Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Har lige købt en 42'' Panasonic TXP42C10Y som bare er i top, god billede og menu m.m SUPER tv - er nybegynder og har et par spørgsmål, som i måske kan hjælpe med - tag jer ikke af dumme spørgsmål og svar helst kun hvis du er sikker ellers skriv "jeg tror...."

a) Vi har alm. gl. VHS maskine sat til TV, dvs. vores kabel/antenne fra yousee går gennem den før den via scart stik går i TV'et - betyder det noget for kvaliteten af billede/lyd når man ser tv - altså at antennestikket går gennem VHS?

b) Er lyden, eller rettere skal lyden, på ex. kanalen DR HD også bedre end de andre kanaler ligesom billedet - synes det lyder sådan men ved ikke om det mig den er gal med og om det er er alle digitale kanaler hvor den er sådan?'

c) Kan det passe hvis man eks. skal se DK4, så skal man til at skifte fra dvb-c til analog på tv'et - den var som nummer 15 på vores tv, men kanal 15 springer den over nu og kan kun finde DK4 over listen over dvb-c kanaler?

d) vores tv bliver mat/grå efter et stykke tid hvis den eks. søger efter en kanal - hvorfor det? Har sat det der dvale fra?

e) Man kan vel ikke optage i HD kvalitet med gl video når den ikke har mpeg4, lyder dumt men måske man kunne bruge tv'ets mpeg4 tuner??

f) Jeg bruger et scart kabel fra min pc's tv out (lyd og billede) til TV, men synes ikke det er helt skarp til at man kan sidde og arbejde med pc via TV, kan kun indstille den til 60 hz i NVIDIA control panel (synes jeg) - er det kablets skyld eller kan man bare ikke få et skarpt billede på TV som på selve pc'en?

g) Ikke spørgmål men bare på forhånd tak for tiden/hjælpen :-) puhhaaa sikke en smøre!!
Senest rettet af julemanden 2. mar 2010, 21:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må nok lige uddybe nr. 1 og 2. Ser du ikke TV via TV'ets indbyggede DVB-C-tuner?

DK4 ved jeg ikke noget om - den har jeg ikke kodet ind på mit TV alligevel.

Du kan ikke optage i HD på andet end en dedikeret HD-optager. Du kan godt hive signalet ud af dit TV via eks. scart og optage det på din VHS-optager, men det bliver bestemt ikke til HD af den grund. En scart-port (og en VHS-optager for den sags skyld) kan kun behandle SD-signaler, dvs. 720x576 punkter, så det er den maksimale opløsning du kan hive ud den vej. Kvaliteten på en VHS-optager er desuden så dårlig, at du ikke får fuldt udbytte af dén opløsning alligevel - sammenligningen er en DVD.

Til f): Igen, så kan du kun hive 720x576-punkter ud/ind af en scart-port, så du har en elendig opløsning fra din PC. Du skal tilslutte den via HDMI i stedet og køre eks. 1920x1080 (som dit TV så nedskalerer til 1024x768) eller et andet 16:9-format. Drop alt hvad der hedder S-VHS, komposit eller scart på din fladskærm. Det er ren tortur.
Af julemanden
Jeg har fundet DK4 - så bare glem det - den lagde på kanal over 1000 så jeg troede det var radion kanaler !

Vedr. b) så mener jeg bare om lyden på HD kanalerne (ex DR HD) i forhold til de andre dvb-c kanaler, er bedre ligesom selve bileldet jo er bedre på DR HD end feks. TV2 !

