Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Khakpour
Hej

Jeg ønsker at trække mit kabelsignal ind til soveværelset, helst via tv'et i stuen.
Jeg havde købt en t-fordeler, da jeg troede at det var tilstrækkeligt at føre signalet fra væggen ind i tv'et og videre fra tv'et via t-fordeleren til tv'et i soveværelset. Men jeg kunne hurtigt se, at signalet stort set forsvandt.

Jeg vil derfor høre jer, om i evt. har en løsning på mit problem? Kan man evt. få en signal-splitter, som kan monteres direkte bagi tv-et eller skal man hen og ha fat i en signal-forstærker?

Er lidt på bar bund, så håber i kan hjælpe.

Mvh.
Af BrianH
Hvad mener du med det skal føres gennem tv'et og videre ind i soveværelset?

Du skal splitte signalet fra vægdåsen op i to, hvorfra der går en til hvert rum. Hvis ikke det er godt nok, må du have en forstærker med 2 udgange, men de koster heller ikke meget.

Billede
Senest rettet af BrianH 23 feb 2010, 16:09, rettet i alt 1 gang.
Af Khakpour
Med det mener jeg bare, at jeg havde tænkt mig at jeg ville splitte signalet via en splitter eller fordeler ved signal-indgangen bagi tv'et. Men ved selvfølgelig ikke om det kan lade sig gøre.

Kan jeg evt. trække et kabel fra vægdåsen hen til tv'et og så splitte det dér? Eller skal det splittes lige efter vægdåsen?
Af Khakpour
Okay, mange tak. Det er sku fedt med så hurtig respons på et enkelt spørgsmål. Thumbs up.

Jeg går ud fra, at jeg så også skal bestille et par f-connectorer til montering af kabler? Eller følger de med i købet?
Af lak
Hej
Blot til info skal TDC og andre kabeltv udbydere kun levere nok antennesignal til at kunne drive 1 tv med 20m kabel. Det vil sige at i mange tilfælde skal der en forstærker til og hvis du med et T stykke næsten ikke får noget signal bør du vælge en forstærker. De fleste t stykker i dag er trafokoblet og indeholder det samme som de fleste f connector udgaver. Hvis du i fremtiden skal have flere tv sat til bør du vælge en forstærker med tilt for at udligne dæmpnings forskellen på uhf og vhf. vhf bliver ikke dæmpet så meget som uhf gør i kabler og det vil sige at hvis man forstærker signalet op uden tilt vil man komme til at overstyrer vhf signalet for at få et godt uhf signal.

håber det kunne bruges
Af Khakpour
@ lak

Okay, jeg har nok en 15m kabel i alt og 2 tv, så kan godt høre at en forstærker vidst er det rigtige. Jeg bor i en 2 1/2 værelses lejlighed, så foreløbig skal signalet ikke sendes til mere end de 2 tv'er.

Jeg har lige søgt efter nogle signal forstærkere og må indrømme, at det er noget af en jungle for en teknik-spasser som jeg.
Kender du tilfældigves til nogle forstærkere til rimelige penge, som du kan anbefale?

Tak for hjælpen.
Af BrianH
Der findes forstærkere der skal monteres INDEN antennedåsen i væggen, så hvis du bor i lejlighed dur de ikke.

Du skal have en forstærker der monteres efter antennedåsen, og den eneste jeg har prøvet med 2 udgange er den her: http://www.avxperten.dk/antennemateriel ... -18-db.asp

Den virker fint, men om det er den bedste ved jeg ikke.

En anden mulighed er den her: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 80_da.html

Personligt ville jeg tage en mere "proff-version" fra f.eks. Triax der leverer gode produkter. De er lidt dyrere, men de godt 100kr ekstra er godt givet ud.

http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 22_da.html
Af lak
Hej
Den første forstærker som BrianH selv har held med kan jeg absolut ikke anbefale. Har udskiftet en masse af dem hos folk som har kabeltv. Triax'en ville jeg godt turde løbe an på. Digiality og Spaun er også gode mærker, men Triaxen kommer med antennestik og det er nemt for folk som ikke arbejder med antenner at tilslutte. Den skal nok skrues ned på 15db i forstærkning da du reelt ikke behøver mere end 3,7db for at opveje delningen. Bemærk at du ikke overfører FM radio da den jo kun bliver sat til tv stikket.
Så haps triax'en det er også en fornuftig pris. Linieforstærkere kan nemt løbe op i 700kr hvis den skal have tilt, bruges til webspeed mv.
God fornøjelse :o)