Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilket tv?

Panasonic TX-P37X10Y
7
64%
Philips 37PFL5604H
Ingen stemmer
0%
LG 37LH4000
Ingen stemmer
0%
Et andet tv i samme prisklasse
4
36%
Af chief1
Jeg har ivrigt læst en del på jeres forum og suget til mig. Det har endt med nyttig viden, men også lidt forvirring.

Jeg håber på vejledning til køb.

Jeg har kig på et nyt stuetv. Det skal være 37" eller 42". Jeg har Panasonic TX-P37X10Y, Philips 37PFL5604H og LG 37LH4000 i kikkerten. Altså alle med priser omkring de 4000-4500. Det er dermed selvsagt ikke high-end jeg søger.

Jeg skal bruge det til digitalt kabeltv, Xbox, dvd, 720 og senere 1080 film/clips fra NMT.

Typisk sidder jeg 3,5 fra skærmen. Nogle gange, især ved spil, 2m fra skærmen. Rummet er ikke meget oplyst og bruges mest om aftenen.

Jeg er mest i tvivl om jeg vil savne fuld hd.

Links til producenternes sider :
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Prod ... index.html

http://www.consumer.philips.com/c/fjern ... prd/da/dk/

http://www.lge.com/dk/tv-audio-video/tv/LG-37LH4000.jsp
Af steadi
Som andre har skrevet tidligere, så er der endnu ingen konsolspil i 1080p. Så man kan sige, at diskussionen omkring 2m/720p/1080p er irrelevant, som jeg har forstået det.

Fx læste jeg forleden, at Alan Wake bliver den flotteste og mest flydende spil-oplevelse på xbox og det vil kun være i 720p.

Har selv netop køb et 37" X10Y og er virkelig glad for det. SD-signaler står rigtigt flot, EPG, 720p, DR HD og, pga min bopæl, adgang til svensk tv:)

men hvis du er i tvivl, så kan du vel vente til der kommer anmeldelser af X20'eren, som vist er lige på trapperne.
Jeg blev bare træt af at vente og købte til sidst - og har kun været tilfreds med det:)
Af chief1
steadi skrev:Som andre har skrevet tidligere, så er der endnu ingen konsolspil i 1080p. Så man kan sige, at diskussionen omkring 2m/720p/1080p er irrelevant, som jeg har forstået det.

Fx læste jeg forleden, at Alan Wake bliver den flotteste og mest flydende spil-oplevelse på xbox og det vil kun være i 720p.

Har selv netop køb et 37" X10Y og er virkelig glad for det. SD-signaler står rigtigt flot, EPG, 720p, DR HD og, pga min bopæl, adgang til svensk tv:)

men hvis du er i tvivl, så kan du vel vente til der kommer anmeldelser af X20'eren, som vist er lige på trapperne.
Jeg blev bare træt af at vente og købte til sidst - og har kun været tilfreds med det:)
Tak for dit input. Hvordan ser en blu-ray eller lignende ud på dit X10Y?
Af steadi
Den er til gengæld lidt sværere at svare på...

Lige nu har jeg kun en WD Tv Live medieafspiller, som ikke helt vil samarbejde med min X10. Jeg mistænker dog fejl-40 som årsag til problemet:)
har dog fået set kingdom of heaven i 1080p, men som jo pga. Skærmen bare vises i 720p. Og det er virkeligt mange gange flottere end dvd.
Jeg går ihvertfald allerede rundt og leder efter en billig, men god blu-ray afspiller til at vise br-film uden problemer:)

jeg vil dog nævne højtalerne som noget nogen vil opleve som et problem. De kan lyde lidt skingre ved højt brug. Jeg bruger dem dog sjældent særligt højt, da det sjældent er nødvendigt. Men folk med behov for mega høj lyd får måske et problem. Det er dog vist et generelt problem ved fladskærme.

Jeg vil dog alligevel anbefale dig at smutte ned i en butik og se på X10'eren. Som regelt kører der et 720p eller 1080p signal på alle skærmene, så kan du selv bedømme kvaliteten. Men husk på, at butikindstillingerne er ret voldsomme ift derhjemme. Men altid godt at danne sin egen mening:)

kan som bonusinfo tilføje, at mine forældre så min skærm i torsdags. I dag, tirsdag, skal jeg hjælpe med at sætte deres egen X10 op.
Af chief1
steadi skrev:Den er til gengæld lidt sværere at svare på...

Lige nu har jeg kun en WD Tv Live medieafspiller, som ikke helt vil samarbejde med min X10. Jeg mistænker dog fejl-40 som årsag til problemet:)
har dog fået set kingdom of heaven i 1080p, men som jo pga. Skærmen bare vises i 720p. Og det er virkeligt mange gange flottere end dvd.
Jeg går ihvertfald allerede rundt og leder efter en billig, men god blu-ray afspiller til at vise br-film uden problemer:)

jeg vil dog nævne højtalerne som noget nogen vil opleve som et problem. De kan lyde lidt skingre ved højt brug. Jeg bruger dem dog sjældent særligt højt, da det sjældent er nødvendigt. Men folk med behov for mega høj lyd får måske et problem. Det er dog vist et generelt problem ved fladskærme.