Vil det sige at fordi jeg bruger scartkabel fra TV, så er det derfor jeg kun kan vise den i 60 Hz og at billede ikke er ligeså skarp som et alm. skrivebord på ens PC
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, til den sidste. Scart-tilslutning er ikke noget der hører til på en fladskærm, med mindre du står med netop en VHS-optager eller en gammel DVD-afspiller. Til PC er det er stort no-no. Hvis din PC har DVI-udgang, så køb et DVI->HDMI stik, samt et HDMI-kabel i den rette længde. Så skal lyden dog trækkes separat, men det gør du jo nok alligevel nu.
Af julemanden
Lyden er en del af min scartstik det er 3 ledninger i een, man kan ikke skille den - men hvis jeg køber hdmi kabel og en DVI dims som laver hdmi kabel om til dvi så jeg kan sætte den i PC, ja så skal jeg have et lyd kabel, men ved ikke hvad sådan et hedder præcis - har fundet hdmi kabel i harald nyborg, 10 meter for 169 ,- skal bruge ca 6,5 meter så jeg må op i 10, har også fundet en dims som jeg kan sætte på kablet så jeg kan sætte den i pc (geforce6200 er vel dvi ??? ved det ikke) Men hvor kan man købe 10 meter lyd kabel ? og hvad hedder det præcis? Og kan man købe den her http://www.harald-nyborg.dk - brug søgefelt hvis i ved hvad den hedder

x) Vil det sige hvis jeg bare skifter kabel fra scart til hdmi, ja så bliver billedet fra pc til tv mere skarpt og jeg kan sætte den op i Hz (hvis det er der skal til)

y) hvad er forskellen på en dims ADAPTERSTIK HDMI-DVI(24+1) og ADAPTERSTIK DVI(18+1)-HDMI som begge koster 39,- ved harald nyborg og som er een jeg går ud fra jeg skal bruge til min geforce6200 og hdmi kabel - hvis det bliver min løsning??

NB !! Alle andre er også velkommen til at svarer - flere svar jo bedre
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan ikke svare dig på hvad dit grafikkort har af udgange. Det er i høj grad individuelt fra kort til kort og GF6200 er ikke en af dem der har det pr. default. Se billedet herunder for en forklaring af hvad der er hvad
Billede

I dit tilfælde er der ikke behov for understøttelse af 1080p i HDMI-kablet, hvilket gør det mindre krævende. Det fra Harald Nyborg vil sikkert virke, men personligt havde jeg nok valgt et lidt dyrere i disse længder. Jeg plejer at handle hos www.av-cables.dk - de sælger også lydkabler.
Af julemanden
Det ligner ikke mit grafikkort, men den hvide port ligner sådan een der er i min, så det er nok en dvi !

Men ved ikke hvad du mener med

"I dit tilfælde er der ikke behov for understøttelse af 1080p i HDMI-kablet, hvilket gør det mindre krævende"

v) Mener du at et hdmi kabel til min pc ikke behøver understøtte 1080p ??? Min tv er da 1080 ? Og hvor skulle man kunne se hvad et kabel understøtter et hdmi kabel er lige godt hvor dyr det er, det viste de i tv for nylig med test i engelsk prof center - Og hvad med spørgsmålene om

x) Vil det sige hvis jeg bare skifter kabel fra scart til hdmi, ja så bliver billedet fra pc til tv mere skarpt og jeg kan sætte den op i Hz (hvis det er der skal til)

y) hvad er forskellen på en dims ADAPTERSTIK HDMI-DVI(24+1) og ADAPTERSTIK DVI(18+1)-HDMI som begge koster 39,- ved harald nyborg og som er een jeg går ud fra jeg skal bruge til min geforce6200 og hdmi kabel - hvis det bliver min løsning??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit TV har ikke en opløsning på 1080p - den har en opløsning på 720p, mere præcist 1024x768 punkter. Dvs. tilslutning til en PC kan klares med 720p-opløsninger, som er mindre krævende end 1080p.

Kabler i længder under 5 m har ca. samme kvalitet. Længere kabler kan godt give problemer ved overførsel af 1080p. Producenterne garanterer oftest en given opløsning i deres kabler, hvilket vil være en del af specifikationerne.

Det er IKKE frekvensen der er problemet mht. skarpheden. Det er opløsningen.

