Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal snart flytte og der har jeg brug for et stort min 32" fladskærm med min 100hz Scanningsfrekvens, min 1366x768 i opløsning, de tuner der nu skal bruges i dag, en god lyd(aner ikke om jeg skal have et surround sound anlæg)et godt og problem frit billede.

Har ikke lyst til en fladskærm med pixelfejl så jeg er meget interesseret i at kunne bytte det uanset antal af pixelfejl.

Jeg regner med ca 4000kr, jeg skal købe det på afbetaling. Hvad vil i anbefale ?

Jeg synes at man idag kan få mange ca 40" store fladskærme billigt, men
desværre så har de enten den rigtige opløsning men kun 50 HZ i scanningsfrekvens eller det modsatte 100 HZ scanningsfrekvens men
desværre en dårlig opløsning typisk 1024x768 som f.eks dette tv der i størrelsen og prisen passer godt til mig.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv (Desværre dårlig opløsning)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor skal det have 100 Hz? Er du helt klar over hvad denne feature gør?

Hvorfor er opløsningen en begrænsende faktor? Hvad skal skærmen da vise siden 720p er for lidt?
Af steadi
Synes umiddelbart dit budget virker noget presset i forhold til de krav som du stiller til en fremtidig skærm.

Mht. god lyd: Det her punkt kan du vist godt strege. Til dit budget kan du nok få fornuftig lyd, men god lyd stiller jeg mig tvivlende overfor.

Men som jeg forstår det, så skal man op i de ret høje klasser af fladskærme før lyden bliver mere end bare acceptabel pga. skærmens fysiske begrænsninger.

Forstår heller ikke helt den med opløsningen:
Jeg har en 37" på 1024*720 og har ikke bidt mærke i den "lave opløsning" endnu.
Af gasolin
Disse fladskærme har det jeg søger, 100hz scanningsfrekvens og min 1366x768 i opløsning http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -32-lcd-tv eller dette
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx? ... did=208845, men hvis opløsningen kun var 1366x768 var det måske muligt til de ca 4000kr (lg'en) enten at få et bedre fladskærm på 32 " eller et større skærm på f.eks 37 " istedet for kun 32" (aner ikke hvad der er bedst af de to jeg linker til)

100HZ i skanningsfrekvens giver et mere roligt billed og der er ca dobbelt så mange billeder pr sekund som med et 50HZ tv.

Desuden ved jeg ikke så meget om fladskærme, dog ved jeg at man godt kan få fladskærm til 4000kr på f.eks 40" fra kendte mærker og at det er vigtigt at have den rigtig tuner i tvet, ellers skal man i mange tilfælde have en box stående.Men ellers er min viden om fladskærme begrænset til diverse blade,aviser ala bt,ekstra blad,tænk, t3 ..... samt kt-radios high end udstilling og jeg aner derfor ikke så meget om hvad der er et godt tilbud til de ca 4000kr jeg vil ofre.

Det sidste tv jeg købte var i 1993 (Er for længst afgået ved døden) og har et lille tv jeg fik da min mormor døde i 2003, så jeg har på ingen måder et stort og moderne tv.

Ps: er meget interesseret i at have hukommelse på tekst tv så sidderne kan vises meget hurtigt.
Senest rettet af gasolin 02 mar 2010, 15:35, rettet i alt 1 gang.
Af xcardman
kvalitet koster mere end 4000 kr.

hvad skal du bruge den højere opløsning til på en 32-37 tommer skærm?

havde nok sparet lidt mere op og købt en sony i 40 tommer, foreksempel en ex500
Hvis det skal være lcd tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du slipper lidt for let udenom mine spørgsmål:
- Hvorfor vil du have 100 Hz. Hvis du ikke ved noget om fladskærme, så kunne det jo også tænkes, at du har lagt dig fast på 100 Hz af ren uvidenhed.
- Opløsningen har ikke speciel megen relevans så længe den er mindst 720p på så små TV. Du vil ikke få noget som helst ud af fuld HD på en skærm der er under 50". Hvorfor har du lagt dig fast på at skærmen skal have fuld HD?

Der findes stort set ikke noget TV i dag, der ikke har de nødvendige tunere, så den del bør du ikke bekymre dig ret meget om. Hvis du søger rådgivning herfra, så kan du være ret sikker på, at vi vil nævne det meget specifikt hvis TV'et ikke har de rette DVB-tunere og MPEG4 dekodning.

Uden at forsøge at lyde bedrevidende, så er det muligt, at du har set TV fra kendte mærker til 4000 kr., men det betyder så afgjort ikke at det er et kvalitets-TV.

Til 4000 kr. så ville jeg personligt vente på at Panasonic P42X20E rammer butikkerne, og så leve med at opløsningen kun er 720p.
Af gasolin
xcardman skrev:kvalitet koster mere end 4000 kr.

hvad skal du bruge den højere opløsning til på en 32-37 tommer skærm?

havde nok sparet lidt mere op og købt en sony i 40 tommer, foreksempel en ex500
Hvis det skal være lcd tv.
Xcardman,jeg skal bruge en fladskærm på 32-37"(gerne 40" eller mere) til at se tv på (logisk nok, aner ikke hvor meget hd tv jeg for) så har jeg en ps2 jeg vil bruge, en vhs med mange videoer (det er ikke bare noget jeg lige kan optage over på computeren) min computer har et Nvidia Geforce 9650mgt som burde kunne bruges med et fladskærm til at se en masse youtube videoer som altid downloades i bedste kvalitet og har en masse videoer, spil jeg gerne vil spille i høj opløsning (ikke nødvendig full hd men meget gerne hd som minimum).

