Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels-brugere

Jeg har igennem den sidste måned siddet og læst denne og tonsvis af andre hjemmesider igennem for at få mere viden omkring fladskærme.

Jeg ser normalt mit tv på et Phillips, vistnok, fra midten af 80'erne. Vil have et større billede, men er samtidig en smule begrænset af størrelsen på mit kollegieværelse.

Jeg har derfor lagt mig fast på en skærmstørrelse på enten 37" eller 40".

Jeg har kigget en del på Sony's KDL-40W5500 som koster i omegnen af 6500,- på nettet.
Var dog i Fona idag, hvor en medarbejder viste mig Panasonics TX-L37G10, som de netop har sat ned i pris til 5999,-.
(Samme medarbejder hævdede, at jeg skulle bruge et boxer-kort for at se svenske kanaler over dvb-t - Det er jeg rimeligt sikker på er direkte forkert?)

Var så nede i Tapeconnection, hvor medarbejderen sagde til mig, at jeg burde købe Panasonic'en hos Fona, især pga. prisen, men også betragtningsvinklen og SD-billedet.

Men nu stiller jeg så spørgsmålet videre til jer: Hvilken fladskærm bør jeg investere i?

Jeg sætter en xbox-360 til skærmen sammen med en WD TV Live HD, så den skal både bruges til gaming og HD-afspilning. BR-afspilleren kommer så nok om et par måneder.
Jeg har kun adgang til analog signal udover de kanaler der kan modtages over den indbyggede dvb-t tuner, så skærmen skal helst have et fornuftigt SD billede.

Jeg har søgt inden jeg oprettede emnet, men kunne ikke finde særligt meget om nogle af modellerne.
Håber lidt på, at I kan hjælpe mig på vej imod en beslutning.

vh
en helt ny, men voldsomt interesseret bruger:)
Af steadi
Anyone?

Jeg kan se på siden her, at 40W5500'eren har en del problemer med backlight bleeding. Det er også en del anmelderes største problem, som jeg lige kan læse det.
Nogle har dog oplevet ikke at have nogle problemer..

Jeg kan næsten ikke finde noget om Panasonic'en, hvorfor det er svært at danne sig et overblik over dens kvaliteter.
Dets billede var en smule overbelyst da jeg så det, men det har nok primært at gøre med skærmens indstillinger.

Nogen der har erfaringer med modellen?

Jeg er desværre ikke indstillet på at gå op i 42", pga. størrelsen af den væg det skal stå op af. 40" er vist endda at presse den:)

6,5k er nok også ca. mit budget.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Panasonics LCD-TV er ikke noget at skrive hjem om og du får en bedre skærm i Sony'en. Vel og mærke hvis du kan få en model uden clouding.

Men hvorfor har du fravalgt eksempelvis Panasonics plasma-Tv?
Af steadi
Undskyld den lange svartid, havde ikke lige opdaget at der var kommet et svar.

Jeg har primært fravalgt plasma pga. størrelsen. Pga. mit værelse, som jeg regner med skal bebos ihvertfald 3 år endnu, så kan jeg ikke gå alt for højt op før fjernsynet ender med at dominere en hel væg.

Plasma havde jeg også fravalgt pga. burn-in, som åbenbart ikke længere er noget større problem alligevel.
Blæserstøj hos Panasonic'erne er jeg også noget skeptisk overfor.

Men jeg må indrømme, at Panasonics design er meget kønnere end Sonys.

Prisen på KDL40W5500 er steget ret voldsomt den sidste uge, så nu koster den 6500+ over nettet.

Jeg var nede i Sony Center Lyngby idag, hvor de har KDL37W5500 på tilbud til 5595,-. Hvilket jeg umiddelbart synes lyder som et ret fornuftigt tilbud.

Jeg har primært planer om gaming, alm. tv og så HD-visning.

Edit:
http://www.sony.dk/product/t32-w-series ... nicalSpecs

Det er den her der er på tilbud i Sony Centeret.
Af Uptix
Istedet for at give 5.500ca for 37W5500, så kan du give 5999 for 40W5500 i føtex;)
Brugeravatar
Af Weissbier
Uptix skrev:Istedet for at give 5.500ca for 37W5500, så kan du give 5999 for 40W5500 i føtex;)
Hørt! :D Sonys 37"-modeller er ofte dårlige køb, fordi 40"-modellerne sjældent koster ret meget mere. Ja, nogen gange kan de ligefrem koste det samme. :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I øvrigt er panelet i 40+ modellerne af W5500 og bedre end i 32 og 37 tommer modellerne. 32 og 37 tommer modellerne benytter ikke paneler fra Samsung/Sony samarbejdet.
Af steadi
Okay. Sony-manden fra idag sagde faktisk det modsatte, nemlig at kun 37" brugte panelet fra Sony/Samsung samarbejdet.

