Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg plejer også at købe mine kabler i dén shop, men med HDMI-kabler så er der altså ikke rigtig nogen forskel. Der kan være forskel i den mekaniske kvalitet af kablet eller stikket, men på billedsiden, så er der absolut ingen forskel i disse længder - så længe du er under 7-10 m.
Af Integra
Hehe jeg fatter ikke en meter. For mig er det bare en række kabler med forskellig pris :D.

Er der reel forskel eller passer det hvad man hører, at de er ens.

Synes jeg faldt over, at man skal have et separat lydkabel når man burge HDMI kabler. Har jeg misforstået dette eller er det sandt?

EDIT: Yakken kom mig vidst lige i forkøbet med at svare på mit første spørgsmål, mens jeg skrev mit foregående indlæg :D
Af BrianH
Integra skrev:Hehe jeg fatter ikke en meter. For mig er det bare en række kabler med forskellig pris :D.

Er der reel forskel eller passer det hvad man hører, at de er ens.

Synes jeg faldt over, at man skal have et separat lydkabel når man burge HDMI kabler. Har jeg misforstået dette eller er det sandt?

EDIT: Yakken kom mig vidst lige i forkøbet med at svare på mit første spørgsmål, mens jeg skrev mit foregående indlæg :D

Guide til HDMI kabel

http://www.av-cables.dk/article_info.php?articles_id=21
Af Makaus
Wauw siger jeg!

Har lige været inde og se x20, som er blevet sat op idag i AV-Connection(odense), det er rigtigt pænt med den nye kant.

De kunne ikke fortælle mig om nogle ændringer endnu, pga han kun havde haft den hængende i 4 timer. Men han sagde at det meste faktisk bare var det samme.
Senest rettet af Makaus 24 feb 2010, 16:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Integra skrev:Synes jeg faldt over, at man skal have et separat lydkabel når man burge HDMI kabler. Har jeg misforstået dette eller er det sandt?
Nej, der er lyd i HDMI-kablet. HDMI er i stand til at føre HD-lyd, så faktisk er det den eneste måde (ud over for-dekodet lyd via analoge udgange) at få HD-lyd fra BluRay over i eks. et anlæg.
Af BrianH
For de billigste kabler garanterer producenten (i følge av-cabels) faktisk ikke 1080p men kun 720p, men jeg ved ikke om der er noget i det, eller det er for at sælge de dyre.

Synes Komplett's kabler ser discountagtige ud, selvom de koster 199,-
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er blot producentens garanti. De fleste kabler kan klare mere end dette. Men det forholder sig jo ret enkelt: enten virker det fuldt ud, eller også virker det slet ikke. Du har lov at teste kablet når det er købt uden at returretten bortfalder.
Af Havnearbejderen
Nu bestilte jeg sgu også et x10y,har læst meget godt om tvét, håber og regner med det dækker mine behov!

Jeg sidder 5-6 meter fra mit tv så det burde være ok det kun er hd-ready O-O

Det skal bruges til 98% alm tv (stofa) og 2% wii :)

//havnearbejderen
Af steadi
Havnearbejderen -> Glæd dig til dit nye tv:)

Jeg modtog mit X10 i 37" i tirsdags og er mere end fuldt tilfreds.

Er stadig vild med at se alting på DR HD, alene pga. billedkvaliteten:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Havnearbejderen skrev:Nu bestilte jeg sgu også et x10y,har læst meget godt om tvét, håber og regner med det dækker mine behov!

Jeg sidder 5-6 meter fra mit tv så det burde være ok det kun er hd-ready O-O

Det skal bruges til 98% alm tv (stofa) og 2% wii :)

//havnearbejderen
Med de behov, så har du jo ikke noget fuld HD materiale at vise på skærmen alligevel. En Wii har så ufattelig lav opløsning, at et gammelt CRT TV har flere punkter, end spillene vises med, og alm. TV er kun 720x576 punkter, dvs. langt langt under 720p. DR HD sender i 720p, så dér passer opløsningen perfekt. Der er også enkelte andre kanaler, der sender i 1080i, men dén opløsning har så en del andre fejl, som jeg vil undlade at komme ind på her. 720p er rigeligt - både til din siddeafstand og til dét du har tænkt dig at vise på skærmen.
Af Havnearbejderen
*Steadi og yakken

Takker for svarene,men nu kan jeg slet ikke vente til at få det hjem!
sidder pt med et 28" crt og døjer med at læse tekst tv på den afstand :)

nogle vil nok mene at 5 meter til et 42" er for meget,men i alle tilfælde vil det blive en stor opgradering fra mit 28"

Have a nice day
Brugeravatar
Af koenigs
Det er i øvrigt et fantastisk valg til Nintendo Wii, da den håndterer det analoge signal langt bedre end de LCD skærme jeg har set.

Overvej dog at købe et component kabel til dit Wii så du kan køre i 480p opløsning, det giver et langt skarpere billede.

God fornøjelse
Af frugtkompot
Et virkelig fremragende tilbud!

Undskyld, hvis jeg nu stiller et af de mest basale spørgsmål overhovedet.

Men er dette fjernsyn gearet til digitalt tv via kort? Jeg har et gammelt LCD fjernsyn nu, og vil meget gerne undgå den digitale boks. Vil jeg kunne bestille et Digitalt TV kort ved YouSee, smække det i fjernsynet og se digitalt tv uden problemer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis du ser TV via kabel-TV eller egen antenne, så kan du modtage det direkte i denne model. Brug af kort kræver en separat kortlæser, som er specifik for enten dit kabel-TV-selskab eller Boxer. Derudover skal du så have fat i selve dekoderkortet, som skal sidde i kortlæseren.