Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg sidder i den situation at jeg har leveret et 40" tommer AlfaView LCD tilbage efter kun 3 dage.

Hvad skal jeg så vælge istedet, prisen tag'en jeg vil spendere for sådan et er omkring 25.000, så hvad skal jeg vælge?

Jeg har kigget på Samsung 40" M71 og på Philips 37PF9731D og kunne godt tænke mig noget information hvis der er nogle som kender lidt mere til dem end testen herinde beskriver?

- Kan Samsung køre med 1:1 pixelmapping?

- Hvor vigtig er 1:1 når man kører med Medie Center og vil jeg blive træt af det med Philips 37PF9731D.

- Kan Philips 37PF9731D køre mere end 1024x768, da det jo vil forvrænge på et widescreen :((

- Hvordan virker zoom funtioner på Philips og Samsung, kan man rykke billedet så man kan se teksterne på begge fjernsyn?. Hvor mange forskellige zoomfunktioner er der og forvrænger de billedet?
(Alfaviews to zoom funktioner forvrænger begge billedet)

Er der nogle som kender noget til Samsung LE-40F71B
Den kan køre 1920x1080 samt 1080p, men hvordan er billedet og er det 1:1 pixelmapping?

Håber i kan besvare nogle af de ting :)

(Hvis nogle vil vide noget mere om Alfaviews 40" LCD så har jeg testet det godt igennem, men dog ikke målt på farver osv.)
Senest rettet af cyberguyen 19. sep 2006, 15:55, rettet i alt 2 gange.
Af xenon
for det første vil jeg lige sige at du ikke bare kan skære alle skærme fra en producent over en kam - der kan derfor ikke svares på om"philips er godt til et mediecenter"

-zoom funktioner er ret standard for et tv i 25k klassen

-1920x1080 er ikke et must - men giver nok et bedre billede - ved det ikke - har ikke set et 1024x768 eller lign. ved siden af et 1920x1080 (skulle nok også være af samme model for direkte sammenligning...

eftersom du vil bruge 25k synes jeg du burde vente lidt med at købe din skærm - om et halvt årtil et år får du meget mere for pengene... hvis du ikke kan vente er det self ligemeget... håber jeg svarede lidt på dine spørgsmål
Af cyberguyen
Nu var det heller ikke for at skære alle over en kam, det var specifikt Philips 37PF9731D som jeg ville vide om det godt til Medie Center. Når det jo ikke kan køre 1:1 i pixels.

Jeg ved godt at zoomfunktionerne er standard, men de virker vel ikke ens - f.eks. alfaviews var ikke overbevisende. Jeg vil bare gerne vide om zoom funktionerne forvrænger og om man kan rykke billedet osv. Så man ikke bare har 2 ting at vælge imellem som ikke passer med det billede man ser. Konen var ret træt af at kigge på tekster som blev skåret væk.

Angående hvor meget man får for pengene, så er der jo altid noget bedre og billigere om ½ år. Sådan er det med alt elektronik :((

Sker der da noget specielt om ½ år som man bør vide? :)
Af xenon
"
Sker der da noget specielt om ½ år som man bør vide? smil"

direktøren for samsung (tror jeg det var) har sagt at priserne vil falde 40-50% i løbet af 1år - derefter skulle priskurven vistnok, efter hans anslag, rette sig ud så prisfaldet vil blive mindre efter det der famøse 1år...

mht. zoom så ved jeg ikke hvordan og hvorledes - de zoom's jeg har set på mine forældres sony fladsærmsTV er ganske fine - der er 3-4-5 at vælge imellem... teksterne bør blive lagt på efter billedzoom? - det troede jeg faktsik de gjorde - men dit udsagn taler jo lidt imod det
Af cyberguyen
Teksterne har altid været lagt på fra tv kanalens side, medmindre de har kørt tekstet igennem teksttv.
Af xenon
[quote="cyberguyen"]Teksterne har altid været lagt på fra tv kanalens side, medmindre de har kørt tekstet igennem teksttv.[/quote]

ja det har de altid igennem et analogt signal... ved digitalt signal mener jeg det er muligt at ligge teksterne som et seperat "signal" om du vil til en tilhørende kanal... er slet ikke 100% sikker - kan nogen bekræfte hvorvidt der er hold i noget af det jeg siger? (har ikke selv et fladskærms tv...)