Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kleitus
Hejsa folkens

Jeg læser og læser om køb af TV da mit gamle CRT nu er solgt og jeg skal have mig en dejlig stor flad.

En ting har jeg dog meget svært ved at finde ud af - hvilken skærm er bedst til gaming og PC?

Min computer står i stuen og den skal sættes til det nye TV via HDMI. Jeg vil bruge det nye TV både til alm TV, film og til computeren hvor jeg delvist vil spille på TV'et og måske også bare have en windows stående.

Jeg er helt lost ifht input lag og hvad der er bedst her. Synes meget sjældent det nævnes.

Plasma foretrækkes af langt de fleste til film pga den gode billedkvalitet, men retention nævnes stadig som et problem. Læste forleden en her på forumet der havde et TV2 logo stående i flere dage fordi han havde set TV2 et par timer. SHIT tænker jeg så - jeg kan sagtens forestille mig at have et Windows skrivebord stående en hel dag. Så retention er et stort no-go. Så er der nogen der skriver plasma er bedst til gaming pga input lag, mens andre skriver der kan være stort input lag.

LCD har et hav af billed-behandlings teknikker som efter sigende skulle betyde at input lag øges. Men dette kan måske slås fra? Til gengæld er der ingen retention på LCD.

PUHA jeg er helt på herrens mark her.

Vigtigst for mig er film og PC/Gaming vægtet 60/40 vil jeg sige. TV kigning er meget sjældent.

Nogen der har nogle vise ord om hvilket TV der er bedst til dette?

Jeg vil gerne så højt op i størrelse som muligt. 46" absolut minimum, men det må gerne være 50"

Havde kig på Samsungs Plasma 850'er pga design, men er bange for retention og input lag.
Af Rodding
Plasma kan du nok udelukke når du skal bruge den som pc skærm.
Af Rolfiboy
Du skriver ikke noget om prisklasse, men jeg vllle anbefale dig LG SL8000/8500 eller Sharps LE705 serie. Jeg har ikke erfaring med hvor meget input lag LGs lider af, men ifg Rasmus skulle det vist ikke være særligt meget, min erfaring med Sharps LE705 kan du læse her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14753

For alle TV gælder det at jo jo mere billedbehandlings teknik som er slået til jo mere inputlag bliver der tilføjet, så tommelfingerreglen er vel egentligt at man skal sørge for at slå det fra når man skal spille, feks. 100Hz.
Af Kleitus
Jeg har som sådan ikke en speciel pris grænse ud over jeg gerne vil holde mig under de 15k - har jo kigget på et 850 samsung.

LG's SL8000 fås i max 47" ik? Til 10.000 kr.?

Er det let at slå sådan noget billedbehandling fra når man skal spille eller er det besværligt? Hvis det bare er at trykke på en knap som profil skift vil det jo være perfekt.

Jeg tænkte nok at retention vil være et problem. Selvom mange taler om at det ikke er så galt mere, så er deres udgangspunkt som regel også film og tv-kigning og ikke computerspil med flere timer med samme logo i bunden af skærmen f.eks.

Måske man skulle vente de 32 dage til NX700 fra Sony udkommer... tror godt den kunne være lækker. :-P
Af Rolfiboy
Ja altså du kan somregel lave dine egne opsætninger i nogle profiler du så kan skifte imellem med fjernbetjeningen. Men nej det er ikke særligt svært at slå fra eller til.
Af Kleitus
Godt input med LG's SL8000/8500. Hvordan kan det iøvrigt være at SL8000 er dyrere end SL8500 (hos f.eks. Dansk IT Lager)? Burde sidstnævnte ikke være bedre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Udbud og efterspørgsel. De to TV er ens med undtagelser af, at SL8500 har glas på fronten hvor SL8000 har plastic.
Af Lindbjerg
Du kan vel bare sætte pauseskærm efter f.eks. 20 min på din PC hvis du har plasma? Gør jeg - virker fint. Kan selvfølgelig godt se problemet hvis du bruger 8 timer på at kigge på dit skrivebord uden at lave andet :D