Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har forsøgt at indstille mit LG 42sl9000 efter den kalibrering, der er blevet anvendt i anmeldelsen her på siden, men jeg mangler muligheden for at ændre "sort niveau" til "høj", som det anbefales - den er låst til "auto".

Af manualen fremgår det, at indstillingen ikke er mulig ved brug af DVB-C tuneren, men den burde være tilgængelig ved HDMI tilslutning.

Jeg har nu tilsluttet LG's afspiller BG390 via HDMI, men jeg kan stadig ikke ændre "sort niveau" til "høj".

Hvad gør jeg forkert?
Af CrowRoad
Er der i det mindste andre med samme problem?
Af svinepelz
Dersom dette er tilsvarende "HDMI black level" på Samsung så kan du kun endre denne innstillingen med RGB-signaler. Signalkilder som sender et YCbCr / XvYCC ellerhvadetnåheter-signal vil du ikke kunne endre sortnivå for.
Af svinepelz
Bare så det også er sagt så er det ikke alltid riktig å endre sortnivå til "høy". Det kommer an på signalkilden din.

For eksempel bruker jeg RGB Full Range = Limited på min PS3. Dvs. at min HDMI Black Level på TVen må stå til Low.

Feil kombinasjoner av sortnivå på RGB-signalkilde og sortnivå på TV vil gi enten et grått og utvasket bilde, eller et bilde som mangler detaljer i de mørke (og lyse?) områdene. Så nei, det er ikke sånn at sortnivå alltid skal stå på høy, selv om jeg har sett minst én TV-test her på Flatpanels der skribenten ikke skjønte hvorfor Samsung og LG default setter HDMI Black Level på Low. Jeg tror at det er en del misforståelser ute og går her :)