Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg ved godt, at dette forum primært er tiltænkt spørgsmål om TV, men håber at få et svar alligevel. Mit nye KDL46WE5 har et utal af muligheder, og jeg skal under alle omstændigheder have en ny laptop, og Sony har nogle lækre VAIO AW og FW modeller - men med tilsvarende priser. Men de er jo som skabt til mit tv, og begge serier har Blu-ray afspiller, så jeg ikke behøver at investere i et separat apparat til det formål. Desuden har jeg en pladespiller med USB tilslutning, som jeg vil have sat til Pc'en, så jeg kan spille mine plader i stuen og desuden overføre musik til USB stik, som jeg kan sætte i mit TV.

Spørgsmål:

Er det fråds at købe en VAIO laptop - i forhold til hvad den kan med mit tv og sammenlignet med hvad andre laptops kan?
Blomsterpigen skrev:Jeg ved godt, at dette forum primært er tiltænkt spørgsmål om TV, men håber at få et svar alligevel. Mit nye KDL46WE5 har et utal af muligheder, og jeg skal under alle omstændigheder have en ny laptop, og Sony har nogle lækre VAIO AW og FW modeller - men med tilsvarende priser. Men de er jo som skabt til mit tv, og begge serier har Blu-ray afspiller, så jeg ikke behøver at investere i et separat apparat til det formål. Desuden har jeg en pladespiller med USB tilslutning, som jeg vil have sat til Pc'en, så jeg kan spille mine plader i stuen og desuden overføre musik til USB stik, som jeg kan sætte i mit TV.

Spørgsmål:

Er det fråds at købe en VAIO laptop - i forhold til hvad den kan med mit tv og sammenlignet med hvad andre laptops kan?

Fråds er en af de 7 dødssynder. Men er du ikke troende, og har penge nok, kan du jo se bort fra det :)
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg havde håbet på et seriøst svar - altså: Kan jeg få det samme for færre penge i andre modeller?
Af Kratz
Altså, fråds er sådan et grimt ord og noget arbitrært at forholde sig til.
Nogle vil f.eks. anse det som ren fråds at købe et TV til 15.000 kr, andre vil se det som bydende nødvendigt :D
Det er alt sammen et spørgsmål om prioritering.

Men for at være lidt mere konkret angående dit spørgsmål, synes jeg du skal gøre op med dig selv hvor meget ekstra du synes du vil give for Sony synergien (hvad kan denne laptop reelt som andre laptops ikke kan? Jeg kender ikke så meget til Sony laptops må jeg erkende).

Og så tror jeg næsten jeg må have læst forkert. Du skrev ikke at du ville overføre musik til USB stik, for derefter at afspille det på TV'etl? Det vil nok være ca. den bedste måde at ødelægge god musik på!
Har du ikke nogle separate højalerne af en art?

Blu Ray i PC'en er helt fint, i hvert fald på billedsiden. Har du overvejet hvordan du får overført billede og lyd? Det bedste vil være over HDMI. Lyden kræver ofte separat overførsel, og kvaliteten er sjældent lige så god som på dedikerede afspillere (men når jeg hører om dine andre lydovervejelser fornemmer jeg lyd ikke vægter så tungt hos dig).
Har du et anlæg til dette?
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
:) :) :) Det var netop den hjælp jeg sukkede efter. Jeg har ikke længere et musikanlæg, som jeg kan bruge til mine plader/pladespiller. Og god lyd er vigtig for mig. Men hvad skal jeg så købe? Jeg har brugt 1½ måned på at beslutte mig til hvilket TV jeg skulle købe (med masser af hjælp herind fra). Hvor starter jeg så med lyd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man betaler temmelig meget for at få BluRay-indbygget i en PC, og betjeningen bliver aldrig så enkel som ved brug af dedikeret udstyr (stationær BluRay-afspiller). En Sony-PC er ikke bedre egnet til brug med en Sony-skærm end en hvilken som helst anden PC er. Husk på, at du jo tager din afspiller med dig hver gang du fjerner PC'en fra dit hjem, og hvis du ikke har tænkt dig at se BluRay på farten, så er det måske en lidt trist løsning.

