Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej I kloge mennesker

Jeg har netop sat mit nyerhvervede Panasonic Txp42x10y op, men har lidt problemer med signalet. Jeg har mellempakken hos YouSee kabel-TV.

Da jeg flyttede ind i min lejlighed for ca. et år siden var der kun antennestik i stuen hvor mit Pana skal stå, hvorfor jeg selv trak et antennekabel via kabelkanaler og satte en boks op i soveværelset. Kablet jeg trak er ca. 10 meter og er monteret inde i selve min ”originale” dobbelt-antennestikdåse (FM/TV) sammen med kablet der ”kommer ud af væggen”.

Kort efter købte jeg et Samsung tv til soveværelset med MPEG4 DVB-C tuner og har haft rigtig godt signal både analogt og digitalt i soveværelset.

Samtidig har jeg ikke haft særlig godt signal på mit analoge billedrørs-tv i stuen.

Nu har jeg som sagt sat mit Panasonic op og signalet er ikke specielt godt hvorfor jeg har svært ved at finde alle kanaler og de til tider får sort skærm o.lign. (via DVB-C tuner).

Jeg har nu prøvet at afmontere kablet der går ind til soveværelset og monteret et midlertidigt antennestik direkte på det antennekabel der kommer ”ud af væggen” ind i stuen. Når jeg forbinder dette midlertidige stik med mit Pana står det helt skarpt, jeg finder alle kanaler og de har ifølge TV’et kvalitet 10.

Nu er spørgsmålet hvad der er galt of hvordan jeg får godt tv i soveværelset samtidig med at det spiller i stuen?
- Har jo tidligere haft godt signal i soveværelset, hvorfor jeg ikke tror det har noget med det kabet jeg har trukket at gøre!(?)
- Der er ikke noget galt med det signal jeg får ”ind ad væggen”.
- Er signalet ikke stærkt nok til at nå helt ind i soveværelset og fodre stuen? Men hvorfor er det så Tvet længst væk der står skarpt? Kan det klares med nogen form for forstærker?
- Det kan være dårligt samlet i selve antennestikdåsen jeg har på væggen i stuen hvor det hele er samlet (hvor antennekabel ”kommer ind” fra væggen, bliver sendt til soveværelset og jeg sætter mit antennekabel til Panasonic i stuen i?)
- Kan selve stikdåsen simpelthen være i stykker hvilket laver rod?

Meget lang snak. Håber I forstår problemet og hvordan ”opsætningen” ser ud hos mig.
Skriv endelig hvis I skal bruge mere information eller hvis jeg bare er helt væk og har misforstået noget helt grundlæggende inden for dette felt – som I kan se er jeg ikke ekspert.

Mange hilsner Søren Svendsen

Jeg kan evt. skitsere hele mit set-up hvis det kan hjælpe, men i første omgang bliver det ren tekst.
Af BrianH
Jeg er ikke ekspert i antennedåser, men mener ikke der kan laves en videreførsel fra en slutdåse. Tror det er en sløjfe stikdåse du skal have, men det optimale efter min mening er at sætte en forstærker på med 2 eller flere udgange og så trække et kabel til hvert rum.

Den her er rigtig god: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 30_da.html

Den her er måske ok: http://www.avxperten.dk/antennemateriel ... -18-db.asp
Af sorenms
Hej Brian H
Tak for svaret. Vi skiftede selv dåsen så den kan dele signalet op (eller hvad man siger). En forstærker lyder som et fornuftigt svar. Tak for specifikke anbefalinger. Har en ven jeg kan låne en af så jeg lige kan se om det giver en effekt.

Andre der ligger inde med guldkorn?

Venlig hilsen
Søren