Det eneste jeg ikke har mulighed for at se er Blueray film,da min computer ikke så vidt jeg ved kan afspille Blueray film.
Af thomasandersen
gasolin skrev: Xcardman,jeg skal bruge en fladskærm på 32-37"(gerne 40" eller mere) til at se tv på (logisk nok, aner ikke hvor meget hd tv jeg for) så har jeg en ps2 jeg vil bruge, en vhs med mange videoer (det er ikke bare noget jeg lige kan optage over på computeren) min computer har et Nvidia Geforce 9650mgt som burde kunne bruges med et fladskærm til at se en masse youtube videoer som altid downloades i bedste kvalitet og har en masse videoer, spil jeg gerne vil spille i høj opløsning (ikke nødvendig full hd men meget gerne hd som minimum).

Det eneste jeg ikke har mulighed for at se er Blueray film,da min computer ikke så vidt jeg ved kan afspille Blueray film.
Af de kilder du nævner har du reelt set ikke behov for 1080p-opløsning. YouTube, PS2, VHS osv. har ikke en opløsning, der berettiger, at du skal købe et 1080p-fjernsyn. Specielt ikke, hvis du har tænkt dig at købe under 40"!

Jeg støtter Yakken's forslag:
Yakken skrev: Til 4000 kr. så ville jeg personligt vente på at Panasonic P42X20E rammer butikkerne, og så leve med at opløsningen kun er 720p.
omend det ikke er den optimale opløsning til computerbrug.

/Thomas
Af gasolin
yakken skrev:
Til 4000 kr. så ville jeg personligt vente på at Panasonic P42X20E rammer butikkerne, og så leve med at opløsningen kun er 720p.
Yakken det har ramt butikkerne,
http://www.crtv.dk/produkter/fladskaerm ... tx-p42x20e# men det koster altså bare ca 50% mere en det jeg vil ofre.

Fordi jeg ikke pt vil ofre mere en 4000kr er fordi jeg nemt kan få store fladsskærme til 4000kr, men også fordi jeg ikke ved hvordan min fremtidige økonomi kommer til at se ud,så jeg vil ikke gældsætte mig ved at købe en masse dyre elektroniske produkter,jeg skal jo selv betale og har ikke meget høj indtægt, dog skal jeg have et stort fladskærm, da det eneste jeg har er noget 20" billedrørs tv som er lettere defekt og har ikke lyst til et stort skrummel af et 28" billedrørs tv.
Af thomasandersen
gasolin skrev: Yakken det har ramt butikkerne,
http://www.crtv.dk/produkter/fladskaerm ... tx-p42x20e# men det koster altså bare ca 50% mere en det jeg vil ofre.
Det kan nu sagtens findes til 5.000,-, men alligevel. Alternativt kan du kigge på P42X10Y, der er forgængeren til X20. Dette er også et glimrende fjernsyn. Komplett.dk havde det på bud i sidste uge til 3.995,-, så det skulle være muligt at finde det til under 4.000,-.

/Thomas
Af gasolin
Har lige et generalt spørgsmål, hvorfor er Panasonic så gode til at lave fladskærme ? synes tit at man anbefaler på diverse forum at købe panasonic. Personligt fra dengang hvor fladskærme var dyre,men også den dag i dag, har jeg syntes at Philips laver nogen gode fjernsyn men ikke ret mange anbefaler Philips.
Af gasolin
Jeg har ledt og ledt men der er kun meget få skærme til ca 5000kr på over 32" der opfylder de fleste af min krav,så indtil videre vil jeg fokusere på 32" selv om jeg meget gerne vil have, noget større med min 100hz skanningsfrekvens (men ikke brugt) og god opløsning

Jeg har fundet følgende fladskærme og vil høre jeres mening om kvaliteten på disse, få skærme der opfylder min krav (bortset fra de kun er på 32")

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=694362

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=514099
Tvet kan fåes til 4999kr i bilka og da min mor for 8% rabat kan jeg få det med ca 400kr i rabat

http://www.bilka.dk/Catalog/Elektronik. ... eHouseBase
Catalog&Cat=Electronics

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=497687
Af gasolin
Kan jeg få et lidt større tv for de ca 5000kr jeg vil ofre, med samme kvaliteter som dem jeg linker til ?
Af RogueAgent
gasolin skrev:Har lige et generalt spørgsmål, hvorfor er Panasonic så gode til at lave fladskærme ? synes tit at man anbefaler på diverse forum at købe panasonic. Personligt fra dengang hvor fladskærme var dyre,men også den dag i dag, har jeg syntes at Philips laver nogen gode fjernsyn men ikke ret mange anbefaler Philips.
Først og fremmest er det et spørgsmål om hvilken TV teknologi man går efter. De Panasonic TV der anbefales er plasma TV, mens Philips udelukkende laver LCD tv. De to teknologier har hver deres fordele og ulemper, som du hurtigt vil kunne forvisse dig om ved at læse lidt på "plasma eller lcd" trådene i dette forum.

Der er en ret overvejende konsensus herinde om at Panasonic X10 har det bedste pris/kvalitet forhold på markedet for fladskærme, og taler vi ren billedkvalitet vil x10 have synligt bedre billede end nogen af de lcd tv du linker til (bilka linket er dog dødt, så jeg ved ikke hvilken model det skulle have været).

Hvad Philips angår, så har man de senere år fokuseret mere på at lave skærme med "flotte" billeder end korrekte billeder - hvilket ikke er det samme. Der findes et par enkelte gode philips skærme, men IKKE i prislejet omkring 4-5000 kr.