Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lau1990
Hej
Jeg står i den situation at jeg er den lykkelige ejer af: et pioneer lx5090h, en NAD T754 forstærker, en NAD T535 DVD afspiller (med tilhørende 6.1 højttalersystem), og en PS3. Men hvordan skal jeg forbinde disse ting for at få det mest optimale ud af lyden?
Som det ser ud nu har jeg et digital kabel fra forstærker til DVD afspiller og et HDMI kabel fra henholdsvis DVD afspiller og PS3 til TV!

håber nogen kan hjælpe ;)

Lau
Af Kratz
Så vidt jeg kan se er din NAD receiver uden HDMI indgange?
Det er selvfølgelig lidt ærgeligt, og i givet fald må du forbinde HDMI kablerne fra din DVD og PS3 direkte til TV'et som du har foreslået.
Digitalkablet mellem DVD og receiver skal du også blot beholde, men mangler du ikke noget lyd fra din PS3 til din receiver?

Jeg har haft lidt svært ved at finde ud af hvilke udgange sådan en PS3 har, men så vidt jeg har kunnet tolke er der multible analoge udgange, er det korrekt?
Det bedste ville derved næsten være at forbinde PS3 og receiver med analoge kabler og få din PS3 til at afkode HD-lyd når du ser Blu Ray.

Hvad med dit TV signal. Hvordan modtager du dette?
Af blokhus
Jeg er lidt i samme båd, altså en receiver uden HDMI.
kan jeg ikke tilslutte PS3 til TV via HDMI. Mit TV har en Digital audio out(X10Y). tænker på om jeg så ikke kan benytte det stik til at få lyden ned t til min receiver. og på den måde få surround ud af min PS3.

Min DVD ville jeg forbinde på samme måde.
Af blokhus
Jeg er lidt i samme båd, altså en receiver uden HDMI.
kan jeg ikke tilslutte PS3 til TV via HDMI. Mit TV har en Digital audio out(X10Y). tænker på om jeg så ikke kan benytte det stik til at få lyden ned t til min receiver. og på den måde få surround ud af min PS3.

Af xcardman
blokhus skrev:Jeg er lidt i samme båd, altså en receiver uden HDMI.

du skal tilslutte din ps3 med hdmi direkte til dit tv og optisk kabel over til din forstærker.
ved ikke om du kan bruge digital audio out fra tv til forstærker.

udover det kræver det din forstærker har optisk indgang.
Af blokhus
Alternativ.

Muligvis kan man benytte den optiske port på ps3 og trække lyden fra den til forstærkeren, og benytte PS3 HDMI til video til tvet. ville dette være en bedre løsning til at få surround og optimal billede?
Af Kratz
Det vil i hvert fald være en meget bedre løsning til lyden.
Det er aldrig nogen god idé at føre den over TV'et. Det er ikke verdens bedste kredsløb til lyd der sidder her, og ofte bliver det kun et stereo signal som bliver ført videre.

Det eneste jeg vil foreslå man bruger den optiske udgang i TV'et til er at overføre lyd fra TV programmer til receiveren.
Af Houborg
Det er vigtigt at huske at lyden skal igennem så FÅ klider som muligt da hver kilde vil bidrage med sin egen fortolkning af lyden.
Af blokhus
Super.
Løsningen må blive flg.
PS3 - Forstærker med et optisk kabel
PS3 - TV HDMI
DVD/CD- Forstærker coax kabel til lyd
DVD/CD - TV HDMI
TV - Forstærker digital out Optisk kabel til bedre lyd ved tv.

Lyder det som den bedste løsning?
Af Kratz
Ja, det lyder som den optimale løsning.
Men som for trådstarter er der et lille tillægsspørgsmål. Hvordan modtager du dit TV signal?
Hvis det skal forbi en kabel eller satellit boks gælder samme princip her. Før lyden direkte fra boksen til receiveren i stedet for at gå gennem TV'et.
Af Lau1990
Hej igen

Jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg opnår den bedste surrround lyd?
er det gennem et HDMI kabel fra DVD afspiller til fjernsyn og derfra et optisk kabel fra fjernsyn til surround reciever samt et digital kabel mellem DVD afspiller og Surround reciever?

Ps. Mine specifikationer og opsætning står øverst i tråden
Af blokhus
Det jeg har gjort og det lyder til du kan bruge samme opsætning.

DVD - Surround forstærker, Digital kabel coax eller optisk
DVD - TV HDMI
TV - Surround optisk kabel, skal kun bruges til bedre tv lyd.

Når du ser dvd i surround skal de benytte det direkte kabel mellem dvd og surround forstærkeren. og ikke gå gennen tvet.
Af blokhus
Din PS3 skal du forbinde med HDMI til tv og optisk kabel til Surround forstærker. er du løbet tør for optiske indgange kan man købe en splitter.
Af Kratz
Lau1990 skrev: Jeg er stadig lidt i tvivl om hvordan jeg opnår den bedste surrround lyd?
er det gennem et HDMI kabel fra DVD afspiller til fjernsyn og derfra et optisk kabel fra fjernsyn til surround reciever samt et digital kabel mellem DVD afspiller og Surround reciever?
Som nævnt nogle gange, skal man kun overveje at benytte den optiske udgang i TV'et, hvis man vil have bedre lyd fra fjernsynskanalerne og man samtidig sender TV signalet direkte i TV'et (uden at passere en tuner-boks på vejen).

Du kan ikke 'redde' et HD-lyd format ved at sende det over HDMI til TV'et. Der vil ikke komme HD-lyd ud af TV'et og ned til receiveren. Kun et forringet signal som beskrevet tidligere.
Derfor er den bedste løsning at sende signalet direkte fra PS3 til receiveren med optisk (eller coax).