21. sep 2006, 21:21
Jeg har lige fået et Alfaview leveret i fredags som jeg havde ventet 7 uger på for at kunne få det til 13.500 kr.
Det blev desværre afleveret tilbage i tirsdags fordi det ikke levede op til mine forventninger.
Kort fortalt:
Tv'et var et 40" LCD som med 2 stk. analog tuner og en opløsning på 1366x768, det som de fleste kører med.
Så vidt jeg kunne forstå er det et Samsung billederør som er indeni.
Designet:
Designet er efter min smag super lækkert. Hvis man smider en tusse ekstra og får det i sort ligner det næsten et B&O. Desværre er fjernbetjeningen en anelse billig, men man kan bestille en super lækker én til 300-400 kroner mere som kan programmeres og fås i 6 farver. Desværre er det en af de tv hvor man skal pege med fjernbetjeningen før at det modtager signalet.
TV udsendelse:
Når jeg så tv på det så hakkede det kraftigt ved panoreringer. Jeg valgte så at slå filtret fra til støjreduktion og farveforstærkningen. Det hjalp en del, men jeg kom aldrig helt af med problemet men godt nok til at konen ville acceptere det. Der var stadig en "hak" ved panoreringer hver 3-4 sekund.
Jeg besluttede at sætte en video til istedet for at teste tuneren på den og nu var "hakkeriet" forsvundet. Det er altså tuneren på tv'et som laver det.
Måske ville jeg kunne leve med det hvis jeg ikke var så kræsen.
Zoom funktioerne på tv't var desværre ikke helt i top. Nogle vil nok synes de er tilstrækkelige. Men jeg synes ikke de virker som de skal. Man har 16/9, 4/3, Panorama, Zoom1 og Zoom2 at vælge imellem.
16/9 er kun velegnet til rigtige 16/9 optagelser, ellers bliver hovederne jo trukket. 4/3 er til "almindeligt" tv hvor billedet er normalt, men man har så de sorte gardiner i siderne. Panorama bliver jeg bare svimmel af, kan ikke forestille mig hvor det skal benyttes. Midten af billedet er normal og siderne er trukket ud, nogle synes måske det er anvendeligt.
Sætter man sig og ser en udsendelse fra DR eller TV2, så er der nogle gange bjælker på i top og bund og teksten sidder i bjælken. Det er ikke rigtigt 16/9 og derfor kan det mode ikke benyttes. Der er ligesom ikke noget idé i at se det på 4/3 da der så vil være en lille firkant i midten at se på.
Så man benytter zoom1 eller zoom2 funktionerne til at fylde skærmen ud. Desværre er der ingen af dem som bibeholder proportionerne i billedet og bare laver en zoom. På zoom1 funktionen bliver personerne gjort lidt flade og der er stadig noget sort i top og bund. Nederste undertekst linie bliver lige præcis cuttet i halv. Konen var irriteret over teksterne, jeg var over billedet. Zoom 2 gør det ikke meget bedre, der mistes en hel del i top og bund af billedet og nu er alle ting blevet trukket i højden, endda så meget at konen spørger om de ikke er meget tynde. Teksterne nu næsten helt væk, men de popper lige op med det vide i bunden og irriterer synsfeltet, ikke særligt fedt.
Desværre var der ikke nogen mulighed for at rykke billedet op eller ned, jeg talte med deres tekniske afdeling og fik bekræftet dette.
Til DVD er der ikke nogen problemer, men jeg har så igen ikke valgt at kigge på farverne og vil derfor slet ikke komme ind på det.
Medie center:
Jeg fik også lige sat en computer til da jeg kører med mediecenter og her var det lidt positive overraskelser. Desværre kan det ikke køre pixelmapping 1:1 i analog. Men hvis man kører med DVI så slukker det for de 3 pixels i hver side og benytter opløsningen 1360x768. Billedet stod rigtigt hæderligt. Der var dog en lille detalje som jeg undrede mig over. Hvis jeg startede computeren og tv'et stod på DVI, så var det skåret og forskudt ca. 20 pixels. Det som sluttede af billede i højre side tittede frem i venstre side på skærmen. Det forsvandt dog hvis man skiftede væk og tilbage eller rørte andre funktioner på fjernbetjeningen som gjorde at billedet blev "reset".
Problemet var der ikke hvis jeg slog over på et tændt mediecenter. Så jeg synes det virker godt sammen med computeren.
Alt i alt synes jeg tv'et var fint nok til prisen på de 13.500. Det kan sammenlignes med en Bilka model med et lidt pænere design som så også koster lidt mere. Men så igen har man muligheden for at fravælge højtalere og få det i to farver og med en bedre fjernbetjening.
Der var heller ikke noget galt med servicen i butikken og det gør alene at hvis valget stod imellem Alfaview eller Bilka, så valgte jeg Alfaview.
Hvis jeg skulle anbefale hvad man skal se efter når man vil have fladskærm. Så skal man afgøre om det er TV, DVD eller Mediecenter som skal udgøre den største flade. Sørg for at teste tv'et ud fra det man ønsker og hvis man ikke kan teste det, så få en aftale om at levere det tilbage mod alle pengene igen. Så kan man i fred og ro teste det hjemme i stuen.
Jeg ville personligt ikke gå efter de billigste mere. Så hellere et 32tommer godt philips/sony af de gamle tv end et Bilka lcd. Så har man også sparet 3-7.000 på den konto.
(tager forbehold for save og tyrkfejl)
Senest rettet af cyberguyen 22. sep 2006, 20:06, rettet i alt 1 gang.