Et HDMI-kabel har 18+1 ledere, så dét stik skulle være det korrekte.
Af julemanden
a) Ok du er helt sikker jeg skal vælge den der hedder 18+1, hvor ved du det fra for hvad skal en 24+1 så bruges til ???

b) Vil det sige hvis jeg bare skifter kabel fra scart til hdmi, ja så bliver billedet fra pc til tv mere skarpt og ikke så utydelig som nu og jeg kan sætte den op i opløsning?

c) Men hvor kan man købe 10 meter lyd kabel ? og hvad hedder det præcis? Og kan man købe den her http://www.harald-nyborg.dk - brug søgefelt ?

d) Er lyden bedre på DR HD end på DR begge dvb-c indstillet ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
julemanden skrev:a) Ok du er helt sikker jeg skal vælge den der hedder 18+1, hvor ved du det fra for hvad skal en 24+1 så bruges til ???
Forskellen på 18+1 og 24+1 er selvsagt antallet af ben. Et HDMI-stik har 19 ben. Et DVI-stik hvor der bruges 19 ben er et såkaldt single-link, hvor et med 25 ben er dual-link (begge ren digitalt). Du kan af gode grunde ikke føre 25 ben over i et 19-bens stik. Men giv da butikken et kald og spørg dem.
julemanden skrev:b) Vil det sige hvis jeg bare skifter kabel fra scart til hdmi, ja så bliver billedet fra pc til tv mere skarpt og ikke så utydelig som nu og jeg kan sætte den op i opløsning?
Som skrevet før. Ja.
julemanden skrev:c) Men hvor kan man købe 10 meter lyd kabel ? og hvad hedder det præcis? Og kan man købe den her http://www.harald-nyborg.dk - brug søgefelt ?
Jeg vil ikke ligge og søge Harald Nyborg igennem for kabler. Din PC har en mini-jack udgang, som du nok bruger nu - korrekt? Jeg husker ikke hvad dit TV har af indgange, men det er sikkert 2xRCA - det må du tjekke i manualen. I dét tilfælde, så kan du bruge sådan et kabel her:
http://www.av-cables.dk/minijack_kabel/ ... el_129_da/
julemanden skrev:d) Er lyden bedre på DR HD end på DR begge dvb-c indstillet ?
Ja. DR HD har større båndbredde til rådighed.
Af julemanden
a) ja ok det forstår jeg, men ved ikke lige hvorfor du ved man skal bruge 18+1 hdmi/dvi dims ? Altså hvad skal 24+1 bruges til så? Hvis en hdmi altid er 18+1

c) Jeg bruger p.t i mit scartkabel i min pc de små udgange som min pc højtaler også er sat i (har dobbeltstik) så det er er vel nok sådan een så - i tv står der bare AUDIO OUT og AUDIO IN og de er røde og hvide og LEFT og RIGHT - de lydkabler du linker til er i den ende tv skal sætte rød og sort - det er måske ligemeget
Af FlipFlop
Jeg ville nok købe

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 33&n=30100

eftersom de koster det samme..

Så vidt jeg kan regne ud kan der ikke være noget dårligt ved at den har flere ben på dvi siden.

Jeg ville egentlig også have troet at DVI->HDMI var det samme stik som HDMI->DVI, men måske ikke..
Af FlipFlop
Jo mere jeg tænker over det jo mindre mening synes jeg det giver..

Så vidt jeg kan regne ud kunne harald nyborg nøjes med 18+1 stikket til alle formål..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
julemanden skrev:c) Jeg bruger p.t i mit scartkabel i min pc de små udgange som min pc højtaler også er sat i (har dobbeltstik) så det er er vel nok sådan een så - i tv står der bare AUDIO OUT og AUDIO IN og de er røde og hvide og LEFT og RIGHT - de lydkabler du linker til er i den ende tv skal sætte rød og sort - det er måske ligemeget
Farven er 100% ligegyldig. De kunne have farvet dem lyserøde. Det er bare en kobberledning. Du sætter blot minijack-stikket i din PC og tilslutter de to RCA-stik i TV'et. Jeg ville dog ikke anbefale de sort/røde til alt for lange træk, da de har en tendens til at samle støj op. Du afgør det selv. Den sort/røde kan købes overalt - enhver elektronikbutik har et tilsvarende kabel.