Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Jeg har følgende ubetingede krav:
- Jeg vil ikke tænde for alle tre når jeg bare skal se tv.
- Jeg vil kunne tænde mit tv og skifte kanal med betjeningen for do.
- Jeg vil kunne høre lyden fra mit tv gennem recieveren (f.eks. ved film på tv)
- Jeg vil gerne udnytte opskalering af analoge signaler gennem recieveren til mit tv.

Mit tv-signal kommer fra antenne forening. Tv'et er købt 6 mdr før mpeg4 kom på markedet, så størstedelen af kanalerne modtager jeg stadig analogt. Antennestikket er coax.

Forestiller mig at føre coax (fra antenneforeningen) til HDD, HDMI fra HDD til Receiveren og HDMI fra Receiveren til mit TV (Philips PFL9632D)
Er dette muligt ??
Af Kratz
Nogle af dine ubetingede krav modstrider hinanden...
Du kan ikke både undgå at tænde alle tre enheder når du skal se TV og udnytte opskallering af analoge signaler gennem receiveren.

Du kan godt forbinde enhederne som du har foreslået, men så kræves det netop at alle enheder er tændt for at se TV (med mindre din receiver er af nyere dato og har 'standby through', vær blot opmærksom på at denne standby indstilling bruger mere strøm).

At dit TV ikke har MPEG4 betyder ikke at du ikke kan se digitalt TV, det er 'kun' HD kanalerne du går glip af. Men det kræver selvfølgelig din hardisk har DVB-T tuner, hvilket så ikke er til at vurdere ud fra din post.
Af stefanahm
Min HDD optager er Panasonic dmr-ex87, og lige nu looper jeg antennestikket over denne.
Mit tv Philips pfl9632d, er kun med mpeg2, da jeg købte det ca. 6 mdr. for tidligt.
Havde håbet på, at av-receiveren kunne opskalere de analoge kanaler uden, at skulle tændes.
Dette er så ikke muligt.
Må nok have nyt tv :o)
Af Kratz
Jeg fornemmer at du blander tingene lidt sammen.
Opskallering af signaler er ikke det samme som dekodning af MPEG4 signaler. Din receiver kan sandsynligvis klare det første, men ikke det andet, så det hjælper dig ikke til at se HD-kanaler.

Til gengæld har både din HDD og TV MPEG2 tuner, så der er sådan set ikke nogen grund til at se analog TV. Det bliver altså bedre i digital kvalitet, du må blot som nævnt undvære HD-kanalerne.

Men når jeg læser din første post igen bliver jeg i tvivl om hvordan du modtager signalet. Er det luftbårent signal eller kabel du får fra antenneforeningen?
Det har ret stor betydning for hele diskussionen og hvad jeg vil råde dig til.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som tilføjelse, så er der ingen garanti for, at din receiver er bedre til at opskalere end dit TV. Har du på forhånd testet hvilken af de to der gør arbejdet bedst? Dit TV opskalerer jo alt hvad den modtager, ellers ville billedet jo ikke blive fyldt ud.
Af Kratz
Helt rigtigt Yakken. Den fik jeg ikke med i farten.
Der er faktisk også den mulighed at din HDD er den der klarer skaleringen bedst. Der er intet andet at gøre end prøve sig frem.
Af stefanahm
Mit signal modtages via kabel. Mit tv har kun DVB-T MPEG2. Antenneforeningen vil fortsætte med analogt signal samtidigt med det digitale. Derfor modtager jeg enkelte kanaler digitalt (DR, TV2, DR2..), men resten analogt (TV3, TV3+, TV5, TV4, Discovery etc.)
Derfor ville jeg opskalere de analoge for, at få bedre billede på disse.
Ved godt jeg kan skifte TV'et og så er problemet løst. Men da TV'et er købt kort før MPEG4 og alt det halløj kom, og faktisk var ret dyrt, vil jeg være ked af, at skulle købe et nyt nu. Det kan dog ende med, at blive løsningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du blander stadig tingene lidt sammen. Opskalering er blot et andet ord for "strække". Dvs. en opløsning på 720x576 punkter strækkes ud så den fylder 1920x1080 fysiske punkter. Det giver på ingen måde bedre kvalitet og det omdanner ikke et dårligt analogt signal til noget nyt og bedre. Dit TV gør det samme med alle de signaler det får ind hvis de ikke er i fuld HD. Du vinder næsten med garanti INTET ved at lade din recorder eller reciever opskalere billedet - dit TV gør det jo allerede.
Af stefanahm
Det beviser jo bare min uvidenhed og min ret til, at stille spørgsmål her på forum :-)
Der er altså ingenting jeg kan gøre, andet end købe et nyt TV.
Tak for svarene.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor ikke bare købe en ekstern tuner og en universalfjernbetjening?
Af stefanahm
Det er ikke så meget de "mange" fjernbetjeninger, som det at skulle have det hele tændt bare for at se Tv-Avisen.
Og så at jeg naturligvis er træt af, at jeg ikke kan se alle kanalerne digitalt.
Men tror nu alligevel jeg bare lever med det, og så må der nyt Tv til, senere.

Tak for kommentarerne.
Af Kratz
Faktisk ser du ingen af kanalerne digitalt på nuværende tidspunkt så vidt jeg kan vurdere, da dit TV ikke har DVB-C tuner (kabeltuner).
Jeg vil som Yakken anbefale du anskaffer en ekstern tuner.
Hvilket kabelnet benyttes i foreningen?
Hvis det er gennem YouSee, kan du leje en boks for 39 kr (uden harddisk) eller 59 kr (med harddisk) om måneden. Så får du både DVB-C tuner med MPEG2 og MPEG4.

Og så kan jeg også kun anbefale en universalfjernbetjening. En Logitech Harmony One er et godt bud!
Der var også en del brok på min hjemmefront over at skulle benytte 3 fjernbetjeninger for at se TV. Men med nævnte fjernbetjening er det en saga blot. ;)
Den er nem at sætte op og benytte. Det smarte er, at man kan sætte aktiviteter op, så der bare skal trykkes på f.eks. 'Se TV', så tænder den automatisk for alle 3 enheder.
Af stefanahm
Jeg modtager faktisk de nævnte kanaler digitalt.
Antenneforeningen udsender terristialt og digitalt frem til 2012.
Har faktisk kigget en del på Logitech Harmony, da de 3 fjernbetjeninger jeg allerede har generer mig.
Tak for kommentar.