Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,
Først og fremmst undskyld for at stille spørgsmålet som andre garanteret har stillet 100 gange før. Kender det udemærket fra andre fora O_O Men jeg er noget i vildrede, og udviklingen går også med lynets hast tilsyneladende.
Nå, men antaget at i vil hjælpe en stakkels gut i nød :-) så her en beskrivelse af hvad jeg (tror jeg) søger.

Jeg skal bruge et tv til at slutte til computeren. Jeg vil gerne bruge det til film/serier fra dvd etc. og mulighed for at surfe eller spille lidt også.
Af den grund skal det meget gerne have 1080p for opløsningensskyld. Altså 1920x1080 eller lign.

Størrelsesmæssigt snakker vi nok 37-42" - jeg har prøvet mig lidt frem at måle op hvordan jeg sidder og sammenligneligt sætte mig i den afstand hos venner og familie. Synes 32" virker lige småt nok, og 42" lidt stort. Så optimalt vel en 37-stykker, men kan sikkers også fint klare mig med en 42" Kan huske min 22" wide pc-skærm virkede lidt vild første gang også, men det blev jo hurtigt vane.

Har intet behov for digital tuner mv. da jeg ikke "ser tv" som sådan.
Jeg tænkte, at der var mulighed for at hapse et billigt brugt tv, når familien danmark skifter sit tv ud så man igen kan se x-factor ;) Der er bare ikke ret langt op til nypriser på de billigere tv. Sammenholdt med, at de fleste modelnavne jeg søgte på ikke var til at finde eller for gammelt/lav opløsning osv. så er den idé stort set droppet.
Til gengæld er der jo også kvalitetsforskel på en ny Skoda og en brugt BMW til samme penge - så er det alligevel værd at bruge 4k på et brugt fremfor samme på et nyt?

Ang billedkvalitet skal jeg gerne have noget som er "ok" - jeg kan (nok) ikke se forskellen på et tv til 25k og et der koster en brøkdel. Til gengæld skal det heller ikke være Prosonics (eller hvad de hedder i bilka) den bedste. Direkte dårligt billede er heler ikke godkendt ;)
Hvis det kan hjælpe har jeg pt. en pc-skærm med TN panel - en HP W2207, som er ok. Farverne måtte gerne være bedre (sammenligner jeg hp'en med min bærbare, der vidst har IPS er farverne, og især hvid helt i skoven) men det kan altså godkendes. Betragtningsvinklerne er dog helt katastrofale på HP'en, men alle de tv jeg har set er meget bedre, så det burde gå.
Så en Samsung plasma som havde sådan en dejlig "dybe" i billedet. Ved ikke om det var den pågældende skærm (for lagde selvfølgeligt ikke mærke til modelnavn O_O ) eller om plasma bare "er" bedre. Synes ikke umiddelbart jeg kan udpege et plasma fra et LCD ude i butikkerne. I øvrigt gav det mere forvirring end gavn at tage ud og kigge på 20 tv'er på en væg. Helt umuligt at forholde sig til billedet på det enkelte tv synes jeg :s Så satser lidt på at i kan anbefale et par modeller at kigge på, og så bestille det hjem fra nettet jeg tror er bedst. Så er det jo altid returret, hvis det mod forventning (jeg er som sagt ikke så kræsen) ikke skulle være godt nok.

Har ikke sat noget fast prisloft, men med den forventede levetid på et tv idag, så skal det gerne være så billigt som muligt. Dog heller ikke så billigt, at det er noget lort. Jeg har kigget den anbefalede liste igennem og de tv til typisk 8k synes jeg er lige pepret nok.

Altså for at opsummere kort:

Jeg ønsker:
- Høj opløsning
- Størrelse 37-42"
- Pænt billede, uden vi snakker entusiast niveau. Gerne plasma men realistisk nok LCD.
- Pris så billigt som muligt, når de andre krav kan opfyldes. Meget nødigt over 6k.

Ting som er ligegyldige:
- TV tuner / konvertering af tv signal
- Lyd (jeg har et high-end anlæg som jeg vil sætte til)

Er disse TV fx gode nok, eller er det mere værd at betale 25-50% og så får man et væsentligt bedre billede? Er der nogle billige plasma med god opløsning? De fleste synes at have 1024x768 eller vi snakker pludseligt mange penge.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=445339
http://www.dustinhome.dk/pd_5010374932.aspx

På forhånd tak :-)
Af Dake
Slet ingen der har noget input? Var mit første indlæg for langt? ;)

