Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære Plasma-eksperter

Jeg har nu, efter meget lang tids søgen på nyt fjernsyn, der passer ind i et budget, som kæresten også ville godtage, endelig fået en X10Y hjem og sat - og jeg er indtil videre meget tilfreds. Almindeligt fjernsyn ser fantastisk ud (det digitale signal hjælper sikkert også her), og Blu-Ray naturligvis endnu bedre.

Jeg er dog meget pylret omkring mine "gadgets" (hysterisk - i følge mit kvindelige sidestykke), og er derfor allerede nervøs for, hvordan retention eller burn-in kan skade fjernsynet. Dog er jeg sikker på, at der er nogle ting, man kan have med i baghovedet, for at modarbejde risikoen for at opleve der. Derfor håber jeg, at nogle herinde kan hjælpe med nogle tips om, hvordan jeg behandler TV'et bedst.

Jeg har kigget lidt på artiklen her på Flatpanels, men da den er fra 2006, går jeg stærkt ud fra, at noget er anderledes nu om dage.

Fjernsynet vil blive brugt til en del almindeligt tv, DVD/Blu-Ray samt en god portion spilleri over PS3'en. Hvad skal jeg være opmærksom på med dette forbrug? Fjernsynet er kalibreret fra Flatpanels vejledning.

Ting, der bekymrer mig:
- Sorte bjælker i bunden eller siden, når man ser film i 4:3 eller 2.35 WS.
- Logoer i hjørnerne af diverse tv-kanaler.
- Statiske elementer i mine spil.
- De skrækkelige Panasonic menuer :)

Jeg håber på lidt hjælp og vejledning, som jeg forestiller mig, at andre herinde sikkert også vil kunne bruge, når de engang køber Plasma.
Af cybamerc
Der er mange herinde, der vil påstå, at retention ikke er et problem på nyere Panasonic-plasma. Dette er bestemt ikke min erfaring. Det positive er dog at skulle der opstå retention, så kan det fjernes ved at køre f.eks. recordere.dk's burn-in wash dvd. Den fungerer fint.
Af frugtkompot
Jeg har læst en del om det herinde, og selvom problemet er mindre, så er det bestemt stadigt eksisterende.

Netop derfor søger jeg råd, så jeg kan undgå at skulle igennem en frusterende og nervøs "wash" af billedet :)
Af cybamerc
frugtkompot skrev: Netop derfor søger jeg råd, så jeg kan undgå at skulle igennem en frusterende og nervøs "wash" af billedet :)
Du kan ikke gøre mere, end du har gjort. TV'et skal jo også kunne anvendes.

Jeg har et PZ85 som lider meget af retention. Menuerne i den nye Gran Turismo-demo f.eks. efter altid skygger i billedet, men de forsvinder hurtigt efter lidt alm. tv-kigning. Jeg har tidligere måtte køre burn-in wash dvd'en, men det var første gang, jeg blev opmærksom på problemet og et logo havde haft masser af til at "brænde" sig fast.
frugtkompot skrev:Jeg har kigget lidt på artiklen her på Flatpanels, men da den er fra 2006, går jeg stærkt ud fra, at noget er anderledes nu om dage.
Hvorfor skulle det være anderledes? Burn-in er burn-in, så du kan stadig bruge de ting vi har skrevet deri. Det er præcis de samme ting du kan gøre for at forebygge disse skader.