Men I må endelig komme med forslag, hvis jeg der er andre modeller, som jeg bare bør gå efter istedet.. (Hvilket der sikkert er)
Af steadi
Nu har jeg brugt endnu en aften på at kigge fladskærme istedet for at studere og har fundet frem til lidt mere. Det er vel trods alt fredag.

Næsten alle på både Flatpanels og recordere.dk roser Panasonic TX-P42X10Y og fremhæver det i næsten alle spørgsmål vedrørende køb af nyt tv.
Flatpanels har selv givet skærmen en "Top Anbefaling Award 2009", dog nævnes skærmens HD-visning/opløsning og højtalerne som problemer.

Til gengæld står 37"'eren i 4100,- og 42'eren i ca. 4500,-, som jo unægteligt er noget billigere end de 5999,- som KDL40W5500 lige nu kan fås til.

Jeg har snart læst så mange anmeldelser, meninger og diverse andre artikler omkring fladskærme, at jeg er ved at blive godt blød i bolden.
Alligevel vover jeg at fortsætte og fremsætte følgende spørgsmål:

Kan det forsvares overfor den indre pengepung at lægge de ekstra penge for Sony'en, når jeg skal sidde 2,5+ meter fra tv'et?
Har endnu ikke helt forstået visningen af HD-materiale på skærme med opløsning på fx 1024*768.

Skærmen skal desuden primært bruges til tv og filmkigning.
HD-materiale vil den formentlig også blive brugt ret meget til da jeg som vistnok nævnt sætter en WD TV til og viser HD igennem den.
Desuden er der også DR HD.
- Vil X10Y'eren falde igennem her mht. opløsningen og HD-visningen?

Gaming på Xbox vil ske, men det er i et begrænset antal timer umiddelbart.

Har ingen fremtidsplaner om at sætte computeren til skærmen.

Derudover har jeg heller ingen planer om at sætte et eksternt lydsystem til, hvorfor jeg må overleve på de højtalere som skærmen leveres med.
- Er højtalerne på X10Y'eren virkeligt så dårlige som anmeldelsen får dem til at lyde (No pun intended:))

Skærmen vil desuden stå placeret så den ikke rammes af sollys. Har derudover gode muligheder for at lukke sollys ude af værelset.

Ellers kom endelig med forslag. Jeg er ved at have stirret mig blind i diverse anmeldelser, pr-gylle og andet:)
Brugeravatar
Af Weissbier
Med hensyn til skærmstørrelse og gengivelse af HD-materiale findes der denne oplysende artikel:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

Lyd: overordnet spænder lydkvaliteten fra fladskærme typisk fra dårlig til virkelig dårlig. Der findes ingen fladskærme, der for alvor gengiver god lyd - pånær B&O måske. Det vil være en smagsag, om man kan klare sig med de indbyggede højttalere, men er man bare en lille smule glad for at se film, bør man sende lyden over sit stereoanlæg - ikke nødvendigvis surround, bare stereo. Man kan selvfølgelig også købe en "lyd-delle" (eller soundbar, som det vist hedder), men det kalder jeg en lappeløsning. Det er jo stadig en tynd plastikkasse, bare lidt større.
Af steadi
Tak for svaret.

Var ikke helt klar over, at lyden på fladskærme alligevel var så dårlig:)

Også tak for linket til artiklen og appletten, som jeg faktisk har kigget på et par gange, uden dog at forstå den videre:)

Jeg skal sidde ca. 2,2 - 2,4 meter væk fra tv'et, hvor den maksimale siddeafstand for en 42" med 1024*720 i opløsning er på 3.1 meter.
Jeg går ikke ud fra, at det får skærmens billede til at ligne pixelmonstre på jagt efter hinanden, men det må vel have en eller anden effekt?

Skulle jeg følge artiklens råd og kigge på en skærm med opløsning der er højere end Panasonics TX-P42X10Y?
Brugeravatar
Af Weissbier
2,4 meter er helt OK til 720p. Det skal nok fungere, og du behøver ikke at være bange for, at billedet bliver pixileret (grovkornet) at se på. Pengepungen og afstanden taget i betragtning kan du godt tage X10'eren. Som appletten viser, så skal du op i nogen meget store størrelser for at få glæde af Fuld HD (1080p) på 2,4 meters afstand, og det er nok økonomisk urealistisk.
Af steadi
Min pengepung ligger på de 6000-6500 kroner, så kom endelig med forslag i det område, hvis de selvfølgelig eksisterer:)
Brugeravatar
Af Weissbier
Jamen, de findes ikke rigtig. Som Sonymand vil jeg da gerne anbefale 40W5500, men for en højere pris får du en lidt mindre skærm og en højere opløsning, som du ikke rigtig kan bruge til noget, så jeg har ikke rigtig nogen stærke argumenter. Selve W5500-modellen er fin. Du skulle bare have råd til en, der var større. ;) Nej, spar pengene og gå på kræmmermarked. Find en billig forstærker (prøv den af først), og køb derefter nogen højttalere i Den Blå Avis. Så er du kørende! :p