Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et Philips CRT fjernsyn model 32pw9308. Har længe nydt godt af en god billedekvalitet via Århus Antenneforening som får signalet fra Stofa.

Nu har Århus Antenneforening besluttet ikke mere at sende signalet i letterbox format med det resultat at alle kanalerne nu vises i 4:3.

En ting er at kanalerne nu kun bliver vist i 4:3 en anden ting er at billedet er trukket. Proportionerne ser forkerte ud. Førhen når at en kanal sendte signalet i 4:3 og jeg bad mit fjernsyn om at vise 4:3 så passede proportionerne 100 %, som det er nu ser det forkert ud.

Jeg havde indstillet mig på at købe fladskærm i 2012 og så holde mig opdateret med udviklingen her hos flatpanels. Jeg venter muligvis stadigvæk men jeg må indrømme at jeg er skuffet over skiftet til 4:3.

Er det kun mig der oplever denne nedgradering?
Jeg hører gerne fra andre i samme situation.

Jørgen Lyng
Af xcardman
det hjæper indkøb af fladskærm da ikke på.
Proportionerne vil stadig se forkerte ud, hvis du laver zoom på en fladskærm.
det er din udbyder som kan skylden, hvis de sender alt i 4:3

Men analog tv er også yt, men du kan købe en digtial box til en crt tv
tilslutning via scart.
det havde jeg selv i flere år med yousee og mit gamle crt tv.
det giver alså et bedre billede end analog tv.
så vil det sikkert blive sendt i det rigtig format.
Af JLyng
xcardman skrev:det hjæper indkøb af fladskærm da ikke på.
Det er muligt at det er mig som tager fejl af noget. Jeg kan dårligt forestille mig at man tvinger 4:3 formattet ud til dem som modtager signalet digitalt.

Jeg fik vidst ikke sagt at jeg modtager signalet analogt, og jeg vil helst ikke til at købe bokse for at omgå dette problem da jeg så nok vælger at skifte fjernsynet ud før tid.

Ved ikke om det er mig som har misforstået noget men ifølge Århus Antenneforenings Hjemmeside skulle det at man ikke længere udsender signalet i letterbox signal ikke være noget problem hvis fjernsynet er under 10 år gammelt. Mig bekendt er mit fjernsyn kun 6 år gammelt.

Der står mere om skiftet her:

http://www.antenneforeningen-aarhus.dk/ ... &NewsID=80

Jørgen Lyng
Af xcardman
problemet er at det flag som får dit tv til at skifte til 16:9 ikke er tilsted.
så når du modtager en udsendelse med 16:9 skal du selv skifte.
men det betyder når du så skifter til en 4:3 vil den stå forkert og du selv skal skifte igen. endnu en grund til analog er yt.
også på en crt skærm
Af JLyng
xcardman skrev:problemet er at det flag som får dit tv til at skifte til 16:9 ikke er tilsted.
så når du modtager en udsendelse med 16:9 skal du selv skifte.
men det betyder når du så skifter til en 4:3 vil den stå forkert og du selv skal skifte igen. endnu en grund til analog er yt.
også på en crt skærm
Det er faktisk værre end som så. Måske fordi at de har lavet en fejl. Jeg kørte i forvejen med at vælge 16:9 manuelt, og det virkede fint indtil i dag. Nu er alt i 4:3 og det er ligegyldigt hvilke indstillinger jeg vælger. Hvis at jeg f.eks. ser TV Avisen på DR1 som jeg ved sendes i 16:9 og sætter mit fjernsyn til 16:9 er det tydeligt at billedet ikke passer til 16:9. Så enten har Antenneforeningen Århus lavet en fejl, eller også er der ikke noget at jeg kan gøre så længe jeg benytter mit ellers udmærkede fjernsyn. Det kostede 11000 og jeg ville gerne have ventet lidt endnu og måske have købt OLED eller noget andet godt.

Jørgen Lyng
Af RogueAgent
Otto har vist en pointe - jeg kan huske på mit gamle philips 32" CRT (husker ikke modellen...) helt ubegribeligt kaldte deres zoom mode for 16:9, mens Wide var den der strakte anamorphe billeder til 16:9.
AV Precision skrev:Har du ikke en billedfunktion der hedder Wide?
Jeg har 7 forskellige indstillinger vedr. billedeformatet, og de har altid virket alle sammen, men som det er nu er grundmaterialet ikke i orden.
Jeg har flere forskellige indstillinger i stil med wide, men ingen af dem kan fjerne det faktum at de har strukket billedet.

Har lige talt med en af mine venner som også modtager sit signal via Århus Antenneforening og Stofa. Han fortæller at selv på et helt gammelt CRT fjernsyn som kun kan vise 4:3 er billedet strukket.

Jeg ved ikke om jeg har forklaret det tydeligt nok men hvis jeg vælger wide, eller blot 16:9 så bliver skærmen fyldt ud og når helt ud til siderne og bunden og toppen, men billedet er strukket så folk virker aflange.

Jørgen Lyng
AV Precision skrev:Strukket i bredden eller højden?

Hvordan ser billedet ud hvis du vælger 4:3 med bjælker i siderne?
Hvis jeg vælger 4:3 format er billedet strukket. Nærmest som om at man har taget et 16:9 billede presset det sammen så det passer til 4:3, og det er måske også det at man har gjort. Jeg vil mene at det er strukket i højden.

Når jeg vælger 4:3 formatet er skærmen fyldt ud i top og bund med de sorte rammer ude i siden, ganske som forventet, men man burde efter min mening aldrig presse billedet sammen.

Nu vil jeg prøve samtlige 7 indstillinger for billede formatet, og se om der er en der kan strække billedet den anden vej.

Der er en enkelt af indstillingerne der ikke virker. Det er den der hedder automatisk indstilling. Den har ikke virket i flere år, men i lang tid har jeg ikke haft behov for at gå væk fra 16:9 indstillingen.

Jeg har disse 7 indstillinger på fjernsynet:

1 Auto-format
2 Super zoom
3 4:3
4 Filmformat 14:9
5 Filmformat 16:9
6 Subtittle zoom
7 Wide screen

Har som sagt ikke prøvet dem alle sammen endnu. Måske har du ret Otto i at Wide screen vil klare det, eller måske super zoom.

Jørgen Lyng
Af JLyng
RogueAgent skrev:Otto har vist en pointe - jeg kan huske på mit gamle philips 32" CRT (husker ikke modellen...) helt ubegribeligt kaldte deres zoom mode for 16:9, mens Wide var den der strakte anamorphe billeder til 16:9.
Ja det var mig der var for utålmodig. Jeg kan huske for nogle år siden at vi modtog en af kanalerne fra Norge på samme måde. Her så billedet også strukket ud, men kunne rettes op med det rette valg af billedeformat. Tak til dig og Otto.

Jørgen Lyng