11 mar 2010, 16:54
Nej, jeg får ikke brug for alt det. Jeg bruger min PC som mediecenter og det fungerer udmærket. Min mobil er min mediecenter remote (vectir + bluetooth telefon) - men det er netop der DLNA og TV'ets fjernbetjening har sin force, hvis det da var ordentligt udviklet til at begynde med, men det er det jo ikke efter hvad jeg har læst om det i en del reviews.
Min bekymring går netop på, om man overhovedet vil se en billedkvalitetsforbedring på fx Sony's nye non-LED TV, ex500 og hx700, ift. fx Z4500, Z5500 og W5500.
Billedteknikken kan meget vel være den samme, hvis mediecenter og youtube-understøttelse og al den "bling" er det TV'erne sælges på.
Jeg bruger pt. et 3m VGA-kabel fra min PC til mit LCD-TV og SPDIF til min receiver - og det fungerer upåklageligt mht. lyd- og billedekvalitet, men det at fjernbetjene sin PC som var den et mediecenter, dér er der meget at hente endnu. Og **** YOUTUBE, helt ærligt, der er jo ikke noget seriøst "content" på det site, som overhovedet retfærdiggør nogen markedsføring på dét område, da burde man nok hellere bygge en indbygget opensource-drevet inet-browser ind i TV'et, med et fuldt qwert tastatur i miniformat drevet over bluetooth som ekstra udstyr - a la mobilproducenternes qwerty tastaturaddons. Men det er der ingen der gør, fordi der ingen standarder er som duer. Producenterne har vel nok i bare ikke at være årringe bag konkurrenterne, ingen af dem tænker dog på at være en årring eller to foran... ærgerligt. Det får mig til at tænke på den store kinesiske losseplads, hvor alle vores elektroniske komponenter ender og langsomt siver ned i økosystemet gennem grundvandet.. jeg lyder vel nærmest som en der netop har fået en åbenbaring mht. vor ussel hele branchen i princippet er, når det kommer til at få udviklet bæredygtige teknologier på området - inkl. et hensyn til miljøet og de der ikke bare smider et TV ud fordi "der findes jo en model fra i år, som jo også er 4" større...."
Tilbage til mediecenter-tv'et:
Alt det, som en PC kan mht. visning af de forskellige film-formater, mkv, avi, divx etc, er stort set udelukkende et spørgsmål om drivers, altså understøttelsen af en codec-opdatering via nettet selvf.
Der er sket en kæmpe misforståelse mellem TV-producenternes markedsføringsafdelinger og forbrugerne, hvor TV-producenterne pumper ud med forskellige inet-TV-Applikationer til youtube, vejret@net etc. - og Panasonic, Sony, Philips og LG, har hver deres eget brand til formålet, uden at der skeles bare en anelse til funktionelle standarder. DLNA er jo enormt begrænset mht. codec's etc. og så er man jo overladt til at bruge sin PC som et mediecenter og evt. købe sig et RF-trådløst tastatur og mus... evt. i mini-format, og det bliver nok også løsningen.
Senest rettet af nubsedasse 11 mar 2010, 17:11, rettet i alt 1 gang.