Hvis PC'en blot skal sidde til dit TV altid, for netop at fungere som mediecenter, så er en Vaio nok ikke den rette løsning for dig. Der findes andre langt mere fleksible løsninger, som du vil kunne udnytte. Også med indbygget BluRay hvis du vil have det. Men så snakker vi jo om HTPC i stedet, hvilket er en hel videnskab i sig selv.
Af Kratz
Jeg er nok tilbøjlig til at give Yakken ret. Det er indtil videre ikke særligt 'brugervenligt' at afspille Blu Ray over en PC til et TV.
Derudover er prisen for dedikerede afspillere efterhånden kommet rigtigt langt ned i pris. For nu at holde det til Sony, er BD360 et rigtigt godt bud: http://www.pricerunner.dk/pl/4-1226855/ ... 25;&sort=4
Den har fået rigtigt fine anmeldelser: http://www.whathifi.com/Review/Sony-BDP-S360/

Hvis du er en af dem, som gerne vil undgå 'for mange klodser' i hjemmet, forstår jeg dig sådan set godt. Men husk på, at denne afspiller vil kunne erstatte en eventuel DVD-afspiller.

Med hensyn til anlæg ved jeg ikke helt hvad du er ude efter eller hvad dit budget er, men her er et rigtigt godt bud på en receiver: http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm
Den fås ikke bedre til prisen, og er lige nu særligt billig fordi Hifiklubben og Elgiganten kører priskrig.
Her er et enkelt review: http://www.whathifi.com/Review/Denon-AVR-1910/
Af BrianH
Blomsterpigen skrev:Jeg havde håbet på et seriøst svar - altså: Kan jeg få det samme for færre penge i andre modeller?
Det var et meget seriøst og præcist svar på spørgsmålet om fråds. Hvis du havde spurgt om økonomi havde jeg selvfølgelig svaret på det.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Man betaler temmelig meget for at få BluRay-indbygget i en PC, og betjeningen bliver aldrig så enkel som ved brug af dedikeret udstyr (stationær BluRay-afspiller). En Sony-PC er ikke bedre egnet til brug med en Sony-skærm end en hvilken som helst anden PC er. Husk på, at du jo tager din afspiller med dig hver gang du fjerner PC'en fra dit hjem, og hvis du ikke har tænkt dig at se BluRay på farten, så er det måske en lidt trist løsning.

Hvis PC'en blot skal sidde til dit TV altid, for netop at fungere som mediecenter, så er en Vaio nok ikke den rette løsning for dig. Der findes andre langt mere fleksible løsninger, som du vil kunne udnytte. Også med indbygget BluRay hvis du vil have det. Men så snakker vi jo om HTPC i stedet, hvilket er en hel videnskab i sig selv.
Mere at tænke over - og nyt udtryk - HTPC er udelukket, eller så bliver jeg da aldrig færdig. Min PC skal ikke "kun" fungere som mediecenter, jeg så det blot som en mulighed - og så havde jeg håbet at jeg kunne undgå et tårn af maskiner med tilhørende virvar af ledninger. Min PC skal i høj grad være et arbejdsredskab til at skrive på.

Så jeg udelader Blu-ray på PC'en. Skal derfor købe PC + lydanlæg til min pladespiller.
Jeg er nok tilbøjlig til at give Yakken ret. Det er indtil videre ikke særligt 'brugervenligt' at afspille Blu Ray over en PC til et TV.
Derudover er prisen for dedikerede afspillere efterhånden kommet rigtigt langt ned i pris. For nu at holde det til Sony, er BD360 et rigtigt godt bud: http://www.pricerunner.dk/pl/4-1226855/ ... lere/Sony- BDP-S360-Sammenlign-Priser?ref=redirect&q=Sony%20360&search=Sony%20360 &other_hits=86:Sony%20360|199:Sony%20360|196:Sony%20360|29:Sony%20360| x;;25;&sort=4
Den har fået rigtigt fine anmeldelser: http://www.whathifi.com/Review/Sony-BDP-S360/

Hvis du er en af dem, som gerne vil undgå 'for mange klodser' i hjemmet, forstår jeg dig sådan set godt. Men husk på, at denne afspiller vil kunne erstatte en eventuel DVD-afspiller.

