Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Czuba
Hej Allesammen...:)

Har siddet og set '300' på BD fra min PS3(40GB), og synes at der er noget 'fnidder/støj' i baggrunden. Umiddelbart er det der ikke hele tiden, eller også ser jeg det bare ikke hele tiden??
Har også lagt mærke til på andre BD film, men igen, ikke hele tiden.
Mit TV er et 32" Philips LCD fra 2008.

Nogen andre der kender til dette?:)

Mvh
Af lionello
Jeg har lagt mærke til det tit er i nogle mørke scener at der kommer lidt støj.
Af Czuba
lionello skrev:Jeg har lagt mærke til det tit er i nogle mørke scener at der kommer lidt støj.
Nogen anelse om hvorfor?:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På plasma-TV vil der oftest være støj i mørke flader pga. den måde de laver nuancer af sort på. Det er der ikke på LCD.

Czuba: Er du sikker på, at det ikke blot er filmen der har denne effekt med vilje?
Af Czuba
yakken skrev:På plasma-TV vil der oftest være støj i mørke flader pga. den måde de laver nuancer af sort på. Det er der ikke på LCD.

Czuba: Er du sikker på, at det ikke blot er filmen der har denne effekt med vilje?
Det skal jeg ikke kunne sige, men det kan selvfølgelig godt tænkes, at optagelsen selvfølgelig bare skal være sådan. Har bare også lagt mærke til det på nogle andre BD film.
Af hammeraman
300 er en meget fnidret film, der er flere andmeldelser der nævner dette.

Og der er visse, jeg vil mene alt for mange, BD film der simpelthen er dårligt overført.
der bliver bare lagt et hurtigt filter på den gamle film, og så afsted. et godt eksempel er Gladiator, der skuffede fælt.
Af RogueAgent
"300" har en meget høj grad af filmgrain i billedet - og det er med fuldt overlæg, det er en del af filmens look.

Nogen skærme kan dog have problemer med at vise et meget grainy billede korrekt, da DNR (Digital Noise Removal) kredsene kan have svært ved at skelne mellem utilsigtet billedstøj og filmgrain, og derfor prøver at fjerne det, med det resultat at billedet ser fnidret og farveladeagtigt ud.

Da BD har så høj opløsning som tilfældet er, er DNR slet ikke nødvendigt, og bør derfor slås fra hvis det overhovedet er muligt.
Af xcardman
Hvor har nogen fået den idé fra blu-ray ikke må indeholde støj eller gain

300 har masser af gain og skal have det.
den set den og prøvet på forskellige skærme.

ens display har meget stor betydning for hvordan blu-ray bliver vist.

HD kræver faktisk en rigtig god skærm, for at få alle detajler med.
en lidt udbredt misforståelse af alle skærme er lige gode til HD og blu-ray.
Af Czuba
Tak for svarene...:)

Et lidt dumt spørgsmål måske, men er der forskel i kvaliteten på BD film i DK, i modsætning til BD film hos Amazon?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mener du på samme film køb i DK og på amazon? Nej, det skulle der ikke være - med undtagelse af, at dem fra Amazon nok ikke har danske undertekster.
Af Czuba
yakken skrev:Mener du på samme film køb i DK og på amazon? Nej, det skulle der ikke være - med undtagelse af, at dem fra Amazon nok ikke har danske undertekster.
Ja min tanke gik på om der var kvalitetsmæssig forskel.