Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af frugtkompot
Jeg ser det via kabel-tv stikket, så hvis jeg har forstået hele HDTV virvaret korrekt, så skulle det gerne fungere, hvis jeg "blot" indsætter et kort det rigtige sted :)

Tak for hjælpen! Jeg vil gruble hele dagen over, hvor stor psykologisk betydning 1080p har for mig :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, altså kortet kan som sagt ikke sættes i direkte. Du skal have det i en kortlæser først. Der er for mange sendestandarder til, at man kan indbygge selve kortlæseren direkte i TV'et, så i stedet så er der en port (CI slot), som man skal indsætte en separat kortlæser (CA modul) i.

Der er en beskrivende animation af hvordan det fungerer i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1256910240
Af frugtkompot
Meget informativ! Tak for det. Jeg var ikke klar over, at man skulle have en såkaldt dekoder til "hullet". Køber man den direkte ved fx YouSee eller skal den købes andetsteds? Og hvad koster den egentlig?

Derudover kan jeg se, at artiklen også nævner, at ens TV skal have en MPEG4 kompatibel tuner for at kunne vise digitalt tv. Har X10Y sådan en?

Fjernsyn kan om noget få mig til at føle mig uvidende :o
Af TYBO
Undre mig lidt over PS2...burde den ikke have samme opløsning som en WII ?
Guitar hero på WII på min PS8000 er LANGT bedre end på samme 50" x10 med en PS2.
Af Niemi
Der er en beskrivende animation af hvordan det fungerer i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... &id=125691 0240
Der står at man for at få digitalt signal via kabel skal købe et CA-modul og et dekoderkort hos [sin] TV-udbyder. Det er vel ikke længere tilfældet med de to største spillere på kabel-tv markedet, Yousee og Stofa? Er det ikke her, så længe TV'et har DVB-C tuner, blot et spørgsmål om at stikke antennekablet ind og søge?
Brugeravatar
Af koenigs
TYBO skrev:Undre mig lidt over PS2...burde den ikke have samme opløsning som en WII ?
Guitar hero på WII på min PS8000 er LANGT bedre end på samme 50" x10 med en PS2.
Det kommer i den grand an på hvad du betragter som god kvalitet, samt hvad kabler du bruger til ps2 og wii.

Wii er som udgangspunkt en anelse kraftigere end PS2 og gør mere brug af f.eks. ansialiasing end ps2 der simpelthen ikke har hukommelse nok.
Af dmispr
Et par hurtige spørgsmål om komplett.dk:
1) De er godt anmeldt på trustpilot.dk men hvordan er opfattelsen af dem herinde? På trustpilot er de negative anmeldelser "blevet rapporteret til kundeservice"...
2) Er der noget med parallel import af komplett's varer? Skal jeg bekymre mig om det?
Af frugtkompot
Så fulgte jeg så mange andre før mig og bestilte også et X10Y. Selv kæresten kunne ikke sige nej til den pris!

Nu håber jeg bare, at jeg ikke ærgrer mig for meget over manglen på full HD (selvom det kun er psykologisk i de fleste tilfælde), og at min allerede-begyndende frygt for retention/burn-in på en plasma skærm ikke bliver alt for dominerende.

Men til 4000 kr. er det svært at sige nej, og også mere acceptabelt, at det bliver udskiftet igen om 2-3 år, når LED eller andre tynde fjernsyn forhåbentlig er kommet ned i pris.

Glæder mig til at modtage det!
Af Jacob23
shg har den nye 37X20 til 4553,- har selv set den i dag i Århus hos PPradio, den står ekstemt godt! Tag da at køb den istedet!
Brugeravatar
Af koenigs
Nu har elgigangen det vist igen til 3995.

Nu må det sgu også snart være sidste udkald. Jeg er rigtig glad for mit og når jeg i slutningen af året skifter til G20, så har det sgu tjent mig godt til de 4 k :D
Af Otto J
yakken skrev:Det er blot producentens garanti. De fleste kabler kan klare mere end dette. Men det forholder sig jo ret enkelt: enten virker det fuldt ud, eller også virker det slet ikke.
Det er en påstand der tit fremsættes, men som altså ikke helt holder i virkelighedens verden. Jeg oplever ofte at folk har periodiske problemer, som skyldes billige kabler, og det er ikke usædvanligt at det virker i starten, og så begynder det at drille hen ad vejen f.eks. fordi man har haft kablet ude nogle gange og bukket stikket en anelse. Nogle gange virker et kabel så længe det ikke ligger ved siden af andre kabler, men ikke når det ligger nede i "ormegården". Derfor synes jeg altså det er lidt "farligt" bare at prøve sig frem og antage at når det virker så virker det. Det kan også være man prøver med 1080P/24, og så viser det sig når man senere har brug for 1080P/60 (på en PS3 f.eks.), så duer det ikke - der er mange faldgruber. Derfor er det alt andet lige det sikreste at købe et kabel som butikken vil garantere virker til den opløsning man skal bruge. Så kan man benytte reklamationsretten hvis der skulle blive problemer. Om man hellere vil risikere bøvlet end at betale dét det koster ekstra, er så naturligvis individuelt.

Men vi er naturligvis helt enige om at NÅR det virker, så er der ingen forskel på billedkvaliteten som sådan.