Med hensyn til anlæg ved jeg ikke helt hvad du er ude efter eller hvad dit budget er, men her er et rigtigt godt bud på en receiver: http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... avr-1910_s urround-receiver_sort.htm
Den fås ikke bedre til prisen, og er lige nu særligt billig fordi Hifiklubben og Elgiganten kører priskrig.
Her er et enkelt review: http://www.whathifi.com/Review/Denon-AVR-1910/

Så helt enkelt skal jeg vel købe en bærbar PC, der skal bruges som både stationær og bærbar PC og så en hjemmebiograf med højtalere, som jeg kan bruge til min pladespiller. Selv om jeg får en Yousee boks i uge 12 (forhåbentligt)med optager, er det jo ikke sikkert at det system bliver vedvarende, så en god hjemmebiograf med Blu-ray og harddisk optager er vel lidt en fremtidssikring, hvis jeg skal skifte til et andet TV signal på et senere tidspunkt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke få et samlet system med både BluRay og harddiskoptager til kabel-TV. Du må forlade dig på Yousee-boksens funktionalitet, da optagere til DVB-C er meget sparsomt repræsenteret.

Der er så småt ved at komme nye anlæg med både BluRay, forstærker og højttalere, hvor Sony faktisk har nogle du kunne se på (hvis du altså stadig ser en fordel i, at alt er Sony).
http://www.sony.dk/product/hch-systems- ... u-ray-disc

Vejledende priser på Sonys nye systemer kan ses her:
http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 6&zoneid=5
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Nej, det behøver ikke at være Sony det hele.

Jeg er ikke meget for de store højtalere på gulvet og ledninger alle vegne og vil helst have trådløse højtalere. Men må hellere fokusere på at få købt en PC og så vente på min Yousee boks, før jeg tager stilling til hjemmebiograf. Tak for linket til Sony.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg nåede vist lige at smide linket til priserne ind imens du skrev... dem kan du jo også se på hvis det ikke er en uvæsentlig faktor.
Af Kratz
Det er for det meste baghøjtalere som laves trådløst. Og udtrykket trådløst er altså en smule misvissende efter min mening. De vil nemlig altid kræve et strømkabel.
Så det der menes er, at man slipper for højtalerkablet fra receiver til højtaler. Derudover er lyden sjældent lige så god som for 'almindelige' højtalere, men ofte dyrere... Jeg vil derfor ikke anbefale det.

Jeg er lidt mystifiseret over hvordan du vil få god lyd uden højtalere? :o
Efter dit eget udsagn var dette vigtigt for dig.
Yakken's forslag er et fint bud på et 'all-in-one' system, hvor du tilmed kan tilslutte din pladespiller så vidt jeg kan se.
Jeg bliver derimod nød til at pointere, at du opnår et langt bedre resultat med separate enheder!

At du synes Denon'en ligner et skrummel synes jeg er meget sjovt, og nok lidt en pige ting :)
Du kan godt få mindre receivere, men
1) Så kan de ikke det du efterlyser, eller
2) Giver et markant ringere resultat
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Jeg troede ikke, at størrelsen havde betydning :D - men jo, det er nok en pigeting.

Jeg har fornylig solgt et tårn med alt muligt udstyr og fire dejlige Bose højtalere, men jeg var simpelthen træt af rod og al den plads det hele tog. Nu har jeg ikke lyst til at begynde forfra. Men hvad angår lyd, så aner jeg ikke, hvad det skal til. Jeg har ikke noget imod strømforsyning, da den ledning kan føres langs væggen, men store monsterkabler over hele stuegulvet er vist en mandeting :D