Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære fladepaneler.dk og særligt Rasmus der anmeldte SL8000 i 42". Som beskrevet et helt igennem fantastsk fjernsyn! Så tak for det!

Mit spørgsmål går til den "ekspert indstilling" hvor jeg har kalibreret efter hvad der står i anmeldelsen:

Spørgsmål:
1: 200hz til/fra
Jeg kan ikke "enable" 200hz... den er simpelthen 'grå' og kan ikke vælges og jeg kan ikke regne ud hvilken funktion der gør at den bliver mulig at slå til...

2. Just scan til/fra
Endvidere gælder det samme for "Just Scan" der generelt bruges ved tilslutning til en mediepc. Også
'grå'.

info:
Når man trykker på (OK) på fjernbetjeningen så oplyses man om det valgte input signals a) opløsning og b) Hz.
- input fra min PS3 720p@60Hz
- mediecenter 1920x1080@60hz
- fjernsynssignal(DR HD dvb-t) 720p -minus angivelse af Hz.

Spørgsmål:
3.

Min PS3 ved godt at den skal sende i 1080p, hvorfor modtager den så kun 720p? Er det FIFA10s begræsning eller PS3/fjernsynet?

4.
Og hvordan kan jeg vide at den rent faktisk kører i 200Hz, når den funktion ikke er aktiveret i menuen?

Ved godt det er en lang række spørgsmål... men de 7500 kr. byder mig spørge. Tusind tak for et fantastisk site, godt forum. Ikke set så godt i DK siden min tid på http://www.hardwaretidende.dk

Simon Kaastrup-Olsen
http://www.kaastrup-olsen.com
Senest rettet af jonasion 25 feb 2010, 17:56, rettet i alt 2 gange.
Af jonasion
Jamen lad mig da besvare de 2 første af mine egne spørgsmål:

1. + 2:
Grunden til at jeg IKKE kunne få adgang til at ændre på "just scan" og "200Hz" (der er en off, low og high 200Hz indstilling) skyldes at input signalet BEGRÆNSER hvilke valgmuligheder man har i menuen... Underligt men sandt.

Dvs. at når jeg var på RGB input signalet (PC) så havde jeg kun adgang til få muligheder ved de visuelle indstillinger, men ved skift til HDMI (PS3) input så var der pludselig en masse muligheder der blev åbne. Heriblandt "Just scan og 200Hz).

Hvad angår spg. 3 så går jeg ud fra at skærmen nu skalere op til 200Hz når jeg spiller på min PS3, og at begrænsningen på 720p skyldes FIFA10.

Alt godt
Af naRf
Jeg har et SL8500 og ser TV igennem Zaptoren.

Når jeg ser almindeligt TV - så kan jeg se, at det står 50 hz, efter jeg trykker "ok" - hvordan kan det være? Der står samtidig 1080i, er det den rigtige indstilling?

Bonusspørgsmål - er der nogen der kan få Zaptor-fjernbetjeningen til at fungere med det her fjernsyn?
Af jonasion
@Hz spg.:
Det skyldes såmånd at dit input signal. Hvis du nærlæste min "info" i post 1, så kan man også udlede det, men måske ikke tydeligt nok.

Dit fjernsyn opskalere selv fra 50Hz til 200Hz, men viser altså kun hvad den har af input (dine 50Hz fra din tvudbyder) og lægger så selv flere "billeder" ind imellem.

@1080i spg.:
Info:
Generelt skal det siges at tal så som 720/1080 angiver antallet af pixels i siden af skærmen. Desto højere antallet af pixels, desto mere information kan der vises. (Men, kun såfremt at der ER den information tilrådighed!)
der findes en lang række forskellige opløsninger som tvudbydere sender i:

Opløsninger gennem tiden (slag på tasken)
480 (det gamle signal fra 80erne og frem til dvd'en ca.)
576 (dvd opløsning og digitalt tvsignal, f.eks. dvb-t signalet).
720(HD)
1080 (Full HD/BluRay)

For at svare på dit spørgsmål:
720p
720i
1080p
1080i

"p" står for progressive
"i" står for interlaced

og forskellen er at når der vises noget i 720p el. 1080p så vises samtlige 720/1080linjer i billedet. Ved 720i/1080i så vises kun halvdelen af linjerne, altså hveranden linje i billedet og skærmen udfylder så hver anden manglende linje med information fra linjen ovenfor (eller nedenunder). Det vil sige der er en kvalitetsforskel på interlaced og progressive.

I fladskærmenes tidlige år, var der generelt mange skærme med interlaced på markedet samtidig med progressive. I dag er det dog ikke så ofte at de er begrænsede, men der findes input til din skærm der er begrænset til interlaced, selvom din skærm kan køre progressive.
Af naRf
Okay, så er der ikke noget at gøre ved, at jeg modtager i 50 hz, det er vel åbenbart standard.

Jeg kan igennem Zaptoren kun vælge mellem 1080i, 720p og 576p. Jeg ser ikke specielt mange HD-kanaler. Så måske skal jeg sætte den til 720p?

Håber stadig på svar mht. fjernbetjeningen.

Tak for dit fine svar, jonasion.
Af jonasion
Hej Narf.

Beklager, jeg må overlade det Z-fjernbetjeningsspørgsmål til andre. Hvad angår hvilken opløsning jeg ville vælge, så vil jeg det stå til 1080i der trods alt, vil jeg tro, bedre udnytter dit fjernsyns standardopløsning.

Dit fjernsyn har jo fysisk 1080 pixels, og da 720 ikke er halvdelen, betyder det at dit fjernsyn bliver nød til at "snyde" pixel arbejdet, dvs. den vil fordele 720 ud over 1080 hvilket ikke giver én pixel per linje, men snarere en pixel der skal fordeles over halvanden linje. Ikke lige frem et en til en forhold.
Af Sunepede
Fifa 10 til PS3 understøtter desværre kun 720p og ikke 1080p.
Af Makaus
Sunepede skrev:Fifa 10 til PS3 understøtter desværre kun 720p og ikke 1080p.
PS3 store skriver at Fifa 10 understøtter 720p,1080i og 1080p.
Af Sunepede
måske, men på bagsiden af spillets etui står der at det kun understøtter 720p.
Af Reonekot
jonasion skrev:Hvad angår hvilken opløsning jeg ville vælge, så vil jeg det stå til 1080i der trods alt, vil jeg tro, bedre udnytter dit fjernsyns standardopløsning.
Et eller andet sted skal signalet op/ned skaleres, så spørgsmålet er nok op det Zaptor boksen eller fjernsynet der har den bedste "scaler" hardware og at skal undgå at skalere 2 gange. (F.eks. hvis signalet er 578p skaleres 2 gange hvis boksen sættes til 720p: 578p -> 720p -> 1080p) Jeg ved ikke om man kan slå skalerings hardwaren fra i sådan en boks, hvis signalet sendes videre digital, så man kan overlade det til fjernsynet at skalere?
Af Beatwolf
umiddelbart ville jeg sætte den til 720p og så lade fjernsynet klare en eventuel opskalering til 1080...