Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Integra
Hej alle sammen

Jeg vil ud og have mig noget eksternt lyd til mit nyindkøbte TV. Er dog virkelig på herrens mark, så håber I kan hjælpe en smule.

Mit budget er omkring 5.000 - 6.000 max og det behøver ikke nødvendigvis være surround med 5 højttalere. Vil helt sikkert foretrække 2 gode højtttalere fremfor 5 middelmådige, idet jeg også kommer til at bruge dette til at hører musik på.

Jeg ejer ikke det mindste som kan suppleres til et lydsystem, så sættet skal være alt inklusivt.

Håber I kan komme med nogle bud

På forhånd tak
Af Kleen™
jeg synes du gør dig de helt rigtige overvejelser..:-)

Jeg ville vælge en lille integreret stereoforstærker fra engelske REGA og et par små, vellydende 2-vejs minimonitors fra eks DALI, B&W eller måske endda REGA's egne....
Brugeravatar
Af Weissbier
Fornuftige overvejelser! :) Der er også muligt at købe noget brugt. Så rækker pengene lidt længere. Se f.eks. her:

http://www.hifi4all.dk/ksb/
Af Integra
jeg takker
Den side gør mig dog først forvirret. Hold da op en jungle. Mit viden er lig 0, så ved slet ikke hvor jeg skal starte og begynde :)
Af larshenriksen
Nu har du et fornuftig budget til at købe anlæg for, synes jeg. En af de ting, som som du skal have med i dine overvejelser er hvor højt du vægter lydkvaliteten. Du skriver du vil komme til at bruge dit anlæg til musik (stereo), men jeg kan fornemme at surround også vil komme ind i billedet ind imellem. Er det helt forkert vurderet af mig?
Brugeravatar
Af Weissbier
Integra skrev:jeg takker
Den side gør mig dog først forvirret. Hold da op en jungle. Mit viden er lig 0, så ved slet ikke hvor jeg skal starte og begynde :)
Du kan sortere varene efter kategori. Det gør det lidt nemmere, men ellers er der selvfølgelig også Den Blå Avis, Gul & Gratis, QXL osv.
Af Integra
Ja lyden skal primært bruges til TV'et, mens musiken blot bliver engang imellem, når computeren er slukket og CD'erne støves af og tages frem :)

Surround er naturligvis at foretrække, hvis et ordenligt system kan fås for de penge.

Har kigget lidt på de brugte ting, men mit store problem er nok, at der ingen "fulde" systemer umiddelbart er. Hvilke dele skal man bruge for at have et komplet lydsystem, hvis de købes enkeltvis?
Brugeravatar
Af Weissbier
Integra skrev:Surround er naturligvis at foretrække, hvis et ordenligt system kan fås for de penge.
Mit svar vil være, at det kan det ikke, og som du selv skriver i starten, så er det bedre (og enklere) med to gode højttalere end fem-syv dårlige. For at få et stereosystem til at fungere har du brug for en integreret forstærker og to højttalere. Hertil kommer så de forskellige lydkilder: tv, cd/dvd-afspiller, tuner osv.
Af larshenriksen
Du kan sagtens få et fornuftigt lydsystem til 6000, og så bruge det indtil du har sparet op til noget rigtig godt grej. Jeg har rodet lidt rundt på hifipriser. dk, og der er nogle gode emner som du godt kan bruge til noget fornuftigt.

Gå efter et system, som har en aktiv subwoofer (bas med indbygget forstærker). Og lad være med at vælge noget at det billige, for det spiller mildest talt dårligt. Gå efter Yamaha, Pioneer og Sony. De har god erfaring med at lave fornuftig lyd til fornuftig pris.
Af Integra
Kunne jeg få dig til at smide et link til et eksempel på et godt system?
Af larshenriksen
Jamen selv tak da :)
Af blokhus
det vigtigste er nogle højtalere.
kan anbefale focal sib systemet til musik og surround.
http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 7&zoneid=1

kan købes her http://hifi-freaks.dk/webshop//product_ ... cts_id=383

du kan nøjes med at købe 2-3 højtalere til at starte med. og når der er budget så købe de sidste.
marantz laver nogle gode forstærkere der er gode til både musik og surround.

Jeg mener at det er bedre at købe noget godt du kan bygge videre på, end et færdig system/boks løsning, hvor du er låst.