigge på opløsningen. Højere opløsning betyder flere pixels og flere pixels betyder, at der skal regnes mere.
Et problem som kan/der vil opstå er, at du får et signal ind som ikke er 1920*1080 som Phillips skærmen. Det betyder, at tv'et selv skal beregne, hvad der skal være i alle de "firkanter", som signalet ikke "siger" noget om.

Nu har du valgt et af årets bedste LCD tv, hvilket fremgår både af denne site, men også fx. EISA. Ikke desto mindre har selv dette tv problemer med billedet under dvd-afspilning.

Et klart eksempel på, at en høj opløsning ikke nødvendigvis giver et bedre billede er Amoi's 37" Advent model. Det har også true-HD, men hvis du tager ud og ser på billedet, vil du kunne se at billedet "hopper og danser" (egen mening da jeg så det udstillet). Som skrevet andetsteds på flatpanels er en høj opløsning ikke garant for et godt billede.

ps. jeg er ikke super-vidende, så gør det blidt, hvis ovenstående kræver rettelser... :-)
marla05 skrev:Hejsa

Jeg har lige været en tur i Fona for at kigge på Philips 37PF9731D
Virkelig et lækkert TV selvom de havde valgt at vise det med et analogt TV signal....

En af årsagerne til jeg kigger på netop dette TV er foruden den indbyggede digital tuner også den høje opløsning på 1920x1080.

Denne opløsning er flere steder omtalt som ægte HD.... da jeg nævnte dette for den kære ekspedient sagde han at med hensyn til HD TV var det fuldstændig ligegyldigt om opløsningen var på 1920x1080 eller det mere almindelige 1366x768. Så længe TV'et var "HD-Ready" ville det præsentere et HD signalet lige godt....

Ekspedienten var 100% sikker i sin sag selvom jeg med min indrømmede noget begrænsede viden diskuterede det ivrigt.

Hvad siger i?

Lars
Lidt ret har han nu. HD-ready er HD-ready. Der er ikke noget der er mere HD-ready end andet. Der er stadig ingen standard for hvilket HD-signal der bliver det anvendte herhjemme, så man kan roligt købe en skærm med lavere end "true" HD opløsning - det er stadig et langt bedre billede, end gammeldags SD. Men jo, PT er 9731 absolut et af de bedste LCD'er. Personligt ville jeg nok vælge en plasma, hvis man skal have 37" og opefter, pga. sortniveau og den slags. Plasma er bare bedre (på trods af hvad Fona måske vil fortælle dig, samt mange andre der mener de ved hvad de taler om). Men Philips'en er stadig et rigtigt godt bud... Et usædvanligt lækkert tv.