Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zappa69
Hejsa

Har lige købt en nyt lækkert Samsung LED Tv(UE40B7070). Har en viasat parabolreceiver uden hdmi udgang, så jeg har kablet det til tv med scart. Har kablet fra lydudgang fra parabolreceiver til forstærker, og videre til højtaler. Når jeg afspiller sattelitkanaler, og hører lyden fra eksterne højtaler er lyden lidt forsinket - hvad gør jeg galt. Jeg havde samme kunstruktion med mit gamle fjernsyn, og der virkede det fint.

Skal jeg sende lyden til forstærker fra fjernsynet, og jeg synes ikke rigtigt der er nogle relevante lydudgange!?

Håber I kan hjælpe :-)

Mvh.
Zappa69
Af Kratz
Det skyldes sandsynligvis dine indstillinger på forstærkeren.
Har forstærker en 'lip-sync' funktion? Ofte kan man korrigere for (eller forværre) problemet her.
Den anden mulighed er så, at din parabol receiver skal have ændret nogle indstillinger.
Senest rettet af Kratz 20 feb 2010, 17:32, rettet i alt 2 gange.
Af zappa69
det er en noget gammel sony "audio/video control center", ingen lip-sync funktion, men "effect delay time", er det den jeg bør fokusere på. Har desværre ikke manualen, har købt den brugt for nogle år siden :-(
Det der undrer mig, at jeg jeg mit tidligere crt fjernsyn ikke havde problemer, som var kablet på samme måde!?

:-)
Af Kratz
Det er faktisk også lidt underligt du ikke oplevede samme problem på dit tidligere TV. Ifølge logikken bør det være TV'et, som er skyld i problemet.
Det kan også godt være, men umiddelbart mener jeg ikke du har mulighed for at indstille dig ud af det på TV'et.
Prøv at gå ind under 'effect delay time' og sæt den ned eller eventuelt slå den helt fra.
Af zappa69
hvis jeg skifter til en parabolboks med hdmiudgang, kan jeg så ikke sende lyden fra fjernsyn til forstærker - måske kan det gøre en forskel?!
Af Kratz
Jeg vil ikke anbefale du sender lyden via TV'et!
Dette vil forringe den ganske væsentligt.
Derudover er det en god idé at skaffe en boks med HDMI udgang, da billedsiden vil blive forbedret. I dette tilfælde bør du køre HDMI ind i forstærkeren, og herfra videre til TV'et. Kan også tænkes det kan løse dit lydproblem.
Af zappa69
hdmi ind i forstærkeren og videre til fjernsyn,- det kræver således en nyere forstærker med hdmi-indgang!? Jeg troede, man kørte billede via hdmi til fjernsyn og lyd til forstærker!

Har lige testet med anden forstærker og gamle højtaler (som virkede tidligere med mit gamle fjernsyn), og der er stadig forsinkelse på, så det er noget med det nye fjernsyn! ;-(
Af Kratz
Hvis ikke din forstærker har HDMI heller, så hjælper det selvfølgelig ikke noget.
HDMI overfører både lyd og billede. Derfor vil man normalt kører det hele ind i forstærkeren, og køre billedet videre til TV'et derfra, under forudsætning af receiveren har HDMI selvfølgelig.

Fik du forsøgt at slå 'effect delay time' fra i forstærkeren?
Det er stadig mit bedste bud til at løse problemet.
Af zappa69
yeps, forsøgte med delay, uden held :-(

Vil snarest erhverve en hdmi satboks, men er lidt i tvivl om det vil løse mit lydproblem, når jeg kun har en gammel forstærker uden hdmi...!?

Vil jeg i "værste" fald være nødsaget til at købe en ny forsærker...?
Af Kratz
Det er da lidt træls!
Tror ikke udmiddelbart en ny satboks vil løse problemet. Lyden vil stadig gå via optisk til forstærkeren, og billedforskydelsen burde ikke ændre sig.

Til gengæld vil billedet blive bedre, så på måde kan det måske godt betale sig.
Af zappa69
Har snakket med en parabolmand og han foreslår opdatering af firmware til led tv'et. Ifgl hjemmesiden er der en 14 dage nyere version men når jeg forsøger, enten via USB eller Internet, får jeg bare beskeden om, at der ikke er nogen tilgængelig.
Nogen bud på det?
:-)