Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg har sat billeder ind af bagsiden på de to dele.

Og i manualen er det på side 22, at der står jeg skal bruge videokablet med de gule stik. Men det lader jeg så være med.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Lukker og slukker for i aften. Tak for hjælpen alle sammen. Prøver lykken i morgen - eller Sony Support ::l
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
- Du skal forbinde Z7 til dit TV via ét HDMI-kabel fra (10) til en HDMI-indgang på dit TV. Herved får du billede fra Z7 til TV'et og kan se BluRay/DVD fra Z7's indbyggede afspiller.
- Hvis du vil have lyd FRA dit TV til Z7, så skal det gøres via et optisk kabel (givet at dit TV har en optisk udgang?) som sættes i (8). Har dit TV ikke en optisk udgang, så skal du benytte phono-kabler, som i stedet sættes i (5).
- Du skal IKKE bruge (2) til forbindelse til dit TV.
- For at kunne trække signalet fra DC205 over i dit TV, skal du derimod bruge (2), så fra din optager fører du billedet ud vha. eks. den adapter jeg linkede til før, og så vha. hhv. det røde, hvide og gule kabel. Dette giver dig lyd og billede via HDMI-porten i Z7 og over i dit TV.

Husk at du nu ikke har flere muligheder for at tilslutte eksterne enheder til Z7, da den kun har én SD-input og ingen digitale tilslutninger.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Der er optisk tilslutning på begge dele, og jeg får det kabel med posten i dag, så det prøver jeg af. Optageren venter jeg med til det andet kører.

Står du til rådighed med hensyn til at finde signalet på skærmen her til formiddag? Jeg går i gang med det samme.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Yes! Nu virker det i hvert fald, så jeg kan se film! Tak til Yakken :) Jeg kan allerede nu se, at jeg vil få brug for hjælp til opsætningen, men det kan vente til jeg kommer til de mange stenbelagte broer, for det er dog en uhyre masser funktioner, som jeg skal lære at kende. For eksempel under lynopsætning, hvor man skal vælge en opløsning, er der ingen af mulighederne, som viser et prøvebillede. Men pyt - for filmen kan ses og der er fed lyd. Jeg skal nok lade manualen ligge og forsøge mig frem med fjernbetjeningen, som jeg har gjort med mit TV. Jackie Chan står på menuen i aften som start på min Blu-ray oplevelse i stuen :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. opsætningen af selve Z7, så har jeg meget lidt erfaring, men din BluRay skulle sende 1080p24 ud ligemeget hvad, hvilket din skærm er 100% klar til at modtage. Derfra er resten op til TV'et, så hvis blot farver mv. er indstillet korrekt, så vises billedet som det skal.

Der kan så være nogle småting med DVD-afspilning (modsat BluRay-afspilning) hvor man skal tage stilling til et par ting, men de gange jeg har rodet med min egen Sony BluRay-afspiller, så har der ikke været ret mange ting man kunne rode med.

Jeg vil nok ikke kunne give dig råd liiige når du ønsker det mest, så forhåbentlig er der andre der kan byde ind hvis du støder på problemer.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Du har gennemskuet mig :) Jeg er en meget utålmodig sjæl!

Jeg er meget tilfreds med al den hjælp jeg har fået indtil nu. Jeg har blandt andet droppet min Sony VAIO, selv om jeg havde betalt for den. I SCI.DATA i Vejle har jeg fundet flere Lenovo PC'er og en virkelig down-to-earth sælger, så måske bærer det i den retning.

Nu venter jeg på at posten skal bringe mit optiske kabel og en RIAA forforstærker, så jeg kan få tilsluttet min pladespiller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den bærbare kan vi nok arbejde lidt mere med, så du har lidt flere valgmuligheder. Der er mange andre fora der vil være værd at besøge for råd til køb af en sådan. Især når du jo har nogle særlige krav mht. mat skærm. Jeg ville spørge på edbpriser.dk forum også.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Husk at du nu ikke har flere muligheder for at tilslutte eksterne enheder til Z7, da den kun har én SD-input og ingen digitale tilslutninger.
Nu kommer jeg i tvivl, om jeg kan tilslutte min Yousee boks, når jeg får den om et par uger. Desuden så står der i manualen, at for at man kan benytte Bravia Sync-funktionen, så SKAL man bruge HDMI over hele linjen. Der er et HDMI kabel mere på TV'et og der er et på DC205.

Noget helt andet er, at efter jeg har skimmet manualen til DC205, så er jeg lige ved at gå i panik. Jeg kommer ALDRIG igennem alle de tekniske muligheder, og der er en masse advarsler om hvad man ikke må afspille. Når jeg får min Yousee boks, bliver den så ikke alligevel overflødig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din Yousee-boks har nogle features du ikke kan få andre steder, såsom optagelse i HD-kvalitet, "start forfra" samt leje af film direkte på dit TV.

Hvis du vil køre alt igennem din receiver, så skal den have mindst én HDMI-indgang. Så vidt jeg kunne læse mig til, så har den slet ingen indgange i HDMI-formatet?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Der er en HDMI out på optageren. Det med in/out er ikke min stærke side.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det var receiveren, jeg spurgte, om den var overflødig, når jeg får Yousee boksen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OK, så tager vi den lige i et roligere tempo:
Var idéen med din receiver ikke, at du skulle kunne køre alle dine enheder ind i denne og så kun føre ét HDMI-kabel til dit TV? Når du så skiftede kilde på receiveren, så skiftede TV'et også til at vise det som kilden var indstillet til på receiveren?

Din receiver og Yousee-boksen fungerer slet ikke på samme måde. Din receiver er jo Z7, som har BluRay i. Mener du i stedet for "receiver" så "optager"? For sidstnævnte vil være ret overflødig når du får Yousee-boksen.

Men du kommer stadig ikke ud over det problem, at din Yousee-boks ikke kan sættes til Z7 og føres over i dit TV dén vej. Du skal sætte Yousee-boksen direkte i TV'et vha. HDMI.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Du får dig nok et godt grin over gamle damers håbløse uvidenhed :D Jeg tror, jeg har mistet overblikket over, hvad det overhovedet startede med for flere uger siden. Forvirringen er især opstået, efter at jeg fik råd om, hvordan jeg skulle tilkoble min pladespiller.

Summa summarum:

1. Jeg har et TV og en receiver Z7.
2. Jeg får en Yousee boks.
3. Jeg har en pladespiller og en RIAA forforstærker.
4. Tv er tilsluttet Z7 med HDMI og optisk kabel.
5. Når jeg får min Yousee boks forbindes den direkte til TV med HDMI. Kan jeg så få lyden gennem Z7?
6. Jeg kan ikke få lyd fra pladespilleren via Z7/TV - i hvert fald ikke med de forsøg jeg har foretaget indtil videre.
6. Jeg har ikke brug for DC205 optageren - så det var 2.500 kr ud af vinduet. (Med mindre Sony vil tage den tilbage inden de 14 dage er gået - den har ikke været brugt, men er taget ud af kassen.)

So far so good? O_O