Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har undersøgt markedet efter en god skærm til brug som monitor til tilslutning af min bærbare (Lenovo T61), samt til brug af en ny stationær, som jeg skal bygge.

Jeg er lidt forblændet af LED-belysning, da skærmene er tynde, og bruger lidt i strøm. Det lyder jo perfekt, men LED-skærmene er TN-paneler, og de er noget så ringe mht. betragtningsvinkler.

Derfor tænkte jeg på, hvordan skærmene er opbygget - LED vs. CCFL belysning. Fx. kunne det være interressant om det kun er belysningen som er anderledes, og om det er SMD-komponenter eller ej..

Jeg regner med at købe enten en Dell U2410, eller en NEC (kan ikke huske navnet), som alligevel skal åbnes for at ligge et touch-panel ind. Kunne være man kunne forsøge sig med at lave belysningen anderledes = LED. Er skærmene ikke kun EDGE LED eller hvordan?

Håber i kan hjælpe!
Af Anima
Det var da voldsomt så mange som har været forbi og kigge, og ingen har set hvad en LCD med CCFL og LED belysning består i / forskellene mellem dem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er forklaret her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1251713794

Du vil ikke selv kunne skifte baggrundsbelysningen i en skærm, med mindre du er utroligt fingerfærdig. Jeg har hørt om personer, der har justeret for clouding manuelt, men aldrig om nogen der med succes har skiftet CCFL ud med LED. Det er præcisionsarbejde og alle lag i skærmen skal være helt parallelle ellers vil skærmen få uens lysfordeling. Derudover så kører CCFL på højspænding via en inverter, hvor LED ikke har samme behov. Dvs. du skal ændre spændingsforsyningen til baggrundsbelysningen samtidigt... og håbe på, at skærmen ikke har dynamisk kontrast også, da det vil give en del hovedpine oveni hatten.
Af Anima
yakken skrev:Det er forklaret her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1251713794

Du vil ikke selv kunne skifte baggrundsbelysningen i en skærm, med mindre du er utroligt fingerfærdig. Jeg har hørt om personer, der har justeret for clouding manuelt, men aldrig om nogen der med succes har skiftet CCFL ud med LED. Det er præcisionsarbejde og alle lag i skærmen skal være helt parallelle ellers vil skærmen få uens lysfordeling. Derudover så kører CCFL på højspænding via en inverter, hvor LED ikke har samme behov. Dvs. du skal ændre spændingsforsyningen til baggrundsbelysningen samtidigt... og håbe på, at skærmen ikke har dynamisk kontrast også, da det vil give en del hovedpine oveni hatten.
Hej

Min tanke var at benytte Edge LED, men efter en søgning på de krævede komponenter, så kan jeg se, at prisen er så latterligt lav, at jeg lige så godt kunne konverteret til direct LED. 100 dioder koster 60 kroner + told og forsendelse. Ialt under 100 kroner.

Så var tanken, at lave en seperat strømforsyning på de 12 volt, og styre denne via en PWM-generator. Derved kan lysstyrken reguleres udenom skærmens styring. Jeg går ud fra dynamisk kontrast bliver bypassed på denne måde.

Er det helt ved siden af?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja på den måde kommer du uden om dynamisk kontrast (det skal blot også slåes fra på selve panelet i skærmens menu).

Jeg tvivler dog lidt på resultatet. Husk, at mange direct LED backlights også har lysfordelere, som fordeler lyset over hele bagfladen. Hvis man kan se omridset af de enkelte dioder, vil clouding jo blot opstå på ny.

Men hvis du kaster dig ud i projektet, må du endelig sende lidt billeder :)
Af Anima
Rasmus Larsen skrev:
Jeg tvivler dog lidt på resultatet. Husk, at mange direct LED backlights også har lysfordelere, som fordeler lyset over hele bagfladen. Hvis man kan se omridset af de enkelte dioder, vil clouding jo blot opstå på ny.
Er det mon et spørgsmål om ikke at gøre skærmen FOR tynd? - lidt ligesom mine diodelister fra Ikea. Der er det en god ting at mit Pio 5090 ikke hænger for tæt på væggen.

Hvis det bliver til noget, kunne det så blive testet her på siden for at se om det har en negativ indvirkning på skærmens billedekvalitet? - jeg smadrer alligevel garantien når jeg skal sætte touch-panelet i, og skal fræse et nyt kabinet.
Af Cutter
Anima skrev:Hvis det bliver til noget, kunne det så blive testet her på siden for at se om det har en negativ indvirkning på skærmens billedekvalitet? - jeg smadrer alligevel garantien når jeg skal sætte touch-panelet i, og skal fræse et nyt kabinet.
Lyder rigtigt fedt! Jeg vil gerne se hva' det bliver til :p
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Anima skrev:Hvis det bliver til noget, kunne det så blive testet her på siden for at se om det har en negativ indvirkning på skærmens billedekvalitet? - jeg smadrer alligevel garantien når jeg skal sætte touch-panelet i, og skal fræse et nyt kabinet.
Det kunne vi sagtens arrangere. Husk blot at få taget nogle billeder undervejs, hvor du skiller ad og samler igen :)