Hvad jeg nu i stedet spørger om det er muligt at få et godt full HD 37-42" for 4.000,- ? Hvis ikke hvor meget skal jeg så bruge og hvad skal jeg kigge efter? Der står jo meget godt om X10Y, men den er for lav opløsning. Til gengæld er jeg så også ligeglad med højtaler/tv-tuner, men er kun interesseret i opløsning og billedkvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor bekymrer du dig om fuld HD i så små størrelser? Det er komplet irrelevant.
Af noxity
yakken skrev:Hvorfor bekymrer du dig om fuld HD i så små størrelser? Det er komplet irrelevant.
Prøver vi lige at læse hans indlæg igen :)
Han vil bruge den som PC-monitor, deraf ønsket om høj opløsning :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, sådan går det når indlæggene bliver så lange. Så skipper man introen ;)
hvis det er til monitorbrug, så er plasma nok ikke sagen uanset hvad. Heller ikke S10.
Af Dake
Først og fremmest tak for hjælpen indtil videre.
Det er lidt ironisk, at jeg skriver et fyldigt indlæg for at fastlægge mine specifikke krav/ønsker og imødekomme evt. spørgsmål fra jer - og jeg så får et spørgsmål som jeg har svaret på fordi mit første indlæg var for langt :s

Det vigtigste er full-hd, billedkvalitet og pris.

Ang brug:
Skærmen skal hovedsageligt bruges til film osv. men ønsker også muligheden for, at kunne surfe et par timer, eller spille et par timer på det. Som hovedregel vil jeg surfe på bærbar eller stationær pc.
Det var ikke mit indtryk, at burn-in er et problem når vi kun snakker få timers "ens" brug ad gangen, men det er det måske?

Ang pris:
Jeg har ikke noget imod af betale en beskeden merpris for meget bedre billedkvalitet. Til gengæld kan det jo også blive for billigt, så søger god value for money.
Som skrevet tidligere vil jeg nødigt over 6000,- da jeg ikke er tv-entusiast. De penge bruger jeg (og mange flere til) på bilen.

I øvrigt tror jeg uret skal stilles på forum. Med mindre du Yakken har skriver ovenstående indlæg om 20 min ;)
Af xcardman
internet er lcd bedst og hvis du kan bruge din pc til det.
så kan jeg alså ikke se nogen grund til en lcd i den prisklasse

resten du skal du bruge dit tv til er plasma bedst i den prisklasse
derfor en s10 havde været mit valg
tro mig den er noget bedre til film end hp 2207 :)
har en selv

læs denne og en s10 er lidt bedre
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14587

da jeg ikke er tv-entusiast.
nej men et godt billede er vil stadig at foretrække, når man skal se film.
har selv computer og en popcorn c200/a100 til mine plasma uden problemer. tidligere px80 og nu en pioneer.
Ja du kan godt se forskel, men en s10 burde kunne dit behov for billedekvalitet.

Men held og lykke med dit valg og dejligt med et godt indlæg
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dake skrev:Det var ikke mit indtryk, at burn-in er et problem når vi kun snakker få timers "ens" brug ad gangen, men det er det måske?
Det er det heller ikke, men den slags informationer kan man jo ikke læse af dit første indlæg ;) I det tilfælde vil S10 godt kunne bruges alligevel, og den vil også være en god ledsager til alt andet end 15 timers stillestående Windows-baggrund. Alt med måde.

Jeg havde faktisk læst dit indlæg grundigt første gang, men så skreg ungen og jeg glemte at skrive et svar. Da jeg så fandt frem til forum igen senere, så var det på min telefon, som ikke har en skærm, der er stor nok til at vise både svarboksen og dit tidligere indlæg samtidigt... Undskyldninger er der nok af 8)
Dake skrev:I øvrigt tror jeg uret skal stilles på forum. Med mindre du Yakken har skriver ovenstående indlæg om 20 min ;)
Du skal selv indstille din tidszone i indstillingerne for din profil. Mit ur passer spot on...
Af Dake
Jeg skylder jo nok ligen lille opdatering herfra og tak for input / inspiration. Det gjorde det lige det nemmere at vælge noget ud og lave lidt grundig research :)
Nå men resultatet er at jeg springer budgettet (big surprice.... not) og henter et G20 for knap 8000,- imorgen 8)

Yakken dato har jeg fået styr på det var mig der havde kaget i det O_O
Vi bliver jo alle forstyrret af og til, og som det viste sig manglede jeg at få dækket noget alligevel ;)

Så lige en film på HP'en relativt efter dette indlæg og hvor var det sorte da godtnok elendigt og ikke godkendt :D Nu jeg tænker over det kan jeg tælle de film jeg har set på den skærm på fingrene.
Popcorn lyder spændende, men sætter jo så computeren til alligevel. Plus der vidst er noget med at kunne spille film fra usb stick eller harddisk på det tv, men det må jeg jo lige få spurgt forhandleren om imorgen :)