Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ved at være færdig med at samle mit udstyr - se nedenfor. Men der fulgte et video kabel med gule stik med biografen, og der er ingen gule indgange på tv'et. Der er et grønt og et blåt, men der står ikke video.

Jeg har bestilt et optisk kabel, som kommer i morgen. Kan jeg tænde for alt samtidig og se TV uden at noget går galt, når det optiske ikke er sat til endnu. Jeg er hunderæd for at tænde men vil gerne se tv i aften.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det gule stik er et video-signal. Hvad er det du forsøger at sætte til skærmen? I "gamle" dage, så brugte man denne forbindelse til komposit-tilslutning, hvilket er en ussel lavopløst videoforbindelse. Det kan til nød bruges til DVD, men med nyere DVD'er så bør der være HDMI - som er overleget på alle punkter.

Hvis du partout vil bruge det gule kabel til video, så skal du nok have alle tre kabler sat i en scart-conveter i stedet, som kan købes overalt. Den vil se sådan her ud:
Billede
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det er mit tv, Blu-ray Hjemmebio og DVD optager, og jeg kan slet ikke få kablerne til at sidde, som tegningerne vil have mig til
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det jeg mener er: Hvor kommer det gule kabel fra? Hvis du kan undgå at bruge det, så gør for alt i verden dét. Kablet kommer vel ikke fra TV'et, for du kan ikke sende et billede ud af TV'et med den tilslutning med mindre du bruger scart-løsningen. Alt andet i dit TV er indgange.

Din BluRay SKAL sidde til dit TV via HDMI. Alt andet vil ødelægge billedet fuldstændigt. Det er et absolut must.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det gule kabel kom med mit Sony BD/DVD Home Theatre System. Og der står i manualen, at det skal bruges sammen med HDMI kablet!
Af Notional
Hej Blomstertrunte

Kan du ikke give modelnavnet på dit sony anlæg, så kan jeg lige se manualen for dig?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
:D Alle modellerne står under mine indlæg.
Af xcardman
Ja piger læser manualen :)

glem det gule stik, det skal du ikke bruge til noget.

hvis dit anlæg har indbygget blu-ray drev og dvd
Hdmi udgang fra anlæg og til hdmi indgang på tv.
så har du både lyd til blu-ray og dvd.

så ved ikke helt hvad du skal bruge optisk til. Lyden skal vel komme fra dit anlæg.
dog kan du sende lyden fra dit tv optisk udgang og optisk indgang på dit anlæg og derved før lyden fra dit tv ud på dit anlæg
Af Notional
Hov, der kan man bare se.

Men som kortmanden siger, så vil et simpelt HDMI kabel fra anlægget til tv, et være nok. HVIS dit anlæg har optisk indgang og dit tv optisk udgang, så kan du sætte et kabel til der, så alm tv kigning kan sende lyden til anlægget.

Men altså, ingen gule kabler nødvendige som udgangspunkt.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Ja vi læser manualer. Det er vi nødt til, for der kommer så mange forskellige udlægninger af, hvad man skal, når man spørger herinde.

Jeg har skilt det hele ad igen, så nu er der kun et HDMI fra Blu-ray til TV. Optageren er ikke sat til. Men jeg kan ikke få menuem fra Blu-ray op på skærmen. Når jeg bruger Home på TV, så kan jeg se, at der er forbindelse til en HDMI, men når jeg så klikker på det, så er der nogle orange cirkler hen over midten af fjernsynet og ingen lyd.

I manualen står der, at jeg skal forbinde de tre komponenter med HDMI kabler ligesom jeg har gjort med antennekablerne. Men der er kun en HDMI out på Blue-ray'en, så det kan jeg ikke gøre. Der står også at jeg ikke må bruge både scart og HDMI, hvad så?

Det optiske kabel skulle netop bruges til at høre lyden fra fjernsynet. Men jeg skal også have en pladespiller sat til, hvor jeg i morgen får en RIAA forforstærker til at koble det hele sammen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Altså: Dit Z7 skal kobles til dit TV via HDMI. Det fører billedet fra din BluRay over på dit TV og lyden skal så spilles gennem anlægget. Hvis du herefter vil have lyden fra dine TV-programmer over i Z7, så kan det eks. gøres vha. det optiske kabel.

Jeg kan desværre ikke få adgang til manualen til Z7 hos Sony, så jeg kan ikke se hvilke tilslutninger den har bagpå til din recorder.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Kan jeg sætte et billede ind her, hvis jeg scanner siden ind?