Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er begyndt i praktik i et spilfirma, hvor jeg har en dual monitor setup som jeg desværre er gået hen og blevet ret forelsket i. Jeg har derfor besluttet at få fat i en ekstra skærm som supplement til min normale skærm.
Min normale skærm af en tung svend af en 22' CRT monitor, men jeg elsker den fordi jeg kan bruge den til både spil, film og grafik uden at den brokker sig det mindste.

Det som jeg havde tænkt mig supplement skærmen skulle bruges til er grafisk arbejde i photoshop og deslige, samt programmering og hvad der nu måtte forefalde af ekstra opgaver. Hurtige spil og film er dog ikke en prioritet.

Jeg har så haft kig på en bunke skærme her fra Flatpanels.
Dell's 2209WA har en meget god pris på ca. 1700 kr nu om stunder, men jeg er lidt bekymret for at de er sakket lidt bagud i teknologien.

Kiggede også kort på en Dell's 2709WFP, men dens pris på omtrent 5500 kr sprænger lidt mit budget for en skærm (skræmmende hvad man giver for lidt ekstra tommer).

Senest er der så Dell's U2410, der viser nogen imponerende tendenser, men stadig ligger og snurrer omkring 3700 kr.
Til sidst er der så kommet NEC's EA231WMi, som ligeledes er meget fristende, men jeg bliver desværre en smule afskrækket af dens 14ms responstid, også selvom den er ca. 1000 kr billigere end U2410.

Så nu står valget vel mellem NEC EA231 og Dell U2410. Hvilken én synes i jeg burde investere i?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bemærk, at EA231WMi har en responstid der er angivet i sort-hvid-sort, mens U2410 har en responstid der er angivet i grå-grå. Det betyder i praksis, at hvis U2410 også skulle have responstiden angivet i sort-hvid-sort, ville den blive højere.

EA231WMi er en tand langsommere end U2410, dog uden det har den store betydning i praksis. Jeg synes trygt du kan satse på denne skærm.
Bemærk dog også samtidig, at U2410 har en højere opløsning end EA231WMi. Det lyder måske ikke af meget, men de ekstra pixels i højden har alligevel lidt at sige for skrivebordspladsen.
Af Cruiser
Oh. Hvordan kan man vide at det er sort til hvid? Synes der står "g2g" ved både U2410 og EA231WMi.

Bliver nok en EA231WMi jeg får fat i. Havde nok været U2310 hvis jeg skulle bruge den som primær skærm, men for now kan jeg godt klare mig med en EA231WMi.

*edit*

Nu faldt jeg iøvrigt også over en HP LP2475W. Har den noget at skulle have sagt i sammenligningen?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Cruiser skrev:Oh. Hvordan kan man vide at det er sort til hvid? Synes der står "g2g" ved både U2410 og EA231WMi.
Det er en fejl i EA231WMi anmeldelsen. Jeg har rettet det nu :)

LP2475W er også et fint bud. Dene r bare ved at udgå så det presser prisen lidt over 4.000. Til de penge synes jeg U2410 er et bedre bud.
Af Cruiser
Det blev til en EA231WMi. Ville gerne have haft U2410, men det tror jeg ikke lige økonomien rækker til i øjeblikket, og hvis udviklingen indenfor skærme kommer til at gå ligeså hurtigt over det næste års tid som jeg tror, så er der nok nogen meget lækre skærme at komme efter senere hen, som jeg så kan gøre til min primære.
Af Cruiser
Nu har jeg fået skærmen (NEC EA231WMi), og jeg er rigtig glad for den. Jeg kunne ikke lige finde ud af at lave RGB settings for dens sRGB mode (den vil ikke lade mig røre ved RGB settings i sRGB), men den har et rigtig flot billede som standard, og med settings'ne fra Flatpanels anmeldelsen så ser det ud til at sidde lige i skabet.

Man skal lige vende sig til at det ser ud som om man kigger på en væg-til-væg skærm (er kun 1080px i højden), men den har alligevel dejligt meget plads, og man kan nemt have flere dokumenter åbne ved siden af hinanden, specielt hvis man laver kombi med en anden skærm. Man savner faktisk slet ikke de ekstra 120px andre skærme har.

Kan også godt lide den sokkel den står på. Man kan dreje den, hive den op og ned og rotere skærmen 90 grader, (den er godt nok høj at se på når den er på højkant). Det er meget dejligt, da jeg ofte flytter mig lidt frem og tilbage og lige har brug for at rykke skærmen til min nye position.

Den fungerer også med fuld tilfredshed i både Painter, Photoshop og når jeg ser film på den. Jeg har ikke lige prøvet at sætte nogen hurtige spil på den, men det er så heller ikke det den er købt til, så den kan jeg godt lade "slide".

Alt i alt er jeg meget tilfreds med den. Specielt da den kun kostede 2700. Den kan jeg godt anbefale.
Af Anima
Cruiser skrev:Nu har jeg fået skærmen (NEC EA231WMi), og jeg er rigtig glad for den. Jeg kunne ikke lige finde ud af at lave RGB settings for dens sRGB mode (den vil ikke lade mig røre ved RGB settings i sRGB), men den har et rigtig flot billede som standard, og med settings'ne fra Flatpanels anmeldelsen så ser det ud til at sidde lige i skabet.

Man skal lige vende sig til at det ser ud som om man kigger på en væg-til-væg skærm (er kun 1080px i højden), men den har alligevel dejligt meget plads, og man kan nemt have flere dokumenter åbne ved siden af hinanden, specielt hvis man laver kombi med en anden skærm. Man savner faktisk slet ikke de ekstra 120px andre skærme har.

Kan også godt lide den sokkel den står på. Man kan dreje den, hive den op og ned og rotere skærmen 90 grader, (den er godt nok høj at se på når den er på højkant). Det er meget dejligt, da jeg ofte flytter mig lidt frem og tilbage og lige har brug for at rykke skærmen til min nye position.

Den fungerer også med fuld tilfredshed i både Painter, Photoshop og når jeg ser film på den. Jeg har ikke lige prøvet at sætte nogen hurtige spil på den, men det er så heller ikke det den er købt til, så den kan jeg godt lade "slide".

Alt i alt er jeg meget tilfreds med den. Specielt da den kun kostede 2700. Den kan jeg godt anbefale.
Super med en brugertilbagemeldning! - jeg regner selv med at købe en!