Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

For en del år siden købte jeg en notebook med det formål at sidde ude i naturen eller på min altan og skrive. Jeg blev vildt skuffet. Jeg kunne ikke engang se skærmen i stuen, når der var lyst.

Nu står jeg så overfor et nyt køb og har øje på disse:

http://www.sony.dk/product/vn-fw-series/vgn-fw51jf-h

8.999 kr

http://www.sony.dk/product/vn-fw-series/vgn-fw51mf-h

10.490 kr

Kan man bruge dem udendørs?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Disse skærme har "X-black" som er en blank overflade. Du vil intet kunne se på disse skærme i direkte sollys.

Du skal have fat i en skærm med meget høj lysstyrke, som samtidigt har en mat overflade. LED-belyste LCD-skærme har en fordel mht. lystyrken, men for at finde et eksemplar med mat overflade skal du nok ud på jagt i butikkerne. Det er meget svært at se på nettet. Det du skal holde dig fra er skærme der hedder noget ala "Crystal Bright", "Contrast screen" og andet lir, der måtte været koblet på beskrivelsen af skærmen. Alle disse kontrastberigende tiltag vil have en glossy effekt, som vil være ødelæggende i sollys.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Så må jeg igen som med mit tv til at benytte udelukkelsesmetoden. Jeg har nu ikke tænkt mig at sidde i direkte sollys, men altså ingen X-black, glossy, Crystal Bright eller Contrast screen. Det er noteret. Men er der så en "positiv" liste som modsætning? Mit KDL46WE5 TV kan jeg se uden problemer med både lys og sol direkte på, så kan jeg overføre nogle kvaliteter derfra til køb af laptop skærmen?

Findes der en "negativ" liste af producenter? Jeg er blevet stærkt frarådet at købe Acer.
Af Mikkel Andersen
Det ville nok være en ide, at kigge efter en "professionel" laptop.
HP har en fremragende serie de kalder Elitebook, mens Lenovo har Thinkpad serien som også er rigtigt solide maskiner.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
To ting, som jeg faldt for på VAIO er tastaturet og så at kabinettet er udført i magnesium - altså meget stærkt. Jeg har ikke fundet tilsvarende tastatur i andre mærker. Takker for rådet og kigger på de to, du foreslår.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din fladskærm har jo en mat overflade, som du måske også kan se når du kigger på den i slukket tilstand. Det er samme type skærm du skal kigge efter når du leder efter bærbar.

Til dagligt bruger jeg Lenovo Thinkpad, som har mat skærm med LED-belysning og den fungerer fint udendørs. Den har dog ikke så mange andre features som kan bruges til multimedier, da det primært er en arbejdsmaskine - dvs. inden HDMI, ingen BluRay osv. Men den mekaniske kvalitet er god.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
På en enkelt side dukkede der 12 modeller med Lenovo Thinkpads op. På en anden var der en lang række modeller men ikke på lager. Priserne ligger på højde med Sony VAIO. Jeg vil ikke købe så dyr en PC uden at have haft den fysisk i hånden og afprøvet blandt andet tastaturet, som jeg har med Sony, men alle Lenovo ser ud til at sælges kun på nettet. Ved du om der er butikker, som forhandler dem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, da jeg ved faktisk ikke hvor man kan se dem i virkeligheden. Du kan dog sagtens få en en PC med mat skærm og samme specifikationer, som enhver Lenovo-PC. Du betaler en del for det robuste design og ikke mindst det brand som Lenovo (IBM) har.

Jeg vil stadig opfordre dig til, at tage et kig i en butik og lede efter en model med mat skærm.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Det vil jeg gøre - og mange tak for de mange gode råd :)
Af donoester
En mulighed er Lenovo X200t, men det er selvfølgelig en tablet-PC og dermed sikkert overkill til formålet.
Den er netop udkommet med "SuperBright Outdoor Viewable WXGA LED Panel with Wide viewing Angle".
Det er med en skærm med kontrast på ca. 700:1, 400 cd/m2 og af IPS-typen.
Jeg tror du vil få meget svært ved at finde normale skærme der er så lyse (og slet ikke IPS) fordi de fleste folk netop ikke har brug for så meget lys.
Problemet er desværre genskinnet, da den er meget blank, uden at være helt så blank som det kan laves:
http://www.thinkpads.com/2009/10/15/rev ... e-display/

Ellers er det måske muligt at finde skærmen separat et sted uden touch-screen delen, og installere i en normal X200 med LED belyst LCD-skærm - det tror jeg ikke der er nogen der har prøvet endnu.

Skal skærmen helst have en bestemt opløsning, eller hvordan?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
donoester skrev:Ellers er det måske muligt at finde skærmen separat et sted uden touch-screen delen, og installere i en normal X200 med LED belyst LCD-skærm - det tror jeg ikke der er nogen der har prøvet endnu.
Den der vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved. Hvorfor købe en X200, som i forvejen er ret dyr, og så pille skærmen af? Hvis man alligevel vil pille skærmen af (som sidder på et pivotled, som ikke er standard på nogen måde), så kunne man vel ligeså godt købe en anden PC, som var billigere? Du betaler en del for touch-skærmen.
Af donoester
Skærmene i normale X200'ere (ikke tablets) er ikke noget at råbe hurra for (lysstyrkemæssigt, billedkvalitetsmæssigt). Jeg taler om at købe det lysstærke panel løst (OEM) og installere i en X200 (eller lignende), ikke at købe en x200 tablet og fjerne panelet derfra.

Men det virker til panelet er så nyt endnu, så der ikke er nogen der kan sige noget nærmere om det og om det er blankt eller mat (før "glasplade" monteres). Det er desværre nok blankt - så er det vist temmeligt ligegyldigt det hele.

Selvfølgelig kunne man købe en anden PC, men fidusen var at få en der kunne bruges udendørs (uden reflektioner) og med bedst muligt billede.

Men så igen, man ender med en pc uden garanti, så det vil nok ikke være at foretrække. Må nok sige - kig en tur rundt i butikker som Computer City, Bilka, Fona, El-giganten o. lign. Sidst jeg kiggede for sjov i El-giganten var der kun to laptops med mat skærm ud af 15+ demo-modeller...
Af Hero2
Med hensyn til blanke skærme, som er svære at se på pga. genskin, så kan man klistre et folie på der gør den mat, men jeg skal indrømme at jeg endnu ikke selv har prøvet det i praksis.
Af kevin-kristense
Du kunne også købe en MacBook Pro inde på Apple's hjemmeside. Der kan du konfigurer den, så den får en anti-glare skærm. Skulle virke fantastisk i sol, har dog ikk selv prøvet. Tasturet er ens på alle Macbook Pro's, så tasturet kan prøve i fx. Elgiganten, Fona, Expert etc.