Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simondog
Vær hilset

Jeg har prøvet at sætte min PC til min 42" Panasonic x10y skærm, men jeg har lidt problemer. Jeg tilslutter fra DVI til HDMI, og jeg har et billede.

Lige nu outputter PC'en 1024x768 60 Hz - er det korrekt? Jeg mener at skærmen er 100 Hz kompatibel, men jeg kan ikke vælge højere end 60 Hz under screen resolution i Windows 7. Og er 1024x768 den korrekte opløsning til min skærm?

Det andet problem er, at billedet på skærmen ikke passer i størrelsen. Uanset hvilken opløsning jeg vælger, så er billedet "for stort" til at kunne være på skærmen. Der mangler lige et par procent hele vejen rundt.

What do I do?

Mange tak
Af BrianH
Det er korrekt frekvens og korrekt opløsning. Du skal slå overscan fra for at få hele billedet med
Af red_martians
100hz er kun internt.. den kan kun modtage billeder af max 60hz.
Af xcardman
Jeg har brugte HD løsningen 720P på min gamle px80

pal 50hz tv og dvd i pal opløsning
ntfs 60 hz bruges til us film og serier
blu-ray 1080P/24P

det skal du sætte din pc efter. Almindelig tv vil hakke når du bruger 60hz

glem de 100hz som dit tv har i denne forbindelse
Af Simondog
Okay, tak for svar. Jeg har kunnet læse mig frem til, at jeg skal slå overscan fra. Men hvordan i alverden gør man det? Jeg tror ikke man kan på selve TV'et, og jeg har kigget min Nvidia driver igennem fra ende til anden, men jeg kan simpelthen ikke finde noget med overscan. Der findes en resize desktop funktion i Nvidia driveren, men den ændrer bare outputopløsningen, og det ser helt wacky ud, når jeg justerer det så det passer... (opløsningen bliver for stor, og man kan ikke læse tekst på ikoner osv)

Jeg ved der findes noget TVtool, men det virker ikke på Windows 7

Æv bæv?!
Af BrianH
Simondog skrev:Okay, tak for svar. Jeg har kunnet læse mig frem til, at jeg skal slå overscan fra. Men hvordan i alverden gør man det? Jeg tror ikke man kan på selve TV'et, og jeg har kigget min Nvidia driver igennem fra ende til anden, men jeg kan simpelthen ikke finde noget med overscan. Der findes en resize desktop funktion i Nvidia driveren, men den ændrer bare outputopløsningen, og det ser helt wacky ud, når jeg justerer det så det passer... (opløsningen bliver for stor, og man kan ikke læse tekst på ikoner osv)

Jeg ved der findes noget TVtool, men det virker ikke på Windows 7

Æv bæv?!

Det er på tv'et du slår overscan fra. Jeg kan ikke huske hvordan, men du skal i hvert fald ind i menuen (selvfølgelig) og hvis det ikke er under billedindstillinger, så må du bare gå alle menupunkterne igennem, så lærer du samtidig de andre muligheder du ikke kender :)
Af Simondog
Jeg kan simpelthen ikke finde funktionen!! Er jeg dum?
Af BrianH
Simondog skrev:Jeg kan simpelthen ikke finde funktionen!! Er jeg dum?
Det tror jeg ikke :)
Der er åbenbart noget med både kilden (din pc) og billedformatet (16/9, etc)
Prøv at læse her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=39136

ellers søg på panasonic og overscan med google
Af Simondog
Aaah, okay løsningen er, at aspect skal stå til 16:9 og ikke automatisk, hvis man vil finde overscan-funktionen i menuen. Tak!
Af Simondog
Hvordan kan det egentlig være at opløsningen er 1024x768 når det er et 16:9 fjernsyn?

Vh Simon
Af BrianH
Simondog skrev:Hvordan kan det egentlig være at opløsningen er 1024x768 når det er et 16:9 fjernsyn?

Vh Simon
Hvorfor skulle det ikke være 1024x768?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sikkert fordi 1024/768 er 4/3 og ikke 16/9.

På dette plasma-TV er hver enkelt pixel aflang og ikke kvadratisk. De enkelte rød, grøn og blå celler er ca. kvadratiske, hvilket gør den samlede pixel aflang. Herved får du et bredere billede. Husk dog på, at skærmen er bygget til dette, så den interne elektronik sørger selvfølgelig selv for at tilpasse billedets format, så det vises korrekt, selvom opløsningen ikke passer med 16:9.

I teorien er konsekvensen af dette, at skærmen har en lidt dårligere horisontal opløsning ift. skærme der kører 1366x768, men i virkeligheden er det svært at se.

Grunden til, at man ikke har 1366x768 skal nok findes i økonomien. I tidernes morgen var det svært at lave pixels små nok, så selv på 50" skærme var opløsningen oftest kun 1366x768, hvilket så lige kunne presses op på 1024x768 på en 42" skærm. Jeg tænker mig, at omkostningerne ved at omlægge en produktion til at lave 1366x768 i dag ikke er rentabelt, og at gevinsten af den højere opløsning er vurderet til at være for lav.
Af Simondog
Godt svar! Opløsningen som er 4:3 gør jo så, at mit pc billede er strukket horisontalt. Findes der en måde at komme uden om dette? Jeg kan selvfølgelig slå overr på 4:3 på tv'et, men så passer billedet slet ikke, da overscan kun kan slås fra i 16:9 mode. Hva gør jeg?
Af Simondog
Slet ingen der har et godt tip til, hvordan jeg får vist 1024x768 på min X10Y, uden at billedet er strukket? Billedet skal vel bare trykkes lidt sammen på midten, så jeg får sorte gardiner i siderne. Jeg kan ikke vælge en anden aspect ratio på selve fjernsynet, da overscan kun kan slås fra på 16:9 indstillingen.

Vh Simon :)