Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lau1990
men jeg har før haft et almindeligt monokabel fra høretelefon udgangen på TV ned til surround-recieveren hvilket ikke giver den bedste lyd, men syntes ikke jeg kan få lyden til at virke på andre måder ved DVD eller fjernsyn! men er det indstillingerne den er galt med?
Af Lau1990
... så med den opstilling jeg har nu kan jeg ikke rigtig undgå at køre signalet over TV, som det før er blevet sagt der forringer lyden!
Af Kratz
Så er det helt sikkert et indstillingsspørgsmål.
Selvfølgelig kan du få lyd fra DVD til receiver uden at gå forbi TV'et!

Lyd fra TV udsendelser er selvfølgelig en anden ting. Der må du forbinde TV (eller tuner-boks, har stadig ikke fundet ud af hvordan du modtager dit TV signal...) til receiveren.
Af Lau1990
... hmmm så må jeg til at rode med indstillingerne :p men nogen der har nogen ideer til hvilken del af indstillingerne det er som skal laves om, måske det hedder noget specifikt, for syntes jeg har haft kigget et par gange før, hvorfor det var at jeg oprettede denne tråd?!

angående tv-signal, får vi det igennen kabel, så det har umildbart ikke noget at sige (så vidt jeg ved :p )
Af Kratz
Jeg prøver lige en gang til...

Eftersom du modtager TV signalet via kabel TV, og LX5090 ikke har nogen kabel tuner, har du så en digital boks med kabeltuner (YouSee eller lignende) tilkoblet?
Ellers ser du kun analoge kanaler, og det er da synd og skam på sådan en skærm!

For at vende tilbage til lyden, så kan det lyde ret simpelt, men sørg for receiveren er indstillet på den rigtige kilde.
Nu skriver du ikke hvilket digitalt kabel du benytter mellem receiver og DVD (er det optisk eller coax?), og jeg ved ikke hvad indgangene hedder på din receiver. Men sætter du f.eks. et optisk kabel i 'DVD' indgangen på receiveren, skal receiveren sættes til DVD. Hvis receiveren samtidig har flere indgange defineret som 'DVD' (f.eks. phono, coax og optisk) kan det blive lidt tricky. Så skal du finde en menu hvor du kan definere fra hvilken port signalet for 'DVD' modtages.

Det kan også være fornuftigt at tjekke indstillingerne for DVD'en. Kan være DVD'en er sat til at sende både billede og lyd ud over HDMI udelukkende. I givet fald vil der ikke komme noget lyd signal over den anden digitale udgang, men det må kunne indstilles.
Af blokhus
på flere receiver bla min. kan ex menu DVD vælge hvlken indgang den få lyden fra, her skal jeg vælge digital 1,2,3 eller 4 de betegner så Coax 1 og 2 hvor 3 og 4 er de 2 optiske indgange.

dvs jeg får lyden fra min PS3 (den har kun optisk lyd ud) via port 3 den optiske port. så min receiver står på Digi 3.