Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Poulsen
Jeg havde egentlig bestemt mig for at købe et Pioneer H9050 eller M500 hvis jeg kunne støve et op.
Men så et eller andet sted en opmåling på deres årlige strømforbrug. opgjort ud fra et dagligt brug på 4 timer. her var forskellen fra Pioneer til et LED tv ca. 800 kr. pr. år!

Kan det være rigtig?
Af Kleen™
Ja, det er ikke umuligt, dog selvsagt afhængig af hvilket LED-tv og settings du sammenligner med.
Af lennon
Nu findes der jo ikke så mange 50" LCD/LED . . . ?

Forskellen på skærmareal fra et 40" op til et 42" er faktisk ca 10% = øget forbrug . . .

Og fra 46" - 50" . . . ? ?

Men LCD/LED er "grønnere"
Af xcardman
du skal bare huske et godt led på 50 eller over, og stadig få et godt billede i forhold til en pioneer.
det hedder en b&O 55 tommer til langt over 70000 kr.

Ja led er billigere i strøm, det kan man ikke komme uden om.
men skulle betale 37 kilo watt mere. fra maj 2009 til 2010
efter et skifte fra en pan 42 tommer px80 og til en 500M.
resten af mit udstyr eller andre ting er det samme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg henleder opmærksomheden på den applet vi har, hvor man kan sammenligne effektforbrug for en lang række skærme direkte - og også se deres årlige omkostninger:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765

Det er vel "det sted" som trådstarter henviser til? Og ja, vi har jo selv målt disse effekttal, så de er skam rigtige. Læg også mærke til at disse opgivelser kun gælder hvis du får skærmen kalibreret. Det er et faktum at hovedparten af TV-købere i dag, ikke gør noget ved farver og lysstyrke, så for dem vil effektforbruget være endnu højere.

Med et LED-baseret LCD-TV, så kan du typisk skære 50-60% af elregningen til TV'et ift. de mest strømkrævende plasma-TV - lige nu altså. Plasma-teknologien udvikles også konstant, så vi venter lige med at råbe alt for højt før vi har set hvad Panasonic, LG og Samsung kan levere i år.
Af Poulsen
Tak for svarene og linket til testen op opmålingen af strømforbrug. Det kunne jeg selvfølgelig have sagt mig selv, at I havde styr på her inde!

Jeg må se at træffe et valg mht. nyt tv, ud fra alle de oplysninger og anbefalinger der flyder her.

lige nu er jeg tættest på en Pana. V10. ved godt det ikke er denne tråd, men måske kunne jeg få svar alligevel:
Kan man få en V10 større end 42" ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, den fås også i 50" hvis du kan finde den nogen steder. Den har været udsolgt i et godt stykke tid efterhånden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Poulsen skrev: lige nu er jeg tættest på en Pana. V10. ved godt det ikke er denne tråd, men måske kunne jeg få svar alligevel:
Kan man få en V10 større end 42" ?
50 tommer udgaven fandtes, men den er vist ikke til at opdrive længere. Til gengæld har jeg tilføjet 42" udgaven TX-P42V10E på vores liste med anbefalinger igen, da den er dukket op hos et par forhandlere. Men man skal nok være hurtig.

Se listen med anbefalinger her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Af Perfod
Nå det drejer sig om strømforbrug og 800kr årligt ved 4 times tv hver dag , så er de 800kr givet utroligt godt ud , for den meget bedre billedkvalitet du får.

Jeg fatter slet ikke folk går op i forbrug , 1000kr +/- om året er jo peanuts , det handler for mit vedkommende om billed kvalitet og ikke strømforbrug.
For hvis man går så meget op i det kan man jo sidde på en 15" og se tv også glæde sig over at man har sparet penge ,, men mon du har lige så stor oplevelse ud af det som en med 50" og betaler mere for at se på det????

Nå jeg ser en film så koster det mig ca 1 kr i timen. forstærke og tv bruger til sammen knap 5-600 watt , men hvad gør det jeg har den fede lyd og 50" at se film på.....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk også at medregne, at et LED-TV koster forholdsvist meget mere end andre TV, så giver du 2000 kr. ekstra for at spare 300 kr. om året i el, så skal dit TV dælme holde længe før pengene er tjent hjem igen. Jeg vil godt lægge hovedet på blokken og postulere, at et TV produceret i dag ikke holder i 7 år. Det er kvaliteten simpelthen for ringe til i almindelighed.