Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af burgurne
Hej.
Kigger efter nyt TV og har nogle punkter, som jeg gerne ville have opfyldt.
Min kone er invalidepensionist, så TV'et skal kunne bruges både i dagstimerne samt til film-kiggeri i mørke om natten (det sidste er mig :-) ). Det står, så der på intet tidspunkt falder lys på skærmen, men desværre har vi en hvid væg bag sofa'en lige over for TV'et.
Vi ser TV via Fibernettet (dansk bredbånd), men vil alligevel gerne have en mpeg4 tuner i TV'et, da der desværre ikke er timer i den settopbox som DB leverer :-(, BluRay og DVD film via en Philips BluRay afspiller, lyd via en Denon surround reciever.
Vi har i dag et lidt ældre Philips TV LCD 42" 42PFL-7332.
Hvad kan anbefales i prisklassen 15.000-20.000 kr på min 50"?

Her er endvidere nogle punkter jeg har lagt mærke til, og som jeg gerne vil have lidt hjælp/info omkring:

En bekendt har købt et Samsung LED 42" tv. Det er tyndt og flot designet, men jeg er ikke synderlig imponeret over billedet. Når noget bevæger sig relativt hurtigt, så er det meget sløret, men når det så sagner farten eller står helt stille så bliver det skarpt, så pludseligt. Ikke videre kønt, men han siger, at sælgeren fortalte, at sådan gør ALLE FullHD TV. Mit eget halvgamle 42" Philips HD-RDY gør det ikke. Er det virkelig korrekt, at FullHD TV ikke kan følge med grafisk, så deres "sharpness"funktioner kun virker i et roligt billede?

Jeg er blevet allergisk overfor blanke tv-skærme, så hvilke modeller, fabrikater laver dem matte? Jeg ved godt, at man siger en blank skærm giver bedre farver, men det kan langt fra opveje genskinnet, synes jeg. Så ingen blank skærm til mig. I "gamle dage" var det let nok, Plasma var blanke, og LCD var matte, men nu har jeg både set blanke LCD'ere, og matte plasma, men det beskrives næsten aldrig under "tekniske specifikationer". Så hvis nu jeg nævner nogle fabrikater, er her så en der vil hjælpe mig med at sortere de blanke fra både plasma og LCD? (kun dem på 50"+)
Panasonic
Samsung
LG
Philips
Sony
Hitachi

Evt andre mærker der kan anbefales at kigge efter?

Alle råd og vejledninger modtages med kyshånd. På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
burgurne skrev: Er det virkelig korrekt, at FullHD TV ikke kan følge med grafisk, så deres "sharpness"funktioner kun virker i et roligt billede?
Nej, det er ikke korrekt. Der kan være utallige årsager til, at billedet bliver uskarpt såsom: 100/200 Hz funktion, overdrevet brug af sharpness, støjreduktions-algoritmer mv. Alle disse ting vil kunne tilføje støj i billedet (ja, det er lidt ironisk når vi taler om "støjreduktions-algoritmer"), hvilket bliver mere og mere udtalt jo mere bevægelse (og dermed ændring), der er i billedet. På stillestående billeder skal der ikke regnes så meget, og sandsynligheden for fejl er langt mindre end ved billeder der bevæger sig.
burgurne skrev: Så hvis nu jeg nævner nogle fabrikater, er her så en der vil hjælpe mig med at sortere de blanke fra både plasma og LCD?
Desværre. Der er ikke nogen der KUN laver matte skærme. Langt de fleste har i dag en blank overflade, så dit udvalg er hastigt skrumpende. Og når du så rykker op i 50", så skærer du yderligere ned i antallet, da mange modeller ikke laves så store - især i LCD-lejren.
Af burgurne
Ja, det ser godt nok lidt sort ud mht at finde et TV med mat skærm. Jeg er nok den eneste der bliver irriteret over spejlingerne.

Jeg fandt dog et Philips 52PFL7404H, som er rimelig mat. Nogen der kender noget til denne model?