Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Var hos TDC i går for at få et kort til Yousee, så jeg kan se HD, og blev spurgt om jeg kunne sætte det direkte i skærmen. Var ikke sikker (helt ny skærm)så gik direkte over til Sony Center og spurgte. Fik at vide, at det kunne jeg godt. Så nu sidder jeg med et kort, men kan ikke finde ud af, hvor jeg skal sætte det i. Der er ingen vejledning i manualen, og intet andet end Ethernet indgang, som ligner noget til et kort. Nogen der kender dette TV?
Af dkscan
Ud over kortet skal du have et CAM (Conditional Access Module) også kaldet CA-modul. CA-modulet er det YouSee kalder en kortlæser - kært barn har mange navne :-)
Kortet sættes i CA-modulet som derefter sættes i tv'et.

Fandt lige manualen:
ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/con ... 311_WE.pdf

På side 22-23 er brugen af CAM beskrevet.
Har du ikke en ven, der kan komme ud og hjælpe dig, med dit nye fede Tv?
Du sidder inde med så mange spørgsmål,,, Jeg siger ikke at du ikke skal bruge dette forum, men det ville da, alt andet lige, være lidt nemmere for dig :)
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Tro mig, hvis jeg havde haft en ven, der kunne hjælpe, så havde jeg ikke været herinde :)

Tak for linket. Jeg har både papirudgaven af manualen og så den der er indbygget i skærmen, men kan ikke lige overskue, om de er ens.

I Sony centret blev jeg henvist til Sony Support (telefonisk), hvor jeg fik at vide, at jeg selv skulle prøve mig frem for at få det optimale billede. Jeg har skrevet til Sony Support, da jeg registrerede mit køb uden at få svar. Indtil videre har jeg ikke fået anden hjælp end det jeg har fået herinde, og det har ikke rigtig virket. Jeg har prøvet at ændre på alle mulige ting på skærmen, skrevet ned hver gang, hvad der blev ændret, sat det tilbage til fabriksindstillinger og prøvet om og om igen, men lige meget hvad, så synes jeg ikke, at det er nær det, som jeg havde forventet. Især er jeg meget utilfreds med, at billedet er meget blegt, når man går lidt ud til siden, og jo mere centralt man står, jo mere farve kommer der på. Sony Support påstod at billedet skulle være ens, lige meget hvor man står.

Nu vil jeg gå ned til TDC og få et CA-modul - eller en boks, for det ville jeg til at begynde med, så jeg kan se udsendelser forskudt eller når jeg vil. Men så kom spørgsmålet, om jeg hellere skulle spørge her først, om det er en god ide. Eller om jeg skal købe en harddisk optager eller en WD boks. Som der bliver sunget på en af mine yndlings julefilm "So many things to wonder". Så måske skal jeg klappe hesten og vente på nogle gode bud her. WD boks, Yousee CA-modul eller harddisk optager. Eller er jeg nødt til at have det hele? Og hvad så med mit Yousee kort? Det kan jeg vel ikke bruge i hverken WD boksen eller en harddisk optager, og det betaler jeg 30 kr om måneden for - til hvad nytte?
Af noxity
LCD skærme har generelt ikke særlig gode betragtningsvinkler (bliv mat når man bevæger sig ud til sidderne).
Hvis du køber et CA-modul i stedet for en boks, så får du ikke nogen ekstra funktioner, udover du får nogle HD kanaler, og mulighed for at tilkøbe flere kanaler. Hvis du vil kunne optage, starte forfra osv. så SKAL du have en boks.
Mht. til kortet, så skal du bruge et CA-modul, som der også bliver skrevet. De kan købes på nettet til ca. 300kr eller ved TDC/Yousee for ca. 600kr. Herudover skal du have selve kortet som koster 30kr pr. md.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Hvis det er normalt for LCD skærme at opføre sig sådan, så er jeg da kommet så langt - altså et svar, som jeg ikke fik hos Sony - og ikke noget, som jeg kan gøre noget ved. Kortet fra Yousee har jeg. Men med alle de problemer, som jeg har læst om herinde, at folk har med både kortlæser og CA-moduler, så er jeg vist bedst tjent med en boks. Og så er der vel ingen vej uden at selveste TDC.
Af noxity
Jeg har absolut ingen problemer med mit CA-modul + kort.
Du skal tænke på at alle dem der godt kan få det til at virke, ikke skriver en lang sang om det. Det gør alle dem som ikke kan til gengæld. Derfor vil du kun læse skidt om det, da det er dem med problemerne der råber højest :)
Men du kan være ret sikker på at det kun er en brøkdel, som oplever problemer. Så længe du ikke har problemer med at modtage digitalt TV nu, så vil du hellere ikke opleve det efter.
Det vil ihvertfald være forkert at lade sig skræmme af et CA-modul. Jeg er glad for de ekstra HD-kanaler og muligheden for at benytte TVets interface og FB, istedet for en boks.
Af dkscan
Jeg vil anbefale dig en boks. Du kan leje udgaven med harddisk incl. programkort hos YouSee for 89,- pr. måned. Det er det de kalder YouSee Plus. Da kortet i sig selv koster 30,- om måneden så er den effektive lejepris for boksen 59,- og det er egentlig ikke særlig dyrt.
Alternativt kan du købe boksen for 2695,- og så nøjes med at betale de 30,- om måneden for det programkort, som du jo allerede har.
Af dkscan
noxity skrev: Det vil ihvertfald være forkert at lade sig skræmme af et CA-modul.
Helt enig. Grunden til at jeg anbefaler en boks er, at man får nogen rigtig gode muligheder. Ud over at man kan optage, så er start forfra og tv-arkiv noget jeg bruger rigtig meget.
Før jeg fik boksen brugte jeg kort og CA-modul i mit Sony-tv og det gav absolut ikke anledning til nogen som helst problemer.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
I går fik jeg at vide i TDC butikken, at jeg ikke kunne få en boks med optager, kun en hvor jeg kan se tv inden for den sidste måned. På Yousees hjemmeside står der - under oplysninger for mit område (kabel gennem boligforening) at jeg ikke kan få Yousee Plus. De er der ikke for at vejlede men vildlede :s Men jeg vil finde en anden ekspedient og spørge mere grundigt. En boks lyder godt til mit formål.
Brugeravatar
Af Blomsterpigen
Tak. Så er det også på plads. Ikke noget at gøre ved det så. Tak for hjælpen alle sammen. Turen går til TDC på mandag, og så skal der ses TV :D