Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hej flatpanels
da der somsagt er både et vga og dvi stik på skærmen,
tænker jeg på om man kan tilslutte begge stik på engang på
mit gfx der er et innocent 7900 gtx med 2 video indgange
1 primær og 1 sekundær,jeg tænker på at det måske er bedre at køre
nogle spil analogt da den så kan køre med højre opdateringshastighed.
i skærmens manuel står der at den i feks. 1280+1024 kan køre i
60 hz / 75 hz og ved lavere opløsninger faktisk op til 85 hz.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så skal det udelukkende være fordi du ønsker at køre V-sync ved 75 Hz for som du kan læse af min artikel på forsiden, så vinder du intet i skærmen ved at køre 75 Hz. Det har faktisk været påvist ved visse modeller at de ligefrem blev langsommere af at køre med frekvenser der ikke passede med de 60 Hz den benytter internt.

Jeg tvivler på at det vil virke specielt godt i windows - du kan jo ikke få den til at registrere en skærm på hver udgang på samme tid.
Af bighair
nej men jeg ville også køre med en skærm ad gangen 1 analog og 1 dvi,
skærmen kan jo skifte mellem analog og dvi ved tryk på en knap.
også skifte mellem de 2 skærme afhængig af hvad jeg skulle bruge den til.
og ellers kan jeg ikke forstå hvorfor skærmen kan køre op til 85hz
i 800+600.man kan vil klone skærmen eller køre duel skærm eller hvad ?????.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sådan som jeg forstår dit setup så vil du sætte begge udgange fra grafikkortet til samme skærm, ikke sandt? Eller køber du 2 skærme samtidigt?

Læste du den artikel jeg refererede til? Deri forklarer jeg hvorfor det er ligegyldigt om man kører med 60 Hz eller 75 Hz. Din skærm kan ikke opdatere med 75 Hz alligevel, så før data'ene når panelet nedskaleres signalet igen til 60 Hz, så det skal udelukkende være fordi du ikke kan trække 60 FPS med V-sync slået til at du skulle have interesse i at have frekvensen - med double bufferlagring halveres dine FPS jo hvis du kommer under V-sync frekvensen. Om det er en fordel med højere frekvens afhænger altså udelukkende af hvor mange FPS du kan trække i forvejen.