Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter W
Jeg har ledt og ledt, men har ikke kunnet finde noget om siddeafstand til tv'et for at kunne få noget ud af fullhd og hd.

Jeg mener at have læst, at der skulle være en artikel med en formel, men har altså ikke kunnet finde den.

Er den nogen, der kan hjælpe?
Af ulvaren
Hej

Har læst et sted at man at man skal regne med 3 gang diagonal målet på TVet.
Af xcardman
ved ikke helt størrelsen du kigger på
med ved blu-ray og 50 tommer mener jeg man siger 2 meter fra, for at se forskel. Under 50 tommer er fuld HD lige meget i min verden.
dog en god ting ved pc tilslutning
resten bruger du ikke full HD til noget.

det er billedet du skal have i fokus og så ikke meget full HD eller ej
Af BrianH
Peter W skrev:Jeg har ledt og ledt, men har ikke kunnet finde noget om siddeafstand til tv'et for at kunne få noget ud af fullhd og hd.

Jeg mener at have læst, at der skulle være en artikel med en formel, men har altså ikke kunnet finde den.

Fra Holte til Fona ved Nørreport er der 25 minutter. Tag derind og se Panasonics hd-ready og fuld hd skærme ved siden af hinanden. Der er f.eks et 42" X10Y og G10 ved siden af hinanden. Hvad andre mener betyder ingenting. kun hvad du selv ser. Nogen er så nærsynede, andre langsynede...

Jeg kan se de enkelte pixels i 42" X10Y (1024x758) ud til 2.5 meter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til fremtidig reference, så er vores artikler samlet på forsiden under "fokusartikler", som kan findes her:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php
Som nævnt tidligere, så er den specifikke artikel her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Du kan ikke regne med 3 gange diagonalmålet. Hvad skulle dette desuden gælde for? Trådstarter spørger om 3 forskellige opløsninger.
Af Peter W
BrianH skrev:
Peter W skrev:Jeg har ledt og ledt, men har ikke kunnet finde noget om siddeafstand til tv'et for at kunne få noget ud af fullhd og hd.

Fra Holte til Fona ved Nørreport er der 25 minutter. Tag derind og se Panasonics hd-ready og fuld hd skærme ved siden af hinanden. Der er f.eks et 42" X10Y og G10 ved siden af hinanden. Hvad andre mener betyder ingenting. kun hvad du selv ser. Nogen er så nærsynede, andre langsynede...

Jeg kan se de enkelte pixels i 42" X10Y (1024x758) ud til 2.5 meter.
Hej Brian

Var inde i Fona i går, men de kunne ikke afspille Blueray. Måske de ville kunne i dag, så jeg tager derind i min frokostpause.

Jeg undrer mig i øvrigt lidt over, at man ikke kan skulle kunne se forskel på fullhd og almhd på mere end 2 meters afstand på en 42" - men måske er det bare mig, der ikke forstår principperne.

Grunden til at jeg undrer mig er, at når jeg sidder på 2½ meters afstand og ser tv på min 32" sony almhd skærm, og de samsender udsendelser på DR og DRHD, så kan jeg tydeligt se forskel på skarpheden på de to udsendelser - og som nævnt er det altså på 2½ meters afstand.

At jeg ikke skulle kunne se forskel på fullhd og almhd på en 42" på 2 meters afstand undrer mig.

Er der nogen, der kan hjælpe mig til at forstå.
Af BrianH
Det er fordi forskellen mellem ikke-HD (DR) og HD (DR-HD) er meget stor, mens fra HD til full-HD ikke er ret stor.

Hvis du på din computerskærm har et billede der ikke fylder hele skærmen (f.eks. 800x600 billede på en 1280x1024 skærm) kan du sige "vis i fuld skærm", så bliver billedet forstørret kunstig, men det bliver ikke flottere af den grund.

Når du ser ikke-HD film på et HD tv, bliver billederne også forstørret kunstigt, det er derfor forskellen mellem DR og DRHD er stor.

Ser du HD på en full-HD skærm bliver billederne også forstørret, og vil ikke vise flere detaljer end hd-ready skærmen. DRHD er hd-ready IKKE full-HD.

Ser du full-HD (f.eks. bluray) står billedet perfekt på begge skærme, og det er kun øjnenes evne til at se skarpt der gør forskellen. De fleste mennesker kan ikke se forskel på 2 meters afstand på en 42" skærm