Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jan1900
Jeg har købt en Dell U2410 på anbefaling fra anmeldelsen på dette site, og det er en fin skærm.

Men min pc svigter mig, jeg kan kun tilslutte min skærm med VGA, muligvis fordi mit indbyggede grafikkort ikke er aktiveret.

Der er to VGA-udgange på min pc (en stationær Acer Aspire M 3641). PC'en har både onboard grafik og et indbygget grafikkort, NVidia GeForce 7100, hvor der er to udgange, et VGA-stik og et DVI-stik. Ingen af disse stik er aktive.

Jag kan altså tilslutte Dell-skærmen via VGA-udgangen på onboard-grafikmodulet, (øverst på PC'ens bagpanel), men ikke via VGA-udgangen på grafikkortet (nederst på PC'ens bagpanel, hvor indstikkortene sidder). Og som sagt heller ikke via grafikkortets DVI-stik.

Grafikkortet er monteret på fabrikken.

I Windows enhedshåndtering, får jeg at vide om grafikkortet, at enheden fungerer fint. Men Dell skærmen meddeler, at der ingen VGA-tilslutning er, når jeg skifter til grafikkortets udgang (iøvrigt smart og flot menu-system på Dell-skærmen, faktisk lidt blæret :) )

Jeg kan ikke kontakte Acer support, fordi de ikke accepterer serienummeret på min Aspire (den er købt hos en større dansk forhandler) - jeg har checket og dobbeltchecket serienummer og er sikker at nuller ikke er o'er, osv. men serienummeret forbliver ukendt. Så ingen support :((

Er der noget jeg overser? En modul der skal aktiveres? En knap der skal trykkes på? Eller har jeg en defekt Acer PC?
Af Peter Schrøder
Der kan være flere årsager til at dit grafikkort ikke virker. Den umiddelbare er, at det er defekt..
Men inden du afskriver det, så prøv at kigge i Bios om PCI Express slottet er deaktiveret. Bios vil typisk have et punkt der hedder Periphials, hvor
der vil være nævnt "boot from PCI" "boot from onboard" eller lignende.
Du skal IKKE disable onboard grafikkortet, før du har testet at det andet virker. Du kommer sandsynligvis til bios ved at trykke enten Delete, F10 eller F12 under boot (umiddelbart efter du har tændt pc'en)
Husk at strømmen skal være taget fra, både på skærm og pc, før du rykker rundt på ledninger.
Af Jan1900
Tak Peter.

Det anede mig, at kortet måske var deaktiveret.

Jeg er ikke selv en hardware-haj, og er ikke sikker nok til selv at pille ved BIOS. Jeg har dog forsøgt at åbne BIOS, men kan ikke aktivere den. DEL, F12, F11, F10 og flere andre funktionstaster giver ikke adgang, nogle giver adgang til f.eks. Bootmedium, men ingen af dem til en fuld BIOS.

Jeg har surfet lidt på Forums, og det ser ud som Acer-brugere ofte har problemer med at åbne BIOS. Det er sådan set også ok med mig, hvis blot fabrikken så bare havde lavet dere arbejde ordentligt.

Men jeg må klare mig med VGA. Lidt overkill med den nye Dell skærm :((

Så ingen venlige Acer tanker herfra....

Tak fordi du prøvede.