Jeg vil dog alligevel anbefale dig at smutte ned i en butik og se på X10'eren. Som regelt kører der et 720p eller 1080p signal på alle skærmene, så kan du selv bedømme kvaliteten. Men husk på, at butikindstillingerne er ret voldsomme ift derhjemme. Men altid godt at danne sin egen mening:)

kan som bonusinfo tilføje, at mine forældre så min skærm i torsdags. I dag, tirsdag, skal jeg hjælpe med at sætte deres egen X10 op.
Jeg har været i Expert og set X10'eren. Det var så Die Hard 4 på dvd vistnok via HDMI. Det var ikke supergodt når man stod tæt (1,5m) på.
Det er mere hvordan den behandler fuld hd. Om man savner det. Det kan jeg ikke rigtigt blive klog på :)
Af steadi
Jeg skal ikke afgøre for dig om du vil savne 1080p muligheden ved X10'eren, men jeg kan vel hjælpe dig lidt på vej.

Du kan bruge denne guide for at finde ud af om du sidder så du kan se de enkelte pixels i opløsningen.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Den hedder 2.8 meter for en 1024*720 som er X10'erens opløsning i 37".

Jeg sidder i ca. 2.2-2.4 meters afstand og kan som tidligere nævnt ikke brokke mig.

I en afstand af ca 4 meter vil jeg mene, at mulighederne for at se de enkelte pixels i opløsningen er ret minimale, selv for folk med psykopat-gode øjne.

Har flere gange læst herinde på forummet, at under 42", så sal man ikke bekymre sig omkring 720p og 1080p problematikken.

Og som tidligere nævnt, så kommer konsolspil endnu ikke i 1080p opløsning. Det er først nu, efter flere år, at de begynder at dukke op i 720p opløsning.

Fx kører Call Of Duty: Modern Warfare 2 i en opløsning af 1024*600 pixels.

Det her er den nyeste liste , 2009, jeg umiddelbart kunne finde over Xbox 360 spil der er 1080p i "native" opløsning.

Def Jam: Icon(not on the list, but confirmed by EA)

Fifa Street 3

NBA Street Home court

Sacred 2: Fallen Angel

Virtua Tennis 3

XBLA:

Boogie Bunnies

Perfect Dark(not on that list, but is confirmed)

Som du kan se så er der tale om et ret begrænset antal spil.

Jeg valgte X10 på baggrund af flere ting.
- Jeg så helst, at min pengepung ikke styrtblødte mere end højst nødvendigt.
- Mest anbefalede skærm til en fornuftig pris her på siden.
- Muligheden for at vise 720p.
- 37" var den størrelse jeg skulle have pga. rummets begrænsninger.

Alt i alt ser jeg det som et virkeligt godt tv som indgang til en verden af High-Definition.
Jeg vil nok selv kigge efter en skærm med 1080p når jeg engang skal skifte, men det bliver forhåbentlig ikke de næste par år. Til den tid bliver det sandsynligvis 42" eller større.
Af kronholm
tja, mine forældre har også lige købt deres nr 2 pana x10 42". :)

Man får ikke et bedre tv til de penge... (4200 for 37" og 4300 for 42")
Af thomasandersen
steadi skrev:Som andre har skrevet tidligere, så er der endnu ingen konsolspil i 1080p. Så man kan sige, at diskussionen omkring 2m/720p/1080p er irrelevant, som jeg har forstået det.
Øh, det er vist ikke helt rigtigt. PS3eren har flere titler, der vises i ægte 1080p. Det er bare et spørgsmål om at bruge den rigtige konsol :-)
Generelt er jeg dog enig i, at forskellen mellem 720p og 1080p er lille, når vi taler om en 37" eller 42" skærm. Jeg har selv et 37PX70 (720p) koblet til min PS3 og er fuldt ud tilfreds med billedet.

/Thomas
Af steadi
Øh, det er vist ikke helt rigtigt. PS3eren har flere titler, der vises i ægte 1080p. Det er bare et spørgsmål om at bruge den rigtige konsol :-)

Ahh sorry. Det var vist en mindre tanketorsk fra min side. Fandt faktisk en liste med 1080p native spil til PS3 i min jagt på selvsamme til Xbox 360.

Men som jeg lige husker listen, så er der ikke nogle "større" spil på den:)

Jeg skal selvfølgelig beklage mange gange;)
Af chief1
Mange tak for jeres indsats. Det lugter mere og mere af 10X'eren.

Kan se at to har stemt på noget andet end de 3 muligheder. Det kunne da være sjovt at se hvad det så skulle være for nogle tv.
Af chief1
chief1 skrev:Så er der bestilt følgende : http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 4690p.html

Jeg vil vende tilbage med min mening om det.
Jeg er rigtig glad for det tv. Efter jeres råd, blev landet sat til Finland, da jeg søgte på dvb-c. Gloede så lidt da kommentatoren på Eurosport var pæn uforståelig. Men det var jo hurtigt til at ændre.

Billedet er rigtigt godt og jeg har ikke endnu tænkt : bare det var fuld HD. Sort er rigtig sort, der er ingen skygger eller trails. Billedet er også rigtigt godt ved digitalt tv og menusystemet er genialt. F.eks. er det 10 gange bedre end på diverse Samsung, hvis I spørger mig.