Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turtle
Hej,

Jeg har lige bestilt et Toshiba 37WL66Z.

Jeg er virkelig nybegynder indenfor denne verden - heldigvis tyder det på, at jeg er det rigtige sted for kompetente svar.

Hvad mangler jeg for at kunne bruge Toshiba 37WL66Z som computerskærm/se film på den fra computeren? Hvilke(t) stik?

Mit grafikkort er GeForce 7900 GT.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
Jonas
Af dMITIj
hey hey.

nu er jeg heller ikke specielt erfaren med det pjat her men jeg vil da mene der sidder et stik i selve skærmen så du bare kan tage dit computerkabel fra GFX til dit TV det er der på de fleste LCD-TV men er ikke sikker.
Af cyberguyen
Du skal bruge et kabel med DVI til HDMI stik.

Du kan evt. købe et kabel med HDMI i begge ender og så en HDMI til DVI adapter. Så er du sikret til når alt går over ti at blive HDMI. Men det er lidt dyrere.

Hvis du skal trække det længere end 10 meter skal du købe et HDMI kabel af en ordentlig kvalitet. De koster fra 500-1500 kroner. Eksempelvis et ProfiGold

Det er bedst at køre pixel 1:1 når man skal benytte computer. Dog er der nogle tv som ikke kan køre det igennem DVI eller HDMI porten. Men måske kan den det over den analoge PC SubD15 port (alm. pc skærmstik). Så skal man gøre op med sig selv hvad som man synes ser bedst ud på skærmen.
Af Turtle
Tak for jeres besvarelser.

Jeg skal trække et stik ca. 7 meter.

Kan I anbefale et stik? Evt. link til hvor jeg kunne købe det?

Jeg kører dual monitors (altså 2 computerskærme) og vil samtidig gerne have mulighed for at have tv'et tilsluttet uden at skulle skifte stik. Er det muligt?

På forhånd tak.
Af Wildt
Turtle skrev: Jeg kører dual monitors (altså 2 computerskærme) og vil samtidig gerne have mulighed for at have tv'et tilsluttet uden at skulle skifte stik. Er det muligt?
Nej, den går nok ikke. Selv hvis dit grafikkort har TV-out udover 2xDVI (el. D-sub + DVI) er det ikke af en brugbar kvalitet til dit TV.

Og selv hvis du fik fingrene i en DVI/HDMI signal splitter, ville du være afhængig af at fjernsynet skulle køre i samme opløsning som den ene af dine monitors, hvilket ville betyde en af parterne ikke ville køre i native opløsning.

Sælg de to monitors og køb en stor widescreen monitor istedet :)
Af Turtle
Tak for besvarelsen.

Noget sted online I kan anbefale at købe stik?
Brugeravatar
Af azrael
En af Toshiba-modellens få ulemper er at den (som rigtigt mange andre) ikke kan vise 1:1 pixel mapping ved pc brug. Når det så er sagt, så er der mange der har fået et rigtigt godt pc-billede på den via netop DVI-HDMI kabel (modsat normal VGA tilslutning).
Af Turtle
azrael skrev:En af Toshiba-modellens få ulemper er at den (som rigtigt mange andre) ikke kan vise 1:1 pixel mapping ved pc brug. Når det så er sagt, så er der mange der har fået et rigtigt godt pc-billede på den via netop DVI-HDMI kabel (modsat normal VGA tilslutning).
Tak, kan du anbefale et stik - meget gerne et link? Skal trække ca. 7 m.

Skal jeg bruge en HDMI-han til DVI-hun adapter eller en HDMI-hun til DVI-han adapter?
Brugeravatar
Af azrael
Jeg er bange for, at jeg nok ikke er helt den rigtige til at svare på kabelspørgsmål. Du skulle dog kunne finde et kabel med hhv. DVI han-stik og HDMI han-stik i butikkerne.
Af Turtle
azrael skrev:Jeg er bange for, at jeg nok ikke er helt den rigtige til at svare på kabelspørgsmål. Du skulle dog kunne finde et kabel med hhv. DVI han-stik og HDMI han-stik i butikkerne.
Jeg har købt sådan et her:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter ... _meter.htm

Yderligere skal jeg vel have sådan en her:
http://av-connection.dk/?PNo=06-083&PVe ... 24&ML4=245

Er det ikke korrekt?

Jeg er virkelig en nybegynder indenfor dette felt :(

Jeres hjælp er MEGET værdsat :)