Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af anjaand
Jeg er stødt på et panasonic TX-P42C10Y til sølle 4499kr. Det har 100Hz, men er IKKE full hd. Jeg kan sagtens se forskel på om det er 100Hz eller ej, men jeg kan ikke se forskellen på full hd og hd ready, så derfor synes jeg dette tv lyder som et godt tv til mig.
Men inden jeg bestiller tv'et vil jeg lige høre om der er nogen der ved hvorfor plasma er så billigt?
Og hvad med det gas der er i tv'et, kan det sive ud hvis skærmen flækker?
Der må da være en grund til at de er så billige.
Håber der er nogle kloge hoveder der kan svare på mine spørgsmål.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonic laver blot deres skærme til meget gode priser. Der er ikke noget "lavpris" over skærmen selvom den er så billig. Jeg ville dog se om jeg ikke kunne finde X10Y i stedet, da den lige er en tak bedre end C10.

Du vil ikke få problemer pga. opløsningen. Fuld HD på en 42" skærm skal betragtes på mindre end 1.5 m før du kan se forskellen mellem dét og en alm. HD-Ready skærm.

Nu er det jo ikke en kæmpe plade med adskillige liter gas vi snakker om. Uanset hvordan en skærm går i stykker, så vil du ikke kunne "punktere" alle cellerne. Du bør bekymre dig mere om at skære dig på glaslagene end noget andet hvis du virkelig formår at smadre skærmen så grundigt.
Af blokhus
De har x10y i 42" hos wupti.com til 4500 på lager. den skærm får gode anbefalinger her på siden.
Af xcardman
den kan du rolig købe.
alle plasma i dag har 100hz og nej prisen er bare en gave.
kvaliteten fejler ikke noget.
Af blokhus
Kan lige oplyse, at Wupti/budstikken lige har ringet som en service og fortalt at de kommer med skærmen inden for en time.
Af anjaand
Tak for hjælpen allesammen. Så bliver det et x10y jeg køber, da det er til samme pris som c10y.
Det er da lidt af en win/win, at panasonic laver så gode plasma tv'er, og de så samtidig med er helt utroligt billige. Det var egentlig meningen at jeg bare lige skulle have en billig midlertidig skærm, men den her er der ingen grund til at skifte ud.
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg købte også x10y som en billig midlertidig skærm, men det har siden vist sig at være den ubetinget bedste jeg har haft.

Jeg overvejer at få en 50" til jul, og ingen tvivl om det skal være en plasma fra Panasonic igen.
Af S.G
G10´eren har kunne købes til 4999kr i Bilka en overgang. Måske du kan presse de lokale butikker da det er en udgået model og da flere og flere sænker prisen på den
Af anjaand
Wow!!! Tak for tippet S.G. Har checket G10 modellen ud. Den har fået de vildeste anmeldelser. Prøver at smutte i expert og se hvad de tager for den. Min bror har også et panasonic der er 3-4 år gammelt og dengang kostede det 12.000 på tilbud, og den har det fedeste billede jeg har set, og så kan man få en idag til 5000kr. som er meget bedre med full hd 0g 200hz. Det er jo sindssygt!
Af Bragger
Lige lidt afklaring

Der bliver spurgt på c10Y
Så bliver der forelsået en bedre model - x10y
Men til slut skrives der om G10 - er den endnu bedre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, G10 er bedre end C10 og X10. Rækkefølgen er som følger:
C10, X10, S10, G10, G15, V10, Z1.
Af Lars H N
Har snakket med en panasonic forhandler. Hans sagde rent faktisk, at de kun havde C10´eren som demo i butikken som en negativ reference til de andre! Hans egne ord.

De andre modeller hang ved siden af og han slukkede dem. C10´eren var bl.a som at kigge i et spejl i forhold til de andre!

Ellers ved jeg ikke mere om C10, men ved nok :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
SÅ ringe er skærmen nu altså heller ikke, at man ligefrem kan stille den frem som negativ reference. Jeg vil mene, at stort set alle andre skærme i samme prisklasse (og størrelse) har et billede er værre, så den holder ikke.

Men netop frontcoating er en af de ting der adskiller C10 fra X10, hvor sidstnævnte har fået en antireflektiv behandling. Jeg vil mene, at Panasonic godt kunne have skåret deres modeprogram ned til det halve og droppet en god portion af deres modeller - såsom C10 - da de kun har 2-3 forskelle på papiret ift. næste model. Det er en ren jungle for køberen at finde hoved og hale i.