Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mikael Hansen
Jeg har besluttet at købe en bærbar som skal køre tekstbehandling, og billedbehandling.
Den skal erstatte min gamle stationære da jeg ikke har råd til 2 computere og den bærbare er et must!

Er der nogen særlig forskel på de forskellige modellers skærme med hensyn til farvegengivelse og generel kvalitet?

Kan man evt. købe en god 12" og tilslutte den til en almindelig fladskærm når jeg er hjemme på skrivebordet?

mvh mikael
Af teamet
Ja, der er forskel på de forskellige skærme. Det knytter sig dog for det meste til den enkelte bærbare, og der må derfor referes til tests af den pågældende bærbare. Til billedebehandling kan apple anbefales.

Selvfølgelig er det muligt at tilslutte en ekstern skærm. Det er endda muligt at købe en hel docking station, så den bærbare smart kan tilsluttes keyboard, mus, skærm mm.
Af sorenloft
Jeg har selv en X32'er (IBM) som jeg bruger i en dock når jeg er hjemme. Den har 12,1" skærm og vejer 1,6 kg. Rigtig god som bærbar, da den ingenting fylder/vejer.

Overvej dog, at det grafikkort der sidder i den bærbare skal matche den eksterne skærm. Det er ikke helt tilfældet for mig, og blæseren i min bærbare kører konstant når den er docket og på ekstern skærm. Fordi grafikkortet kører i en høj opløsning (den eksterne skærms native mode), og bliver varmt, gætter jeg på.

Jeg tror dog ikke at X32'eren er specielt velegnet til grafik. Der er fx ikke nogen DVI udgang til ekstern skærm. Den er god som studiecomputer samt hvis man er nørd og laver forskellige systemting rundt omkring. Jeg har dog brugt GIMP til husbehov, men er LANGTFRA grafiker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man vælger en dockingstation er det en god idé at undersøge om der er DVI udgang i den dock der hører til computeren. Det er desværre ikke altid tilfældet og det er lidt bittert når man nu alligevel har med fladskærme at gøre.

Der er ikke så mange bærbare der har DVI endnu (hvilket stadig er mig en gåde) så hvis du vil have den koblet til en ekstern skærm uden dock, så kan det igen være smart lige at kigge efter denne feature.
Det er fedt at høre jeres svar.
Jeg er ude og kigge på diverse bærbare på nettet, men syntes anmeldelserne er for få desværre.

Jeg har sat følgende kriterier som måske skal nedjusteres pga prisen.

Duo core (core 2 duo måske)på ca 2 ghz
1-2 gb ram
100 gb harddisk
geforce eller ati gerne med seperat ram på 512mb
Skærm... Gerne 12" og så med dockingstation for at imødekomme mit behov for at have den med i tasken hver dag. Mindre skærm betyder større mobilitet, men jeg har ingen erfaringer med om den så bliver for lille at arbejde på når man nu ikke lige sidder hjemme.

Hvis I har forslag på konkrete modeller så skriv endelig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er budgettet? En sådan maksine bliver på ingen måde billig - alene de 100 GB HD vil være svært at opdrive i så lille en maskine og du får ikke et ægte 3D grafikkort i en subnote (dvs. 12" skærm).
Af Mikael Hansen
Budget er ca 13.000,- men muligvist fleksibelt proportionelt med min samvittighed.
:D

Jeg har heller ikke fundet en subnote der har et ortenligt grafikkort.

Jeg har kigget lidt på Acer farrari 1000. Super lækker, men grafikkortet halter ligesom prisen.
Jeg har også kigget på Zepto 2425W, og 6214W/6615W og så upgrade dem lidt.
Sidstnævnte har større grafikkort.
Senest rettet af Mikael Hansen 21 sep 2006, 17:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vil undgå en dock, så skal du nok kigge på Fujitsu-Siemens modellerne her:
Fujitsu-Siemens på EDBpriser
Desværre så får du, som jeg skrev, ikke noget ægte 3D grafikkort til spil på sådan en maskine hvor der kun er 12" skærm på.

Ellers skal du vælge en PC hvor du kan konfigurere lidt mere på den, såsom Zepto's modeller. De skriver dog ikke noget om DVI udgange på deres PC'er, så der må du selv hive fat i dem.
Af Mikael Hansen
Jeg tror ikke jeg kan leve uden ægte grafikkort...

(Kan ikke lade være med at savle over Acer Ferrari 5000-hehe)
Af Mikael Hansen
Hej

Lige et par spørgsmål mere:
Kan man nøjes med et geforce go 7600 250 MB Ram?
eller skal man helst op på et med 512 når man vil tilslutte skærm?

Hvad native opløsning kan de to ca trække (i spil) tror i?

Hvilke af følgende 2 bærbar-skærme er bedst?

15.4" WSXGA+ 1680x1050

Active Area [mm] 331.4 x 207.1
Thickness [mm] 6.2
Resolution [pixels] 1680x1050
Aspect Ratio 16:10
Pixel Pitch 0.197
Luminance cd/m2 200
Color Saturation (%)45%
Contrast Ratio 500:1
Interface 2ch LVDS
Viewing Angle[°,U/D/L/R] 20/20/60/60
Response Time[ms] 25 up/down - 8 up

15.4" WXGA+ Crystal Clear

Active Area [mm] 331.4 x 207.1
Thickness [mm] 6.2
Resolution [pixels] 1280x800
Aspect Ratio 16:10
Pixel Pitch 0.258
Luminance cd/m2 225
Color Saturation (%) 45%
Contrast Ratio 450:1
Interface 1ch LVDS
Viewing Angle[°,U/D/L/R] 55/55/70/70
Response Time[ms] 16 up/down - 6 up

Den nederste har lidt bedre viewing angles og bedre responsetime, men den øverste har bedre opløsning!
Kan I sige noget jeg ikke ved rent teknisk?
de er begge Zepto computere!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Snakker vi om dedikeret grafik-RAM? For så er 64 MB rigeligt til at køre 2D. Du kan ikke udnytte 512 MB med mindre du har et kort i klasse med et GF 7900 GTX, så 256 MB er mere end rigeligt.
Af Mikael Hansen
Dedikeret da jeg også skal spille lidt i min fritid.
BF2 Wow og lignende evt nyere spil.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
...og som jeg skriver så kan du ikke bruge 512 MB RAM alligevel med så "lille" et grafikkort, så de 256 MB er rigeligt til et GF7600.