Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars H N
Hejsa…

Søger lidt råd, erfaringer og gode ideer i junglen.

Jeg vil langt om længe ha´ skiftet min 28” crt JVC ud med en lidt mere moderne fladskærm.

Jeg har Yousee Plus kabel tv med fuldpakke.

Budget: 7.000,-
Krav: Min. 40”
Det skal bruges til:(prioriteret rækkefølge)
Film (alm. dvd og senere blu ray)
PS3
Sport

Hvad jeg vægter mest:
Billedkvalitet (farver, intet slør)
Sort kontrast

Hvad jeg vægter lidt mindre:
Betragtningsvinkel - møblement er placeret forholdsvist i front.
Genskind - har gardiner og mørklægningspersienner.
Hvor stik sidder - skal stå på TV bord.
Design og mærke.

Note:
Har set eksempler på skærme, der godt nok viser et flot billede som sådan, men i bevægelse ligner det noget hjemmevideooptagelser… bare med et skarpt billede. Det ser forfærdeligt ud. Dem springer jeg pænt og elegant henover!

På forhånd mange tak
:)
Af Lars H N
Nu var det netop for at de sku spare tid at jeg skrev det :)

Jeg ved jo ikke hvilke skærme der har det eller ik har det.
Det er vist et kendt fænomen. Personligt bryder JEG mig bare ik om det. Har set det flere steder.

LG SL9000 har det f.eks. Så det i hifi klubben. Måske det bare var indstillet forkert. Men sælgeren sagde det var indstillet optimalt. Lige ovenover var LG SL8000.
Den havde det ikke! Meget mere flydende billede.

Har før jeg oprettede denne tråd, læst den tråd du linker. Og den hjælper mig da helt sikkert godt på vej...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet er at tråde 95% magen til din popper op hver dag. Det afholder mange fra at skrive da vi netop har udarbejdet listen med anbefalinger for at skære lidt ned i disse tråde. Du må have nogle TV i kikkerten i forvejen, ellers bør du studere listen en gang til. Der er ikke megen mening i, at vi skriver den af i tråden her.
Af jacob586
Hvorfor køber du ikke bare den SL8000, hvis den viser billedet og bevægelser som du gerne vil ha det? Ok, bliver måske svær at finde til 7.000, men burde ku fås til max 8.000.
Det er et rigtgi godt TV der har rigtgi gode anmeldelser, og de fleste ejere der melder tilbage her på siden er super glade og imponerede af det.
Af Lars H N
Jeg har et godt øje til LG SL8500 med glasfront. Samme indmad som SL8000, der har plastfront.

Har set dem ved siden af hinanden. Personligt kunne jeg ikke rigtig se forskel i genskind. Og den med glasfront er både billigere og ser mere eksklusiv ud.

Jeg kan se 8500 er på listen. Både til stuen og konsol, så det kan vel ikke gå helt galt allerede der.

MEN hvad med: Panasonic TX-P42X10Y? (plasma)
Kan få en 50" for under 7.000kr! :p
Den er kun med som tv til stuen og ikke konsol på listen.

1. Nogen der ved hvor god den er til konsol?

2. Og hvad med plasma? Var det ik noget med at plasma egner sig godt til film?

3. Og er de virkelig så meget mere dyrere i drift end lcd?
Af steadi
Her er en brugeranmeldelse af netop TX-P42X10Y. Jeg er klar over, at det ikke er 50" udgaven, men det må alligevel være en udmærket pejling for tv'ets kvalitet.

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14587

Mht. udgifterne til plasma efter du har købt det, så kommer det vel an på så meget..
Ift. LCD-skærme, som bruger samme watt hele tiden, så varierer Plasmaens forbrug afhængigt af de billeder der vises på skærmen. Som jeg har forstået det, så er det helt hvide billeder der bruges mest strøm på.
Af Lars H N
Tak for kaffe...sikken en anmeldelse! Jeg fik næsten lyst til at drøne ud og købe den med det samme :D

Jeg så som sagt at man kan få en 50" til under 7.000,-

Så tænkte jeg på det med afstand kontra HD Ready.
X10´en er så vidt jeg kan se HD Ready.

Mine afstande er:

Film & TV = 3 m
PS3 = 2 m

Kan en 50" plasma forsvares her? Eller skal jeg ned i 42" eller op i Full HD? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På 3 m er fuld HD ikke nødvendigt. Husk derudover på, at PS3-spil oftest kun er i 720p og med MASSER af bevægelse, så her vil du med garanti heller ikke mærke noget til at opløsningen ikke er fuld HD.
Af Plesner
Det er billigt, i forhold til hvad de er blevet solgt til det seneste stykke tid. Men de nye er jo lige blevet lanceret, hvor du kan få 42g20e til 9000 kr. Som sandsynligvis løfter billedkvaliteten en smule!
Af Lars H N
Yakken:
På 3 m er fuld HD ikke nødvendigt.

Ja det har du ret i. Jeg har lige besøgt AV-connection i Odense.

De havde en G11A(tror jeg vist den hed. Pendant til G10 som var udsolgt), S10 og X10 ved siden af hinanden.
Med digital tv signal. Alle 42".

S10 og X10 er meget ens. Faktisk ku jeg ik se forskel. Selvom jeg stod en halv meter foran. Her tænker jeg jo også på HD Ready(X10) kontra Full HD(S10).
G10 er et lille nyk bedre. Bedre farvedybde. Men om den er 1.500kr mere værd er spørgsmålet.

Så havde de også en 50" S10 stående. Afstand på 2-3m er ingen problemer selvsagt, men når S10 og X10 tilsyneladende er meget ens. Mon så ikke en 50X10 kan gå an i en 2-3m afstand?! Det vil jeg mene efter besøget i AV-connection.

Jo en anden ting!
Mht Plasma vs LCD. Sælgeren sagde at det var i "gamle dage" at plasma brugte dobbelt så meget i strøm. Idag vil han mene det kun er 10% mere!

Tak for link BOB!
Ja det er rigtig godt tilbud. De var næsten 2.000kr dyrere i januar!
Af Lars H N
Jeg er nu gået i tænkeboks.O_O

Efter mit besøg hos AV Connection, har jeg nu lagt dilemmaet på hylden vedr HD Ready vs Full HD. Ingen forskel på 50" og under.

Når det så er sagt. Så har jeg dermed også lagt S10´eren på hylden. Ingen grund til at betale mere for Full HD.

Så har jeg X10 og G10/15E tilbage.

Når de stod ved siden af hinanden ku´ jeg nemt se forskel. Men kun i farvedybde. Fik jeg dem hjem én efter én og stå i stuen, vil jeg aldrig ku´ skelne den ene fra den anden.

Derfor hælder jeg lige pt. mest til den billigere model, X10.

Jeg kan så vælge at spare en del penge og nuppe 42" til ca. 4.500kr eller lege blærerøv og nuppe en 50" til ca. 6.300kr.

Hmmmm tænke tænke ;;)

Hvad er forskellen iøvrigt på?
P50X10Y og P50X10E