Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af alfiedk
nogle som har erfaringer med afspil blu-ray fra pc ?
er kvaliteten iorden og hvad med lydsiden ??

overvejer at købe en Asrock 330HT-BD. men hvis ikke blu ray afspilning er go nok, er den nok ikke de 700kr mere værd..

spørgsmål ang hdmi jeg har optisk kabel mellem tv og lydanlæg.. og mediacenter bliver koblet til tv med hdmi. vil jeg så kunne afstille 5.1 lyd den vej ? eller skal jeg ha kabel fra mediacenter til lydanlæg ?
Af Kratz
Jeg har ikke megen forstand på PC eller mediacenter streaming må jeg indrømme.
Men jeg har kigget rundt, og det ser ud til denne Asrock er noget nær kongen når det kommer til Blu Ray afspilning fra PC/mediacenter. I hvert fald når det kommer til billedet, og det er her min bekymring kommer ind.

Jeg har ikke kunne finde noget klart eller entydigt svar på hvordan lyden håndteres, men det tyder på, at det ikke er muligt at overføre HD-lyd, og det ville ærligt talt være noget af en show-stopper hvis det stod til mig. Det er ikke muligt at bitstreame lyden. HD-lydsporet bliver komprimeret på en eller anden måde og sendt ud som PCM.

Med hensyn til kabling ville jeg køre HDMI kablet fra mediacenteret til receiveren og billedet videre derfra til TV'et. Det er aldrig nogen god idé at sende lyden via TV'et, da dette vil forringen lyden væsentligt.
Af Kleitus
Mht lyden skal du have et nyere grafikkort fra f.eks. ATI (58xx serien f.eks.) for at kunne få HD lyd gennem HDMI stikket. Alle andre grafikkort har kun billede gennem HDMI og så skal du til at føre lyd gennem dit lydkort som så nok vil scalere det til noget digital PCM alt efter hvilket lydkort du har.

Mht billedkvaliteten er spørgsmålet om en stand-alone afspiller behandler billedet så det bliver bedre end hvad en PC kan gøre. Her er vi ude i hvilke codecs og players du benytter på PC'en og der er et hav af indstillingsmuligheder. Om kvaliteten er lige så god eller ej har jeg dog ingen anelse om. Men jeg følger spændt med for jeg er ude i samme overvejelser! Har en computer i stuen som kan afspille det hele, men om kvaliteten er lige så høj eller om billedet bliver bedre ved en stand-alone afspiller - det er et godt spørgsmål!
Af Kratz
Der er ikke den store forskel på Blu Ray afspilningen mellem de enkelte (dedikerede) afspillere. Det kræver faktisk ikke det helt vilde at smide et 1080p24 signal ud. Der skal ikke den store billedbehandling til som det er tilfældet med DVD-afspilning.
Sagen kan være en anden når det gælder PC'er og mediacentere. Her er jeg ikke helt så godt inde i de tekniske detaljer. Så vidt jeg har forstået kan CPU'en ind imellem bukke under for den store mængde data procesering, hvilket kan give ujævn framrate.
Dette skulle dog være afhjulpet på fornemste vis i denne Asrock så vidt jeg kunne vurdere ud fra de to reviews jeg faldt over.
Jeg er derfor ikke bekymret over billedet, og her tror jeg faktisk systemet er fint med i forhold til dedikerede afspillere. Det er stadig lyden der bekymrer mig.

Hvis HDMI virkelig kun fører billedet igennem, kan man selvfølgelig lige så godt føre dette direkte til TV'et, og så i stedet føre et optisk kabel fra mediacenteret til receiveren. Men så er HD-lyden da i hvert fald definitivt ude af billedet.
HD-lyden er efter min overbevisning halvdelen af Blu Ray oplevelsen, så denne løsning ville ikke være acceptabel for mig.
Af alfiedk
nej og spøgsmål er jo om den er de 700kr værd som er i forskel på med eller uden BD drev.

Jeg har et Panasonic SC-PT860 5.1 sæt
og efter spec på Asrock 330HT så har den "7.1 Ch HD Audio with DTS"
så lyd siden burde da være i orden?
og begge enheder har S/PDIF (optisk) så lyden skal vel bare den vej igemmen ?
Af Kratz
Den lydspecifikation er dog godt nok temmeligt uklar, kreativ og lidt af en tilsnigelse vil jeg sige!

HD lydformaterne hedder Dolby TrueHD og DTS Master Audio (hovedsagetligt).
DTS er ikke HD-lyd.

Jeg faldt over denne tråd hvor emnet bliver diskuteret: http://forums.whirlpool.net.au/forum-re ... 65272.html
Så vidt jeg kan vurdere tages HD-lydsporet og downsamples til et 7.1 kanals DTS signal. Men så er det altså ikke længere HD-lyd!
Af alfiedk
Vil du så mene der vil være rimelig lyd på blu ray film afspillet gennem sådan en asrock ting ?

er faktisk ikke klar over om min anlæg overhovedet kan klare de HD lyd formater ?
Af Kratz
Nu ved jeg ikke hvordan du definerer rimelig lyd, men hvis ikke der skulle være tydeligt af mine tidligere indlæg, så mener jeg ikke lyden er i orden for Blu Ray afspilning. Vil skyde på det svarer nogenlunde til den lyd du får ved DVD-afspilning.

Men hvis din receiver alligevel ikke kan håndtere HD-lyd er det måske meget godt.
Hvilken receiver har du?
Af alfiedk
:)
som jeg har skrevet lidt oppe..

Panasonic SC-PT860 5.1
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den kan ikke dekode HD-lyd. Den eneste måde at få HD-lyd ud af det anlæg, er at sende et allerede dekodet signal ud af dit lydkort via 5.1 analoge tilslutninger. SPDIF kan desuden ikke bære et HD-signal, da der ikke er båndbredde nok i den type tilslutning.
Af Kratz
Så alt i alt en langt fra optimal løsning...
Af Kratz
alfiedk skrev::)
som jeg har skrevet lidt oppe..

Panasonic SC-PT860 5.1
My bad. Jeg skal lære at kigge ordentlig efter ;)
Af alfiedk
Konklusion

Men det lyd anlæg jeg har, burder der ikke være noget i vejen for at afspille Bly Ray fra en asrock 330HT.

Så jeg må heller bestille en
Af Kratz
Altså, jeg ville stadig vende den på hovedet.
Har du brug for dette mediacenter til andet end Blu Ray afspilning?
Hvis ikke ser jeg ingen grund til ikke at købe en dedikeret Blu Ray afspiller. Den vil alt andet lige gøre det bedre (særligt på lydsiden).
Men det er jo altid en afvejning.